Dat betreft dan waarschijnlijk de Apis mellifera iberiensis. Wachtbijen daarvan hebben de neiging om zelfs nog tot 24 uur na een verstoring actief alles in de buurt van het volk aan te vallen. Verder (volgens A.Schotanus) niet buitengewoon agressief, maar dat trekje is natuurlijk best vervelend als je de bijen in de buurt van menselijke bewoning hebt staan.Miles schreef:Overigens weet ik van een grote professionele imker hier dat hij volkeren haalt in Spanje en ze dan doorverkoopt, hij wilde er zelf niet mee werken omdat ze niet goed en vooral heel agressief waren, maar hij verkocht ze maar al te graag aan nietsvermoedende klanten.
Met de bijen naar Frankrijk
Moderator: Hans van der Post.
- Albert Stoter
- Contacteer:
Re: Met de bijen naar Frankrijk
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Albert, mooi verzameld materiaal van de Apis mellifera iberiensis. Nu pas is het "kwartje" gevallen. In in 1984 voor het eerst in het zuiden van Frankrijk was op zoek gegaan naar bijenvolken. Nu die heb ik gevonden 25 volken op een rij.
Zoals gewend met zwierige pas naar de volken toe om aan de vliegplank te kijken. Was zo'n 20 meter genaderd mmmm....... moest benen maken. Met tientallen tegelijk kwaad zoemend om mijn hoofd.
Genezen van de Franse bijen.
Zoals gewend met zwierige pas naar de volken toe om aan de vliegplank te kijken. Was zo'n 20 meter genaderd mmmm....... moest benen maken. Met tientallen tegelijk kwaad zoemend om mijn hoofd.

!Hans.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hans schreef: Genezen van de Franse bijen |
Je gaat nu toch niet alle bijen in Frankrijk over een kam scheren, Hans!! Over Carnica standen en Buckfastvolken en Mellifera bastaards in Nederland kan ik ook verhalen vertellen. Geen herinnering meer aan oude Koolzaad toestanden!. Volgens mij kun je in Frankrijk even goed kopen als bij ons. Even opletten van wie en bij wie je koopt
hennie oes
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Je zou een annonce kunnen zetten op apiservices, daar worden trouwens ook (zat) bijen te koop aangeboden.
http://www.apiservices.com/photoads/viewads2.html
Lennard
Lennard
- Miles
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 40
- Contacteer:
Dankje voor je bijdrage Lennard, maar de bijen in Nederland zijn al geregeld.LWPisa schreef:Je zou een annonce kunnen zetten op apiservices, daar worden trouwens ook (zat) bijen te koop aangeboden.
Lennard
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Hennie Oes schreef: Je gaat nu toch niet alle bijen in Frankrijk over een kam scheren, Hans!! Over Carnica standen en Buckfastvolken en Mellifera bastaards in Nederland kan ik ook verhalen vertellen. Geen herinnering meer aan oude Koolzaad toestanden!. Volgens mij kun je in Frankrijk even goed kopen als bij ons. Even opletten van wie en bij wie je koopt
Nee Hennie dat doe ik ook niet maar de felheid van de bijen toen had ik nog niet eerder in Nederland mee gemaakt.
Ik weet hoe bijen kunnen zijn - stekelig - achter de kast.
Nee Hennie dat doe ik ook niet maar de felheid van de bijen toen had ik nog niet eerder in Nederland mee gemaakt.
Ik weet hoe bijen kunnen zijn - stekelig - achter de kast.
!Hans.
-
- Contacteer:
Hallo Miles,
Het vervoeren van bijen is zelfs als ze nog in een tros zitten bij temperaturen bij 6 á 8 graden geen probleem als ze goed gezond zijn.
Maar het overzetten bij die temperatuur lijkt me niet goed ze zitten dicht op elkaar en je wringt ze dan uit elkaar.
Overzetten moet gebeuren bij temperaturen in de buurt van 12 graden een beetje afhankelijk of ze in kunststofkasten zitten of houten.
Ik verkoop bijenvolken in het voorjaar en sommige mensen willen ze dan al in feb./mrt hebben maar ik begin pas met de verkoop eind mrt/ begin april dan is pas te zien hoe het volk echt is.
En ik vind dat de koper moet zien wat hij koopt.
Eind feb heb je hier vaak nog een trossend bijenvolk met een klein broednestje en weet je ook nog niet wat je koopt maar kopen ongezien is jouw zaak.
Je kan het volgende doen:
Bijenvolken kopen in de oorspronkelijke kast en die vervoeren naar de def. plaats.
maar ik zou wel een week de oorspronkelijke kast eerst laten vliegen.
Daarna de handel in je eige kasten over zetten waarbij de kleur van de vliegplank liefst hetzelfde is.
Overzetten aan het eind van de dag is het beste zodat ze zich de volgende dag kunnen invliegen op de veranderingen.
Verder is een open gaasbodem en een niet dansende aanhanger belangrijk.
Persoonlijk zou ik de operatie liever een maandje later uitvoeren dan kan je de volken bij koop ev overzetten in eige kasten.
Dirk
Het vervoeren van bijen is zelfs als ze nog in een tros zitten bij temperaturen bij 6 á 8 graden geen probleem als ze goed gezond zijn.
Maar het overzetten bij die temperatuur lijkt me niet goed ze zitten dicht op elkaar en je wringt ze dan uit elkaar.
Overzetten moet gebeuren bij temperaturen in de buurt van 12 graden een beetje afhankelijk of ze in kunststofkasten zitten of houten.
Ik verkoop bijenvolken in het voorjaar en sommige mensen willen ze dan al in feb./mrt hebben maar ik begin pas met de verkoop eind mrt/ begin april dan is pas te zien hoe het volk echt is.
Eind feb heb je hier vaak nog een trossend bijenvolk met een klein broednestje en weet je ook nog niet wat je koopt maar kopen ongezien is jouw zaak.
Bijenvolken kopen in de oorspronkelijke kast en die vervoeren naar de def. plaats.
Daarna de handel in je eige kasten over zetten waarbij de kleur van de vliegplank liefst hetzelfde is.
Overzetten aan het eind van de dag is het beste zodat ze zich de volgende dag kunnen invliegen op de veranderingen.
Persoonlijk zou ik de operatie liever een maandje later uitvoeren dan kan je de volken bij koop ev overzetten in eige kasten.
Dirk
dertiende
- Albert Stoter
- Contacteer:
Tussen Zuid Frankrijk en het Iberisch schiereiland (met z'n Apis mellifera iberiensis) zit natuurlijk nog wel de natuurlijke barrière de Pyreneeën.Hans van der Post. schreef:Albert, mooi verzameld materiaal van de Apis mellifera iberiensis. Nu pas is het "kwartje" gevallen. In in 1984 voor het eerst in het zuiden van Frankrijk was op zoek gegaan naar bijenvolken. Nu die heb ik gevonden 25 volken op een rij.
Zoals gewend met zwierige pas naar de volken toe om aan de vliegplank te kijken. Was zo'n 20 meter genaderd mmmm....... moest benen maken. Met tientallen tegelijk kwaad zoemend om mijn hoofd.![]()
Toch kan ik me goed voorstellen dat je hier een punt hebt, want volgens onderzoekers komt onze eigen Apis mellifera mellifera voort uit die Apis mellifera iberiensis doordat deze na de laatste ijstijd via de strandvlakten naast de Pyreneeën noordwaarts trok (en zich gaandeweg aan de steeds noordelijker omstandigheden aanpaste, leidende tot een nieuwe ondersoort). Ik zou me goed kunnen voorstellen dat die uitwisseling daar momenteel nog steeds plaats vindt (maar momenteel als 2-richtingsverkeer).
-
- Contacteer:
Bijen kopen die je alleen maar willen steken??
Je koopt bijen toch niet ongezien!!
Als je de bijen zonder te roken over zet in je eige kasten weet je wat je in huis haalt.
Ev. een pufje om het deksel eraf te halen meer moet niet nodig zijn1
Dirk
Je koopt bijen toch niet ongezien!!
Als je de bijen zonder te roken over zet in je eige kasten weet je wat je in huis haalt.
Ev. een pufje om het deksel eraf te halen meer moet niet nodig zijn1
Dirk
dertiende
- Miles
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 40
- Contacteer:
Heel erg bedankt voor je bijdrage Dirk! Ik heb inderdaad nu met de verkoper afgesproken dat ik zijn kasten leen, scheelt weer qua onnodig risico. De rest van je bijdrage is ook erg nuttig!Dirk Blanken schreef:Hallo Miles,
Dirk