Ha mensen,
Sinds deze week heb ik een prachtig volk(vind ik zelf natuurlijk); maar er zijn een aantal complicaties.
Afgelopen donderdag volk ontvangen, zaterdag overgezet in definitieve kast(12 ramen). Schat zo in dat er 4/5 ramen vol zitten.
Nu is de raat van 3 kamers ingezakt. De bijen heb ik er afgeslagen en nieuwe ramen erin gezet.
1. hoe kan dit?
Daarnaast, bekende van mij heeft een aantal heel volle broedkamers. Kan ik, om dit volk een kickstart te geven, 1 van die ramen uit die broedkamers met jong broed in mijn kast zetten?
Net begonnen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Carnica F1, F2, F3,..., F1000000
- Contacteer:
Re: Net begonnen
4/5 ramen vol is een beetje vaag, wat het gemakkelijkste is om ons een idee te geven over de grootte is het aantal straatjes te tellen: na het wegnemen van de dekplank kijk je boven de raten en tel je hoeveel spleetjes tussen 2 ramen bezet zijn met bijen. Dit is de meest gebruikelijke meeteenheid voor bijen, volgens mij.
Ik vermoed dat jouw 4/5 volle ramen dus 5 a 6 straatjes zijn? Ik weet niet of die al nood hadden aan een grotere kast: wat is de broedverhouding bij de bezette raampjes: hoeveel ramen bevatten open broed, gesloten broed,... Als er enkel open broed is had ik ze nog niet overgehangen omdat er geen bijen geboren zouden worden in de nabije toekomst.
Wat is de herkomst van je volkje? Een nazwerm?
Als je een volkje wil versterken geef je ramen gesloten broed, open broed moet verzorgd worden dus vergt energie die ze niet hebben, anders hadden ze zelf een extra raam open broed gemaakt...
-
- Imker sinds: 2025
- Aantal volken: 1
- Contacteer:
Bedankt voor je reactie
5 straatjes. Doordat de kunstraat verzakte is er niet heel veel mogelijk geweest om broed te bekijken.
Het is een zwerm uit de natuur.
5 straatjes. Doordat de kunstraat verzakte is er niet heel veel mogelijk geweest om broed te bekijken.
Het is een zwerm uit de natuur.
-
- Contacteer:
Ha dat verklaart veel! Vooral bij voorzwermen kan het gebeuren dat het kunstraat ombuigt omdat die veel warmte genereert. Bij een nazwerm kan dit ook wel voorkomen. Er is dus niets met je volkje aan de hand, ik zou ze over 5 dagen eens heel vlug controleren dat de raat mooi uitgebouwd wordt maar voor de rest gewoon gerust laten.
-
- Imker sinds: 2025
- Aantal volken: 1
- Contacteer:
Ah top! En dus gewoon afwachten en hopen dat er nog broed op gang komt.
-
- Contacteer:
Zit er al broed in? Indien niet heb je een nazwerm dan zou je ten laatste binnen 14 dagen nadat de zwerm gevangen is broed moeten zien anders is de koningin verongelukt. Voor nu zou ik ze gewoon laten doen, de natuur weet het beter