Koolzaad: voorjaarsontwikkeling
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling
Als je koolzaadcremehoning wilt maken moet je doorgaan totdat je het vat op z'n kop kan houden, het is dan al verstijfd.
Dan de laatste keer roeren en dan gulpt het nog net in de potjes.
Een goed radioprogramma er bij opzetten of een goed muziekje want ik raak snel afgeleid.
Soms moet je 10 X roeren en soms maar enkele keren twee keer per dag.
Ik gebruik een stucadoorsroerder een accuboormachine is veel te zwak.
De koolzaadentcremehoning moet je van te voren op een lage snelheid wat vloeibaarder maken en daarbij langzaam wat nieuwe honing toevoegen totdat je een vloeibare substantie hebt die je makkelijk in de nieuwe honing kan roeren anders krijg je klontjes.
Dirk
dertiende
Dan de laatste keer roeren en dan gulpt het nog net in de potjes.
Een goed radioprogramma er bij opzetten of een goed muziekje want ik raak snel afgeleid.
Soms moet je 10 X roeren en soms maar enkele keren twee keer per dag.
Ik gebruik een stucadoorsroerder een accuboormachine is veel te zwak.
De koolzaadentcremehoning moet je van te voren op een lage snelheid wat vloeibaarder maken en daarbij langzaam wat nieuwe honing toevoegen totdat je een vloeibare substantie hebt die je makkelijk in de nieuwe honing kan roeren anders krijg je klontjes.
Dirk
dertiende
-
- Contacteer:
Dat houdt zich goed Roel.
Mijn koolzaad staat nog in bloei.
Nog een 1 1/2 week denk ik.
Vanmorgen vroeg 0800 de honingkamers gecontroleerd, veel al vol maar nog maar een rand verzegeld, de zwaarste honingkamers nu boven gezet.
Als er het weekend een bui op valt kan er nog veel binnenkomen.
Maandag ga ik de volken kleine afleggers( 4 ramen jonge bijen moeten overblijven) afnemen want dan zijn er 50 doppen van twee lijnen rijp, ik laat ze op het koolzaad afvliegen en zet ze op 1 broedkamer + de honingkamers.
Ik had beter een week later kunnen zijn maar sommige dingen heb je niet in de hand.
Vier van de 15 op een rijtje hebben niets in de honingkamer en ook weinig, wel voldoende in de broedkamers, zou het wichelroedeverhaal dan toch kloppen.
De vier volken winterde uit met 12 tot 15 ramen bijen nu hebben de volken die met 10 ramen bijen uitwinterden 60 pond opstaan????
Dirk
dertiende
Mijn koolzaad staat nog in bloei.
Nog een 1 1/2 week denk ik.
Vanmorgen vroeg 0800 de honingkamers gecontroleerd, veel al vol maar nog maar een rand verzegeld, de zwaarste honingkamers nu boven gezet.
Als er het weekend een bui op valt kan er nog veel binnenkomen.
Maandag ga ik de volken kleine afleggers( 4 ramen jonge bijen moeten overblijven) afnemen want dan zijn er 50 doppen van twee lijnen rijp, ik laat ze op het koolzaad afvliegen en zet ze op 1 broedkamer + de honingkamers.
Ik had beter een week later kunnen zijn maar sommige dingen heb je niet in de hand.
Vier van de 15 op een rijtje hebben niets in de honingkamer en ook weinig, wel voldoende in de broedkamers, zou het wichelroedeverhaal dan toch kloppen.
De vier volken winterde uit met 12 tot 15 ramen bijen nu hebben de volken die met 10 ramen bijen uitwinterden 60 pond opstaan????
Dirk
dertiende
- hans hoogendoorn
- Contacteer:
Ik lees hier en elders over beste volk en de kleinere.
Dit voorjaar hoor je dat van meer imkers als anders.
Ik heb ze ook. Een aantal volken, die direct de spurt namen en flink gingen ontwikkelen, uiteraard zorgen die voor volle honingkamers.
Andere volken begonnen kleiner maar blijven ook wat achter. Ik heb ze direct al bij elkaar geplaatst, voorbestemd voor een latere dracht.
Ben ook blij, dat ik dat heb gedaan. Nu kan ik uitsluiten, dat die 'kleintjes' bijen zijn kwijtgeraakt aan de grotere en dat het de eigen ontwikkeling is.
Het teeltmateriaal voor de eerstvolgende trek wil ik niet van de achterblijvers maar van die grote ontwikkel-volken betrekken.
Dus ook de verzorgende bijen en bijen voor de afleggers. Want deze zijn zekerder gezond en vitaal. Toch ?
Een goede investering voor 2009.
Dit voorjaar hoor je dat van meer imkers als anders.
Ik heb ze ook. Een aantal volken, die direct de spurt namen en flink gingen ontwikkelen, uiteraard zorgen die voor volle honingkamers.
Andere volken begonnen kleiner maar blijven ook wat achter. Ik heb ze direct al bij elkaar geplaatst, voorbestemd voor een latere dracht.
Ben ook blij, dat ik dat heb gedaan. Nu kan ik uitsluiten, dat die 'kleintjes' bijen zijn kwijtgeraakt aan de grotere en dat het de eigen ontwikkeling is.
Het teeltmateriaal voor de eerstvolgende trek wil ik niet van de achterblijvers maar van die grote ontwikkel-volken betrekken.
Dus ook de verzorgende bijen en bijen voor de afleggers. Want deze zijn zekerder gezond en vitaal. Toch ?
Een goede investering voor 2009.
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
Gisteravond de bijen terug gehaald van het koolzaad. We waren er om half 7, veel te vroeg omdat de temperatuur daar nog 21 graden was en er nog volop werd gehaald. Het koolzaad was bijna uitgebloeid, toch aan de zijkanten nog steeds nieuwe topjes. Ook opvallend dat de bijen van een heel andere kant kwamen vliegen dan van het koolzaadveld, kennelijk hadden ze toch nog wat anders in de buurt ontdekt.
Pas tegen 9 uur waren de bijen binnen en konden we de vliegplanken sluiten en de riemen aanbrengen en de zaak opruimen!
Tegen half 12 konden we thuis de kasten afladen, toen bleek dat er toch een paar kasten waren gaan schuiven met als gevolg een dikke klont bijen tegen de kast. Thuis de kasten goed gezet en met een stuk karton de bijen opgeschept en voor het vlieggat gezet. Vanmorgen was alles in orde en vanmiddag werd er weer gevlogen en stuifmeel binnen gebracht!
De kasten waren loodzwaar, dus er valt nog genoeg te oogsten.
Roel.
www.ruinerimkers.nl
Pas tegen 9 uur waren de bijen binnen en konden we de vliegplanken sluiten en de riemen aanbrengen en de zaak opruimen!
Tegen half 12 konden we thuis de kasten afladen, toen bleek dat er toch een paar kasten waren gaan schuiven met als gevolg een dikke klont bijen tegen de kast. Thuis de kasten goed gezet en met een stuk karton de bijen opgeschept en voor het vlieggat gezet. Vanmorgen was alles in orde en vanmiddag werd er weer gevlogen en stuifmeel binnen gebracht!
De kasten waren loodzwaar, dus er valt nog genoeg te oogsten.
Roel.
www.ruinerimkers.nl
-
- Contacteer:
Ik kleed de volken uit op het koolzaad i.v.m het gewicht.
Meestal gaat eerst de honing eraf en daarna worden ze gedeeld.
Nu bloeit het koolzaad nog en heb ik vandaag van 13 volken een aflegger gemaakt en bovenop de honingkamers gezet.
De koningin zit nu op 1 BK onder het rooster.
Pittig om bij meer als windkracht 6 koninginnen te zoeken in sterk verschillende volken wat betreft sterkte
twee heb ik er niet kunnen vinden en ga hoogstens 2 x er doorheen.
Ik werk daarbij zonder te roken.
Morgenochtend haal ik de aflegger eraf en dan krijgen ze drie doppen en zet ze deze keer niet naast elkaar.
Ik heb wat te veel doppen opgezet en aansluitend ga ik nog wat kleine volkjes maken met de rest van de doppen.
Daarna ga ik alleen nog beperkt telen om de K.I onder de duim te krijgen en gebruik daarbij de ligustica darren die duidelijk zijn te onderscheiden van de andere volken.
Zondag gaan de moerroosters weg en komen de uitlaten onder de volle bakken, de bakken die minder dan 2/3 vol zijn laat ik zeker zitten en verdeel de honing later over de volken die dat nodig hebben omdat ze alles naar boven gebracht hebben.
Dit zijn de grotere volken die bij het uitlaten zetten of een gedeeltelijk gevulde honingkamer krijgen of een kunstraat BK bovenop krijgen om de bijen te kunnen huisvesten.
Zo hoef ik voorlopig niet te voeren en heb minder te slingeren.
De kwaliteit van de honing is dan ook perfect wat betreft het watergehalte.
Na het slingeren en oppotten en afstand van de honing doen begint het leuke werk het begeleiden van de jonge volkjes en de koninginnen die het niet goed gedaan hebben vervangen.
Dirk
dertiende
Meestal gaat eerst de honing eraf en daarna worden ze gedeeld.
Nu bloeit het koolzaad nog en heb ik vandaag van 13 volken een aflegger gemaakt en bovenop de honingkamers gezet.
De koningin zit nu op 1 BK onder het rooster.
Pittig om bij meer als windkracht 6 koninginnen te zoeken in sterk verschillende volken wat betreft sterkte
twee heb ik er niet kunnen vinden en ga hoogstens 2 x er doorheen.
Ik werk daarbij zonder te roken.
Morgenochtend haal ik de aflegger eraf en dan krijgen ze drie doppen en zet ze deze keer niet naast elkaar.
Ik heb wat te veel doppen opgezet en aansluitend ga ik nog wat kleine volkjes maken met de rest van de doppen.
Daarna ga ik alleen nog beperkt telen om de K.I onder de duim te krijgen en gebruik daarbij de ligustica darren die duidelijk zijn te onderscheiden van de andere volken.
Zondag gaan de moerroosters weg en komen de uitlaten onder de volle bakken, de bakken die minder dan 2/3 vol zijn laat ik zeker zitten en verdeel de honing later over de volken die dat nodig hebben omdat ze alles naar boven gebracht hebben.
Dit zijn de grotere volken die bij het uitlaten zetten of een gedeeltelijk gevulde honingkamer krijgen of een kunstraat BK bovenop krijgen om de bijen te kunnen huisvesten.
Zo hoef ik voorlopig niet te voeren en heb minder te slingeren.
De kwaliteit van de honing is dan ook perfect wat betreft het watergehalte.
Na het slingeren en oppotten en afstand van de honing doen begint het leuke werk het begeleiden van de jonge volkjes en de koninginnen die het niet goed gedaan hebben vervangen.
Dirk
dertiende
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Beste Dirk,Zondag gaan de moerroosters weg en komen de uitlaten onder de volle bakken, de bakken die minder dan 2/3 vol zijn laat ik zeker zitten en verdeel de honing later over de volken die dat nodig hebben omdat ze alles naar boven gebracht hebben.
en waar ga je die voerramen precies terug plaatsen??
jp
-
- Contacteer:
Jelte,
Vandaag heb ik de zware afleggers, gewoon de onderbak van het normale broedgedeelte op hun def. plaats gezet.
De meeste afleggers hebben broed in alle stadia zo'n 6 tot 8 broed en drie rijpe doppen van 12 dagen oud.
De koninginnen lopen dus woensdag uit.
Meestal zetten ze dan geen doppen aan en als ze het doen worden die door de nieuwe koningin meestal opgeruimd, maar dat controleer ik op een avond nog een keer na 8 a 9 dagen.
Al dat broed loopt uit en daarom zet ik donderdag er een voornamelijk een kunstraat BK met 2 uitgebouwde klimraten in het midden.
Zodra de koningin bevrucht is gaat het snel en gaan de vele jonge bijen zeker als er dracht is aan het bouwen.
Ik hoef alleen maar te controleren of de moer aan de leg gaat en dan voorlopig niet of er moet geen dracht zijn dan moet er gevoerd worden.
Als voorzorg krijgen ze donderdag bij het plaatsen van de onderbak een 2 1/2 kg pak suikerdeeg met een klein gaatje als reserve.
Naar die stand hoef ik dan voorlopig niet heen.
Wat achter blijft nu op het koolzaad is 1 BK met de koningin en 1 tot drie BHK's.
De 4 volken die geen spat gehaald hebben krijgen de honingkamer onder en kunnen dan terug.
De volken met drie honingkamers geven twee volle af en de 3e blijft opstaan.
De volken met 2 honigkamers geven 1 volle af en houden de gedeeltelijk gevulde.
Er zijn ook volken met 2 volle honingkamers en die krijgen op het koolzaad een extra BK onder.
Op de thuisstanden is er dan toch een verschil in het aanwezige voer wat ik dan bij controle ophef door bij de volken met veel honingraten voer af te nemen(afslaan) en de vrijkomende raten in het ontvangende volk terug te geven(afslaan).
Zo hoef ik voorlopig ook bij slecht weer niet te voeren.
Dirk
dertiende
Vandaag heb ik de zware afleggers, gewoon de onderbak van het normale broedgedeelte op hun def. plaats gezet.
De meeste afleggers hebben broed in alle stadia zo'n 6 tot 8 broed en drie rijpe doppen van 12 dagen oud.
De koninginnen lopen dus woensdag uit.
Meestal zetten ze dan geen doppen aan en als ze het doen worden die door de nieuwe koningin meestal opgeruimd, maar dat controleer ik op een avond nog een keer na 8 a 9 dagen.
Al dat broed loopt uit en daarom zet ik donderdag er een voornamelijk een kunstraat BK met 2 uitgebouwde klimraten in het midden.
Zodra de koningin bevrucht is gaat het snel en gaan de vele jonge bijen zeker als er dracht is aan het bouwen.
Ik hoef alleen maar te controleren of de moer aan de leg gaat en dan voorlopig niet of er moet geen dracht zijn dan moet er gevoerd worden.
Als voorzorg krijgen ze donderdag bij het plaatsen van de onderbak een 2 1/2 kg pak suikerdeeg met een klein gaatje als reserve.
Naar die stand hoef ik dan voorlopig niet heen.
Wat achter blijft nu op het koolzaad is 1 BK met de koningin en 1 tot drie BHK's.
De 4 volken die geen spat gehaald hebben krijgen de honingkamer onder en kunnen dan terug.
De volken met drie honingkamers geven twee volle af en de 3e blijft opstaan.
De volken met 2 honigkamers geven 1 volle af en houden de gedeeltelijk gevulde.
Er zijn ook volken met 2 volle honingkamers en die krijgen op het koolzaad een extra BK onder.
Op de thuisstanden is er dan toch een verschil in het aanwezige voer wat ik dan bij controle ophef door bij de volken met veel honingraten voer af te nemen(afslaan) en de vrijkomende raten in het ontvangende volk terug te geven(afslaan).
Zo hoef ik voorlopig ook bij slecht weer niet te voeren.
Dirk
dertiende
-
- Contacteer:
Het verslagje op onze webstee www.ruinerimkers.nl laat door familieomstandigheden op zich wachten.
Zal e.e.a.verzorgen als de omstandigheden het toelaten
roel
Zal e.e.a.verzorgen als de omstandigheden het toelaten
roel
-
- Contacteer:
Kwam gisteravond rond 8 uur thuis en ging even bij mijn bijen kijken die zaterdagavond van het koolzaad zijn gehaald. Veel bijen te zien door het plastic op de kamer, dus niks aan de hand met zwermen, had immers een week geleden de doppen secuur nagekeken! Loop ik naar huis en hangt er een dikke zwerm in de kersenboom. Vlot geschept en opgedoekt en met korf op een deksel tegen 10 uur in de stal gezet.
Vanmorgen rond half 9 had ik het idee dat de bijen massaal op mijn accacia-bomen vlogen. Staan ook hier al in bloei!
Maar nee, bij het grootste volk hele voorkant van de kast bezet met bijen alsook de korf! Bijen vlogen uit de korf terug op de kast!
Korf leeg!
De hele omgeving minuscuul afgezocht naar een gemerkte en geknipte moer!
Niks gevonden: er wordt weer massaal gevlogen en gehaald! Vooral stuifmeel!
Wat is hier gebeurd? Ben morgen in de gelegenheid de kasten te controleren om eens te kijken of ik de moer nog kan vinden en of er nog eitjes en larfjes zijn.
Het blijft verrassend!
Roel.
www.ruiinerimkers.nl
Vanmorgen rond half 9 had ik het idee dat de bijen massaal op mijn accacia-bomen vlogen. Staan ook hier al in bloei!
Maar nee, bij het grootste volk hele voorkant van de kast bezet met bijen alsook de korf! Bijen vlogen uit de korf terug op de kast!
Korf leeg!
De hele omgeving minuscuul afgezocht naar een gemerkte en geknipte moer!
Niks gevonden: er wordt weer massaal gevlogen en gehaald! Vooral stuifmeel!
Wat is hier gebeurd? Ben morgen in de gelegenheid de kasten te controleren om eens te kijken of ik de moer nog kan vinden en of er nog eitjes en larfjes zijn.
Het blijft verrassend!
Roel.
www.ruiinerimkers.nl
-
- Contacteer:
Ik heb gisteren het volk gecontroleerd, de koningin was toch verdwenen. Er was al een uitgelopen dop in de onderste bak en een hel verzameling mooie doppen in de bovenbak. Nog een paar ramen in een drie-ramer gezet gisteravond met een paar moertjes erbij voor de zekerheid!
toch raar dat de zwerem s avonds vlakbij bij de stal in de boom hing en dat er geen koningin bij geweest kan zijn omdat die geknipt was!
De volgende ochtend vlogen de bijen weer uit de korf naar hun eigen kast!
Het laatste verslagje van het koolzaad staat nu op onze webstee!
www.ruinerimkers.nl.
Koolzaad: Zeer aan te bevelen!! Je komt er vandaan met sterke volken en een mooie voorraad honing!
Roel
toch raar dat de zwerem s avonds vlakbij bij de stal in de boom hing en dat er geen koningin bij geweest kan zijn omdat die geknipt was!
De volgende ochtend vlogen de bijen weer uit de korf naar hun eigen kast!
Het laatste verslagje van het koolzaad staat nu op onze webstee!
www.ruinerimkers.nl.
Koolzaad: Zeer aan te bevelen!! Je komt er vandaan met sterke volken en een mooie voorraad honing!
Roel