hennie oes
Tricyrtis
Moderator: maartenkleijne
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Tricyrtis
Tricyrtis of Rijkeluisorchidee: nog volop in bloei!!

hennie oes
hennie oes
- jasper-k
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
- Contacteer:
Re: Tricyrtis
hoi Hennie,
ik vind het wel een mooie plant dus ik dacht ik kijk even op je site, daar staat hij nog niet zag ik.
ik heb 1 vraag en 1 opmerking:
verzamelen bijen behalve nectar er ook stuifmeel op?
jij noemt hem rijkelui's orchidee maar ik kom hem tegen als armelui's orchidee (of paddenlelie naar de engelse naam) heb je een slip of the vinger gemaakt?
Mooie foto's weer trouwens.
cheers
ik vind het wel een mooie plant dus ik dacht ik kijk even op je site, daar staat hij nog niet zag ik.
ik heb 1 vraag en 1 opmerking:
verzamelen bijen behalve nectar er ook stuifmeel op?
jij noemt hem rijkelui's orchidee maar ik kom hem tegen als armelui's orchidee (of paddenlelie naar de engelse naam) heb je een slip of the vinger gemaakt?
Mooie foto's weer trouwens.
cheers
Met vriendelijke groet, Jasper
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Ha Jasper,
Ja een blunder als je haast hebt; tuurlijk moet het Armelui's orchidee zijn. Pollen aan de pootjes heb ik niet gezien; ik denk dus vooral nectar. Voor mijn site heb ik nog een hele reeks planten te melden; als wij nu een strenge winter krijgen, komt het er misschien van. De Tricyrtis is daarbij nog niet aan de beurt. groeten,
hennie
Ja een blunder als je haast hebt; tuurlijk moet het Armelui's orchidee zijn. Pollen aan de pootjes heb ik niet gezien; ik denk dus vooral nectar. Voor mijn site heb ik nog een hele reeks planten te melden; als wij nu een strenge winter krijgen, komt het er misschien van. De Tricyrtis is daarbij nog niet aan de beurt. groeten,
hennie
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Zijn er dan twee planten die zo genoemd worden ?? In mijn boek is de ; Schizanthus "Armeluisorchidee ( splitbloem ) genoemd .
Ik citeer ; Ondanks hun volksnaam is er niets armoedigs aan de schitterende bloemen van deze 12 tot 13 soorten enz enz .

Ik citeer ; Ondanks hun volksnaam is er niets armoedigs aan de schitterende bloemen van deze 12 tot 13 soorten enz enz .
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Jaap,
Met spontane volksmond benamingen kan het gebeuren, dat dezelfde naam voor verschillende planten wordt gekozen. Planten die een orchidee-achtig uiterlijk hebben, zonder tot die dure familie te behoren, kunnen dan armeluisorchidee gaan heten, omdat zij ook door de minder bedeelden kunnen worden aangeschaft. Met een officiële soortaanduiding heeft dit niet van doen. Ter aanduiding van de plant, kun je de naam eigenlijk niet gebruiken, zonder verwarring te stichten.
hennie oes
Met spontane volksmond benamingen kan het gebeuren, dat dezelfde naam voor verschillende planten wordt gekozen. Planten die een orchidee-achtig uiterlijk hebben, zonder tot die dure familie te behoren, kunnen dan armeluisorchidee gaan heten, omdat zij ook door de minder bedeelden kunnen worden aangeschaft. Met een officiële soortaanduiding heeft dit niet van doen. Ter aanduiding van de plant, kun je de naam eigenlijk niet gebruiken, zonder verwarring te stichten.
hennie oes
-
- Contacteer:
Inderdaad verwarrend dat zij allebei zo genoemd worden De schizanthus is zelfs niet alleen volksmondbenaming maar staat ook bij de Nederlandse benaming zo genoemd .
Jaap v P
Jaap v P
- jasper-k
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
- Contacteer:
Het nadeel met de Nederlandse benamingen is dat deze vaak streekgebonden zijn, en dan bedoel ik niet volksbenamingen.
Om zeker te weten dat je over dezelfde plant praat moet je altijd de wetenschappelijk naam hebben en dan zowel de familie als de soortnaam aanduiding anders kom je er nog niet verder mee.
Is niet alleen met planten maar ook met vogels, zoogdieren en vissen, lokale namen en taal namen zijn een ramp want vertalen levert de meest hilarische namen op!
cheers
Om zeker te weten dat je over dezelfde plant praat moet je altijd de wetenschappelijk naam hebben en dan zowel de familie als de soortnaam aanduiding anders kom je er nog niet verder mee.
Is niet alleen met planten maar ook met vogels, zoogdieren en vissen, lokale namen en taal namen zijn een ramp want vertalen levert de meest hilarische namen op!

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper
-
- Contacteer:
Jaap de bloem die jij laat zien is dat ook een tricyrtis ?
De vorm van de bloem is ook geheel anders.
Ik heb twee soorten, een zoals Hennie voorstelt en dan ook nog een die wat donkerder is.
groetjes
De vorm van de bloem is ook geheel anders.
Ik heb twee soorten, een zoals Hennie voorstelt en dan ook nog een die wat donkerder is.
groetjes
roger
-
- Contacteer:
-
- Contacteer: