Wintersterfte 2016/2017

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door joselito »

Als een volk verdwenen is gebruik je deze ramen niet meer. Alles wordt gesmolten en ontsmet.
Het blijft namelijk raden waaraan het volk ten onder is gegaan. Het is altijd een combinatie van factoren en was er ook nosema in het spel?
Dus weet je ook niet of er nog ziekteverwekkers achter gebleven zijn.
Voor een paar kilo suiker ga je toch geen risisco's nemen. Opnieuw beginnen op zuivere raat in een zuivere kast is de zekerste manier.
Daar is zeker nog nooit een volk aan gestorven.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Hans schreef:Beste Dirk,
Dus als ik je goed begrijp is het eigenlijk helemaal niet nodig om een kast te ontsmetten waar een dood volk heeft ingezeten dat ten gevolge van varroa is omgekomen? Als de virussen dood zijn kunnen ze immers geen schade meer uitrichten.
Lijkt me eerlijk gezegd onwaarschijnlijk en ik heb het op de cursus in ieder geval niet zo geleerd. Staat ook in de lesboeken dat je moet ontsmetten in dat geval om infecties te voorkomen bij het nieuw te huisvesten volk.

Het risico is gewoon te groot.

Gr. Hans
Andere naamgenoot wie was je leraar?

Wat je schreef was de kennis begin jaren 90 van de vorige eeuw.
De varroa - mijt - heeft virussen bij zich die bij het "bloed" opzuigen worden uitgewisseld met een bij en bijenlarve. Niet alle varroa's zijn besmet.
Als een bij is besmet en zij voert larve wordt ook op die wijze met virussen besmet. Virussen hebben leven nodig zoals een varroa en bijen of bijenlarve.
Overigens komt het meer voor dat mijten soorten de gastheer met virussen en of bacteriën besmetten denk maar een tekenbeet.(ziekte van Leyme)
Kasten ontsmetten is niet nodig ook ramen de nog maar een seizoen zijn gebruikt is niks mis mee. Goed en droog bijenvrij opslaan.
Kasten kun je wel goed schoon krabben is wel zo handig maar ontsmetten doe je wel als een volk gestorven is door Amerikaans vuil broed (AVB) en Nosema. Bij Europees vuilbroed, zakbroed en kalkbroed is het voldoende door de koningin te wisselen. Binnen zes weken is het volk vrij de uiterlijk vorm van de ziekte .
Weet dat is laatste opmerking de knuppel in het hoederhok gooien is. :think:
Het is bekent en wordt hier en daar ook opgeschreven.
!Hans.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Hans,

Ik maak mijn Segeberger kasten enkel schoon als ze van binnen bepoept zijn met heet/warm soda water.
Alle ramen die bepoept zijn gebruik ik ook niet meer en gaan in de stoomwassmelter.
Ramen die donker beginnen te worden gaan in de stoomwassmelter.

Dat gaat bij mij automatisch omdat ik alle oude volken elk jaar weer saneer, d.w.z.na het uitlopen van het broed wordt er een schudzwerm gemaakt met oxaalzuur die op voornamelijk kunstraat komt te staan, ze krijgen dan een aangepaarde koningin met haar volkje.
Jonge volken worden niet opgezet vanuit broedafleggers(varroa) maar van uit schudzwermen behandeld met oxaalzuur.

Dat is hygiëne om te voorkomen dat volken ziek worden.

Alleen bij AVB en hardnekkige EVB moet je andere maatregelen nemen

Verder moet je ziekten voorkomen door er voor te zorgen dat ze het goed hebben, niet teveel volken in een arme omgeving.
En het hele jaar bezig zijn met de varroa bestrijding zodat virussen weinig kans hebben.

Gezonde bijen kunnen een heleboel zelf oplossen.

Dirk.
dertiende
Hans
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Contacteer:

Bericht door Hans »

Beste Hans en Dirk,

Dit is nieuw voor mij. Ik bedoel de opmerkingen over het niet hoeven ontsmetten. Maar gezien het risico denk ik dat ik me toch aansluit bij de laatste bijdrage van Joselito, al waardeer ik jullie ervaring en bijdrages.

Het risico is denk ik te groot. Je weet uiteindelijk niet waaraan het volk is ten ondergegaan en een schone kast met schone ramen om een nieuw volk op te zetten heeft voor mij dan toch de voorkeur.

Een virus heeft inderdaad een gastheer nodig, maar kan als erfelijk materiaal / DNA achterblijven op de raten, zoals je een virus kunt achterlaten via de handen op een deurknop. Het virus kan niets zolang er geen organisme of gastheer is, maar als het nieuwe volk 'arriveert' dan kan het weer verder woekeren. Ben geen viroloog, maar denk dat dit risico niet denkbeeldig is.

Ik heb de cursus trouwens in 2008 gedaan in Wageningen en niet van de eerste de beste leraar. Een goede leraar maakt trouwens nog geen goede leerling ;-)

Ik lees best veel maar het advies om kast en ramen NIET te ontsmetten na een dood volk is voor mij echt nieuw en voelt niet ok. Maar ik ga dat zeker onderzoeken.

Trouwens, is de procedure bij AVB niet totale vernietiging van besmette kast en materiaal? Dat moet je toch melden en dan halen ze de kasten op voor vernietiging om verspreiding te voorkomen. Is wat ik altijd heb gehoord.

Gr. Hans
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Twee imkers die ieder jaar geplaagd zaten met kasten die verdwenen heb ik op die manier uit de problemen geholpen.
Het is doodsimpel. Alle volken worden op nieuwe waswafels gezet. Deze krijgen voldoende suikerwater, na een paar dagen volgt een behandeling tegen varroa. Alle oude ramen worden met voedsel en alles gesmolten.
Resultaat: Beide imkers hebben nu sterke volken en 0% uitval.
Succes is op die manier al duizenden jaren gegarandeerd :)
JohnHoogendoorn
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Contacteer:

Bericht door JohnHoogendoorn »

Ik hou nu ruim 40 jaar bijen. De laatste 10 jaar Buckfast. Ik ontsmet altijd mijn houten kasten met Propolis alcohol zodra ze leeg komen. (Propolis oogsten en oplossen in Bio-ethanol 96%). Een week de behandelde kasten laten uitdampen. Zoveel mogelijk 'oude' bebroede ramen vervangen, deze ramen ontsmetten in de stoomwassmelter en met eigen gegoten was vernieuwen. Jonge volken opkweken op zoveel mogelijk schone raat en deze het jaar erop als hoofdvolken benutten. Jonge volken maken voor de langste dag dan is er genoeg tijd voor deze jonge volken om groot genoeg te zijn om in te winteren. Jonge volken telen heeft de laatste jaren mijn prioriteit. De honing komt op de tweede plaats. De laatste jaren teel ik ook zelf de jonge koninginnen. De beste F1 standbevruchte koninginnen worden het jaar erop benut als hoofdvolken. Bijen houden gaat niet meer vanzelf. Ik noem het zelf intensieve bijenhouderij. Het is intensiever maar het geeft ook heel veel meer voldoening. De volgende uitdaging is om structuur te krijgen in de eigenschappen van de teeltlijnen. Dat is een hele uitdaging, Dirk Blanken helpt mij daarbij. Bedankt Dirk voor je hulp en adviezen.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Hans schreef:
Ik lees best veel maar het advies om kast en ramen NIET te ontsmetten na een dood volk is voor mij echt nieuw en voelt niet ok. Maar ik ga dat zeker onderzoeken.

Trouwens, is de procedure bij AVB niet totale vernietiging van besmette kast en materiaal? Dat moet je toch melden en dan halen ze de kasten op voor vernietiging om verspreiding te voorkomen. Is wat ik altijd heb gehoord.

Gr. Hans
Ja ....deze angstcultuur is ontstaan na de grote verdwijnziekte in 2000 .

Laat ik voorop stellen dat ik vrijwel heel mijn leven al bijen heb en de eerste kast nog moet ontsmetten . Het is niet dat er bij mij nooit volken doodgegaan zijn , maar tot nu toe ontbrak ( gelukkig ) de noodzaak . AVB ...
Omdat men , zoals ik al schreef in 2003... na resistentie van ; Apistan " tegen de varroamijt geen doeltreffend antwoordt had op de verdwijnziekte is deze cultuur onterecht ontstaan . De oorzaak was in 2003 bekend en er was niets geheimzinnigs aan varroa versus virus .
Dat wil ook weer niet zeggen dat je maar aan moet rommelen ....maar de gewone hygiëne is voldoende .

Bij het vermoeden van AVB dien je echter aangifte hiervan te doen , en zal je de richtlijnen welke hiervoor gelden na moeten leven .

Zelfs van dode volken na de zo genaamde verdwijnziekte kan je ongestraft het overgebleven voer voor je andere volken gebruiken .
:think: zie op onderstaande link kijk ook naar het laatste stukje waar een afbeelding van het broed van een volk welke hiermee gevoerd is .

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... er#p112788
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Jaap v.Popering schreef:Zelfs van dode volken na de zo genaamde verdwijnziekte kan je ongestraft het overgebleven voer voor je andere volken gebruiken .
Het gevaarlijkste voor de bijenteelt zijn de imkers met grijze haren zegt Gerard Liebig. Zij doen het meeste schade met hun koppig gezwans.
Dat zijn niet mijn woorden :)
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

joselito schreef:
Jaap v.Popering schreef:Zelfs van dode volken na de zo genaamde verdwijnziekte kan je ongestraft het overgebleven voer voor je andere volken gebruiken .
Het gevaarlijkste voor de bijenteelt zijn de imkers met grijze haren zegt Gerard Liebig. Zij doen het meeste schade met hun koppig gezwans.
Dat zijn niet mijn woorden :)
Maar je wil het hier wel even kwijt. Ik ben misschien nog grijzer dan Jaap. Dus ik denk en doe het zelfde. :mrgreen:

ad staals
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

joselito schreef: Het gevaarlijkste voor de bijenteelt zijn de imkers met grijze haren zegt Gerard Liebig. Zij doen het meeste schade met hun koppig gezwans.
Zouden het ook de overlevers kunnen zijn !!?? . :think: :think: De laatste 15 jaar minder dan 5 % winterverliezen :whistle: :violin:

Jaap v P
Plaats reactie