De bloedooievaarsbek (Geranium sanguineum) is een excellente drachtplant: veel nectar en langdurige dan wel herhaalde bloei, zodat de bijen er van het voorjaar tot in de late nazomer van kunnen profiteren.
Het is 1 van die drachtplanten die veel drachtloosheid zouden kunnen overbruggen als we haar massaal zouden verspreiden en in de tuin kweken; zeker nu de zomerdrachtpauze structureel een paar weken vroeger is geworden na de lindedracht. Een enkele pol trekt altijd al hommels en bijen, een veldje vol gonst van de bijen.
Qua blad ziet zij er aantrekkelijk uit: een fris groene, zodevormende bodembedekker. De bloemen zijn onaanzienlijk, vrij klein maar door de veelheid ervan toch mooi. De kleur is officieel rood, zelf heb ik donkerrode die het heel goed doen. En bij het tuincentrum heb ik ook al witte gezien.
In elk geval op zandgrond zaait zij zich uit als ware het onkruid, ook in een semi-wilde staat. Hoewel oorspronkelijk uit het Zuiden afkomstig is ie nu heel goed in staat ook in de natuur, op open plaatsen, langs wegbermen etc. te verwilderen. (misschien door de klimaat verandering).
Diverse geranium soorten staan te boek als goede dracht. Ik heb het idee dat de bloedooievaarsbek de topper is en veel aandacht verdient in het kader van drachtverbetering.
Meer verhalen over ervaringen met geranium soorten (niet te verwarren met de kamerplant '˜geranium' die officieel '˜pelargonium' heet) als drachtplant zijn zeer welkom!
bloedooievaarsbek
Moderator: maartenkleijne
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer: