roundup

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Ati
Imker sinds: 2003-2011
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

roundup

Bericht door Ati »

Het volgende artikel plaats ik hier, omdat je je kunt afvragen wat het voor de bijen betekent

'Oranje weilanden zijn niet onschuldig'
Artikel Eindhovens Dagblad
door Piet Snijders

EINDHOVEN - Argeloze passanten hebben er al een eerbetoon aan het nieuwe Oranje-prinsesje in gezien. Maar dat is het bepaald niet. Momenteel kleuren her en der in de regio golvende weilanden fel oranje, omdat ze zijn bespoten met Roundup, een herbicide die het gras doet afsterven. Dat is ook uitdrukkelijk de bedoeling.

In veel gevallen hebben de boeren het gras vorig jaar na de maïsoogst als 'vanggewas' gezaaid om restmeststoffen uit de grond te halen. Het gras moet nog deze maand weer worden omgeploegd om plaats te maken voor een nieuwe maïsteelt. De wisselteelt met een vanggewas is al jaren gebruikelijk in de landbouw. Ze valt nu meer op dan ooit, omdat het gras na de zachte winter ontstuimig is gaan groeien, juist om die reden met Roundup is bespoten en nu dus oranje kleurt. Wordt het lange gras zonder die behandeling omgeploegd, dan kan de maïsteler het hele jaar last ondervinden van grasgroei. Voor de maïs kan de herbicide Roundup weinig kwaad. Maïs is via genetische manipulatie resistent gemaakt tegen het middel.

Roundup, met de werkzame stof glyfosaat, geldt in de landbouw als een vriendelijke onkruidverdelger. Zeker in vergelijking tot het in 1999 verboden diuron en het in 2004 grotendeels verboden simazine. Roundup zou 'zo onschuldig zijn als zeepwater' en in de grond snel worden afgebroken. Vandaar dat het middel wereldwijd al op meer dan 80 miljoen hectare landbouwgrond is toegepast.

Milieu-organisaties plaatsen de laatste jaren echter grote vraagtekens bij de positieve reputatie van Roundup. Zij hebben aangetoond dat het middel wel degelijk toxisch is. Organisaties als de Stichting Natuurverrijking en Stichting Natuur en Milieu zouden daarom ook Roundup het liefst de wereld uit willen hebben. Volgens hen heeft het middel zijn goede naam uitsluitend te danken aan misleidende reclame door de producent, het Amerikaanse bedrijf Monsanto.
DaanL
Contacteer:

Re: roundup

Bericht door DaanL »

Dat is heel goed werkend maar heel smerig spul ik heb het vorig jaar op de oprit gebruikt, daarna zonder na te denken op de klompen van de oprit af het gazon over gestoken, en inderdaad overal mooie geel/oranje afdukken van mijn voeten. Of het schadelijk is voor de bijen weet ik niet, het dood wel alles wat bladgroen heeft, dus de paardebloemen en klavers gaan net zo hard dood, in dat opzicht is wel niet goed voor de bijen, maar of het giftig is??
Æbe
Contacteer:

Bericht door Æbe »

roundup
het is gewoon een handig zoutje wat kort-stondig en grondig werkt

Æ.
Dirk C
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Contacteer:

Bericht door Dirk C »

Wel even aan denken dat roundup niet afbreekt in het grondwater.[xx(][xx(]
Het is nu wel een handig middeltje, makkelijk in gebruik en (veel te) heel toegankelijk voor iedereen. Misschien toch alleen maar laten gebruiken door mensen die weten waar ze mee bezig zijn en het product op een juiste manier gebruiken.
Ik zou graag hebben dat mijn kinderen en later misschien kleinkinderen nog drinkwater hebben.[:)]
Plaats reactie