Grootte van de vliegspleet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
esdoh00
Contacteer:

Grootte van de vliegspleet

Bericht door esdoh00 »

Dit is het tweede jaar dat ik imker dus ik kom regelmatig voor verrassingen te staan. Zoals de afgelopen paar weken.
Ik had een tijdje geleden een zwerm geschept en in een vijf-ramer gedaan. Ging prima. Het volkje ontwikkelde zich goed. Enkele weken geleden werd het tijd om het volk over te plaatsen in een 10-ramer. Dat lukte op zich goed. Het restant bijen wat niet op de ramen zat, maar los in de kast, heb ik in de de nieuwe behuizing afgeslagen. Dat mislukte een beetje, dat kastje schoot een beetje uit mijn hand en deze bijen kwamen op de vliegplank en verder voor de kast terecht. Geen nood want binnen een mum van tijd klonterde de hele handel samen op de vliegplank. Tot zover niets vreemds. Maar toen. De hele dag en de hele nacht daarna bleef het restant bijen samengeklonterd op de vliegplank. Ze gingen niet naar binnen. In de loop van de dag verschuifde het trosje via de zijkant naar de achterkant van de kast. Een dag later was het trosje verdwenen. Al die tijd was er prachtisch ook geen activiteit op de vliegplank geweest. Dus ik dacht: dat volk ben ik kwijt. Ik zag nog wel af en toe aan de achterkant van de kast een paar bijtjes vliegen. Een week later, toen ik mijn andere kasten ging controleren, zag ik bij die bewuste kast nog steeds bijen vliegen, met stuifmeel!! Ze liepen via de onderkant van de deksel over de afdekplank, via een klein gaatje bij de voeropening (was niet helemaal goed afgedekt, foutje) naar binnen. Toen maar de kast opengemaakt. Een prachtig volk binnen!! Met broed in alle stadia, de raten keurig uitgebouwd, wel wat weinig voer, maar alla.
Via de achterkant naar binnen is nu ook weer, voor mij, niet zo practisch. Ze hadden zich dus ingevlogen op de acchterkant van de kast. Na overleg met een colega-imker 's avonds de opening op de afdekplank dichtgemaakt en nu maar afwachten. (een paar km verplaatsen, zodat ze zich opnieuw konden invliegen kon altijd nog).De volgende dag bij de vliegplank inderdaad weer wat activiteit, wel heel weinig trouwens. Dus dat leek goed te gaan. Verder enkele dagen niet meer gekeken. Enkele dagen terug zag ik weer geen activiteit meer. Dus maar weer eens in de kast gekeken. Volk dood!!!!!! Geen druppel voer meer aanwezig. Dus de hongerdood gestorven. Wat een trieste aanblik. Ik werd er naar van.
Wat bleek nu?? De vliegspleet was maar 4 mm groot, terwijl dit toch wel 7 a 8 mm moet zijn. Ze konden er gewoon niet doorheen. Die enkele bijen die ik toch nog op de vliegplank heb gezien zullen misschien jonge bijtjes zijn geweest???
Wat heb ik nu geleerd?
-Altijd de vliegspleet controleren, zelfs bij nieuw gekochte kasten.
-Bijen zijn zeer innovatief in het vinden van een oplossing voor een door mij veroorzaakt probleem.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Grootte van de vliegspleet

Bericht door Oude Essink »

Hallo Huub,
een mooi verhaal, zij het met trieste afloop. Je analyse lijkt mij goed. De hoogte van de vliegspleet is doorgaans 10mm. soms verlaagd tot hoogstens 8mm.
hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie