Mais

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Mais

Bericht door Oude Essink »

Ko Visser laat aan de hand van een paar fraaie foto's (rubriek vragen..)bijen zien met geel stuifmeel binnenkomend en vraagt zich af of dat van de mais kan zijn; JP geeft een aantal plaatsen op waar eerder over mais gesproken werd. Mais levert als stuifmeelleverancier een aantal vragen op, die ik met een collage probeer scherp te stellen:

mais; stuifmeelleverancier

Mais (Zea mays) is een al zeer oud landbouwgewas en neemt in de bestuivinggeschiedenis een eigen plaats in.
Mais is een duidelijke windbestuiver: er is geen bloem om insecten te lokken; er is geen nectar; de meeldraden hangen aan 'een zijden draadje'
Piet Jager
Contacteer:

Re: Mais

Bericht door Piet Jager »

Henny,

Eerder heb ik eens geschreven over stuifmeelhalen op de mais i.v.m. sterfte van rupsen die van genetisch gemodificeerde maisrassen stuifmeel toegediend kregen. Deze mais maakt namelijk zelf een pesticide aan, die haar belagers doodt. Waar en wanneer ik dat heb geschreven weet ik niet, maar er staat ook in dat de bijen het stuifmeel uit de oksels van de bladeren halen. omdat ze daar veelal wordt verzameld.

Dus bekijk de oksels van de bladeren eens goed en maak een opname van het stuifmeel aldaar, misschien kom je daar ook de bijen tegen.

!Piet
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Bericht door Erik Speksnijder »

Piet,

Mijn vrouw heeft een jaar geleden voor haar lerarenopleiding biologie een eindverslag geschreven over "het effect van genetisch gemodificeerde gewassen op bestuivende insekten". Uit onderzoek (naar mijn idee trouwens zeer matig gedaan en vaak uit zeer korte observaties bestaand) zijn tot nu toe geen schadelijke gevolgen voor bijen gebleken.

Wel zou je je kunnen afvragen of je je honing, die dan bestanddelen bevat van gemodificeerde gewassen, ook niet als dusdanig moet labelen. Het is naar mijn mening verplicht om op voedingsmiddelen aan te geven, dat er bestanddelen van gemodificeerde gewassen in gebruikt zijn.

Erik
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Even een plaatje!

Afbeelding
Met onze land- en tuinbouwgewassen wordt enorm gemanipuleerd; soms zou je je bijen er weg willen houden. Helaas dit werkt niet!!

Het is met de mais al niet anders dan met vele andere gewassen; sinds de 60er jaren wordt bij voorbeeld androgenese toegepast: uit zuiver stuifmeel worden planten geteeld; deze planten hebben derhalve slechts één set chromosomen: dominante en recessieve genen zijn er niet, zodat men snel een constante kwaliteit van het gewas kan vaststellen; als deze optimaal is, verdubbelt men de chromosomen (deze zijn dan identiek aan elkaar) en een nieuw soort is geboren.
Wat is de consequentie voor -in ons belang- de kwaliteit van het stuifmeel, dat onze bijen op deze planten vergaren. Misschien uitstekend, misschien ook niet; het laatste woord is er niet over gezegd. Wij kunnen onze bijen niet verhinderen op deze gewassen te vliegen.
hennie oes

Afbeelding

Bijgewerkt door - Oude Essink op 08/08/2002 21:09:06
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

Is dit dezelfde Hennie, als degene die een jaar geleden zuchtend en steunend probeerde een foto te plaatsen, en al blij was dat dat uiteindelijk lukte? Degene voor wie digitale beeld-bewerking iets was vanuit een andere wereld? Het kan snel gaan!
:wink:
R.
ko visser
Contacteer:

Bericht door ko visser »

Ko Visser laat aan de hand van een paar fraaie foto's (rubriek vragen..)bijen zien met geel stuifmeel binnenkomend en vraagt zich af of dat van de mais kan zijn; JP geeft een aantal plaatsen op waar eerder over mais gesproken werd. Mais levert als stuifmeelleverancier een aantal vragen op, die ik met een collage probeer scherp te stellen:
Hennie,
Ik bewonder je foto's. Wat voor camera gebruik jij?
Als ik in het weekend tijd heb wil ik ook eens in mais zoeken naar bijen, al zijn de velden heel groot. Overigens is het halen van stuifmeel niet beperkt tot de morgen; ook later op de dag zie ik ze nog met grote klompen thuiskomen.

kv
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Hallo Ko,
Ik heb een Olympus, Camedia C 3000; maar ook jouw camera, gezien jouw foto's, is uitstekend; je moet alleen je plaatjes met een foto programma kunnen aanpassen aan gebruik voor internetplaatjes. d.w.z. 72 pixels per inch en maximaal 550 pixels breed op de afbeelding; daarna JEPEG max 50 kb. Ik gebruik Adobe, Photoshop 6; een ingewikkeld programma, vereist (voor een digitale oen als ik) een cursus. Maar er zijn ook eenvoudiger programma's; bij mijn Camedia werd er ook een geleverd. Ik hoop van jou een foto te zien van een fouragerende bij op de mais; het is mij vandaag weer niet gelukt (komt ook omdat het regende de hele dag); morgen maar weer. hart. groet,
hennie

Afbeelding
ko visser
Contacteer:

Bericht door ko visser »

Ik hoop van jou een foto te zien van een fouragerende bij op de mais; het is mij vandaag weer niet gelukt (komt ook omdat het regende de hele dag); morgen maar weer. hart. groet,
hennie
Hallo Hennie,
Ik heb vrijdag naar de mais gekeken. Die is vrijwel uitgebloeid al komen m'n bijen soms nog wel met gele klompen binnen, soms iets bruinig verkleurd. De kans op een fouragerende bij in een maisveld is trouwens klein; je kunt wat van de randen van een veld afspeuren, dat is ca 1%? Volgend jaar opnieuw proberen, misschien met een betere camera die handmatig scherp te stellen is en waarbij je door de lens naar je te fotograferen object kan kijken.
Gelukkig kunnen mijn bijen niet jouw verbodsborden zien voor zg gemodificeerde mais. Zij bepalen zelf wat bruikbaar is als voedsel.
Mijn opvatting is dat de natuur al miljoenen jaren gemanipuleerd heeft met genen. Denk aan de soortenrijkdom. Maar zo'n discussie hoort hier niet thuis.

kv
Romée van der Zee
Contacteer:

Jarenlang heb ik bijen dichtbij maisvelden gehad. Ze brachten tijdens de bloei stuifmeel binnen met een bruine kleur die past binnen de kleurwaarde die Kirk geeft. (zie de foto van Hennie in het beginbericht van deze reeks).

Net als bij anderen brengen de bijen bij mij 's morgens grote hoeveelheden geel stuifmeel binnen. Dat is ongeveer 4 weken geleden begonnen. Van de Teunisbloem is dat niet. Die staan hier wel in kleine hoeveelheden, maar de pollen daarvan zijn goed herkenbaar omdat ze als vlokken aan de stuifmeelkorfjes zitten. Het zit zo los, dat veel voor de kast, of eventueel op de onderlegger terug te vinden is.

Mais produceert 40% van de pollen tussen 10 en 11 uur 's morgens.
500 meter bij mij vandaan ligt een maisveld. Je zou dus zeggen, mais, een andere verklaring voor het gele stuifmeel in de ochtend heb ik niet. Misschien zijn de boeren op een nieuw soort mais overgestapt? Ik heb behoorlijk gezocht, maar niets over geel maisstuifmeel kunnen vinden.
Nu nog koolzaad met blauwe pollen, witte bijen met rode ringen, en oud geboren worden.
Romée van der Zee
Contacteer:

Heb net stuifmeel verzameld van mais. Lichtgeel. Thuisgekomen, was het donkergeel. Zoals veel stuifmeel verkleurt het in de tijd.
R.
Plaats reactie