Renson imker methode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door Jaap v.Popering »

marc schreef:
Ik pas de methode al een hele tijd toe. Je moet ze wat onder de knie krijgen.

Snelle doppencontrole om de 9 dagen (+/- 30 kasten op een uur).

Beste Marc

Ik vraag mij af met welke snelheid jij je kasten behandeld .

Als ik een kast moet openen en sluiten ,dat kost mij minimaal één minuut
Dan heb je nog één minuut om de ramen te bekijken en doppen te breken,en naar de volgende kast te gaan hoeveel seconden is dit dan per handeling ???

Op jou snelheid prikken de bijen denk ik bij de tiende kast je broek aan je achterste vast ,[:(]

Jaap v P
marianvoor
Contacteer:

Bericht door marianvoor »

Op de cursus "Meesterimker" die ik afgelopen winter in België heb gevolgd, is er een hele les aan de Renson methode besteedt. De leraar paste deze methode al lang toe en was er (vanzelfsprekend) enthousiast over. Waarschijnlijk is deze methode bij onze zuiderburen meer ingeburgerd als bij ons. Dat je de volken vlug kunt nakijken komt omdat je de bakken achterover kiept en niet afneemt. En als alles goed gaat zit je onderbak vol stuifmeel. Ik vind het wel zielig dat de darren opgesloten zitten tussen de moerroosters. Maar misschien ga ik toch maar een poosje bij je op stage, Marc.
Groetjes,
Marian

marian voorneman
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Jaap, de kasten staan in rij zodat het geheel honingkamer/deksel op de kast ernaast gaat. De Rensonkamer wordt schuin gelicht, indien geen doppen dan wordt er even naar het broed gekeken en eventueel een darrenraam buiten het roosterraam gehangen (meestal om de 2 beurten), indien wel doppen dan worden de 7 raampjes (honingraam-maat) nagekeken (gaat vlot).
Als ze toevallig allemaal doppen zouden hebben, heb je wellicht iets meer dan een uur nodig. Zelden wordt er gestoken, de bijen in de RK zijn allemaal jonge bijen, in de onderbak kom je niet.
Het kan langer duren als je het broed grondiger wil nakijken voor een bepaalde reden. In het kweekseizoen wordt er natuurlijk meer tijd genomen om jonge bijen af te slaan, raampjes met doppen en bijen af te leggen in Mini-plussen enz. maar dan hebben we het niet meer over een 9-daagse zwermcontrole natuurlijk.
Anderzijds wordt de RK de eerste 4 weken helemaal niet nagekeken omdat de ervaring leert dat tijdens volle fruitdracht geen doppen worden aangezet.
Marian, de buitenste groef van het moerrooster onder de RK is 8 mm breed zodat de darren daar gewoon naar beneden kunnen. Geen opgesloten darren dus.
Jaap v.Popering
Contacteer:

marc schreef:
Jaap, de kasten staan in rij zodat het geheel honingkamer/deksel op de kast ernaast gaat. De Rensonkamer wordt schuin gelicht, indien geen doppen dan wordt er even naar het broed gekeken

Marc

Dan ga je er van uit dat je aan de onderkant van de bak alle moerdoppen kunt ontdekken ??

Jaap v P
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Je hoeft niet alle moerdoppen van beneden te zien maar als er doppen aangezet worden staat er altijd wel minstens 1 zichtbaar beneden.
Het is een teken om even alle 7 raampjes goed te kekijken.
Ik spreek hier ook van lage raampjes (honingraam-maat), met broedramen zou ik het niet riskeren.
Wie in wat minder tijdnood zit, kan natuurlijk altijd even de 7 raampjes nakijken, dat gaat echt vlot, maar dan moet je dat telkens met alle kasten doen. Het geeft je dan wel een beter beeld van de broedtoestand en de leg van je moeren.
Bij controles die in het WE vallen neem ik ook altijd meer tijd om de moer en haar broed beter te kennen.
Jaap v.Popering
Contacteer:

marc schreef:
Ik spreek hier ook van lage raampjes (honingraam-maat), met broedramen zou ik het niet riskeren.

Even gelezen op de site die Piet beschreven heeft .

Dan heb jij de Rensonmethode iets aangepast , want zo hij door Henri Renson beschreven is werkte hij met drie broedkamers om de ramen toch te kunnen omwisselen .

Als je dan de Rensonkamer van HK raampjes maakt ,is dan je broed ruimte niet te klein , omdat hier geschreven wordt over ca 30.000 cellen ??

Jaap v P
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Inderdaad Jaap, met Dadant Blatt bekom je de 30000 cellen met 7 honingramen(43.5x16).
Je kan ook met DB met enkel honingkamers werken als je wil en de broedkamers achterwege laten. Je kan dan ook bij het op Renson plaatsen gewoon wat broed van de onderbak in de RK hangen voor een ononderbroken voortgang van de eileg.
Ik pas de beide toe, dus zowel met broedkamer als onderbak als allemaal met honingkamers. Het hangt er van af op welk raamtype je volk uit de winter komt en wat je ermee voor hebt.
Dirk Desmadryl
Contacteer:

Bericht door Dirk Desmadryl »

SCHEMA IMKEREN MET BEPERKTE BROEDRUIMTE

1. Winterperiode
Overwinteren op twee rompen (simplex). Kantramen in beide rompen zijn vervangen door vulblokken. Bodemschuif open.

2. Begin april: start methode
We starten de methode als het volk 2 volledige broedkamers bezet.
Bovenste broedbak tussen 2 moerroosters: 6 ramen broed met koningin + 4 vulblokken.
Onderste bak: resterende broedramen + voederramen.
Indien men de moer niet vindt, plaatst men een rooster tussen de twee broedbakken, een week later is de broedbak met de moer gemakkelijk te herkennen aan het open broed.
Honingzolder met hoofdzakelijk waswafels, de bijen moeten kunnen bouwen.
Zwemvoorkoming:
• Om de week controle en eventuele zwermcellen uitbreken.
• Men kan ook net voor de zwermdrift 2 broedramen wegnemen en in de onderste romp hangen of er een (verzamel)aflegger mee maken. In het broednest hangt men dan 2 was-ramen.
#61510; Varroabestrijding: Naast de 6 broedramen hangt men een driedelig darrenraam. Om de week breekt men het deel met gesloten darrenbroed uit (zie blz. 52).

3. Eind mei: lentehoning oogsten
De toestand is nu als volgt:
• in de onderste romp zit het stuifmeel
• in de middelste romp zit de moer en het broed op 6 ramen
• in de bovenste romp zit de honing
Na het afnemen van de lentehoning moet men onmiddellijk bijvoederen ofwel een raam voedsel achterlaten (alle voorraad is weg).

4. Begin juli: einde broedbeperking
Koninginnenrooster tussen de twee onderste rompen wegnemen, zodat de koningin volop kan leggen. Geen kantramen in beide rompen, wel vulblokken.

5. Begin augustus: zomeroogst en inwinteren
Honingzolder wegnemen en slingeren. Eventueel broedkamers omwisselen. Onmiddellijk inwinteren met suikeroplossing (15 kg suiker + 10 liter water = 20 liter). Eventueel varro-abestrijding.
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Mooi schema Dirk,

Maar nu zou ik dit graag willen combineren met het zo veel mogelijk vervangen van ouder raat
Zie toppic
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9599

Moet je dan zo vroeg mogelijk in het voorjaar zien dat je je volk op 10 ramen krijgt en een nieuwe bak met 6 nieuwe raten geven en 4 vulblokken?
Of je volk op 8 ramen zien te krijgen met 8 nieuwe raten zou ook een optie zijn.

Jaap
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Voor het inwinteren zet je de oudste ramen (die dan nog gevuld zijn met broed of voedsel) in de onderste bak, in het voorjaar zitten de bijen meestal in de bovenbak zodat je de (ondertussen lege) oude ramen in de onderbak gewoon kan wegnemen.
Dirk beschrijft de methode volgens het boekje.

Persoonlijk heb ik een hekel aan al die vulblokken (verloren ruimte) en pas ze dan ook nergens toe. Darrenraat wordt hier nooit weggesneden en de darren kunnen gewoon weg.
Plaats reactie