Honingoogst
Moderator: maartenkleijne
-
- Contacteer:
Honingoogst
Hoe groot was, tot nu toe, dit jaar bij U de honingoogst?
Alleen wat U er daadwerkelijk hebt afgehaald!
Totaal aantal kilo's delen door het aantal volken, waarvan u hebt geslingerd.
!Piet
Alleen wat U er daadwerkelijk hebt afgehaald!
Totaal aantal kilo's delen door het aantal volken, waarvan u hebt geslingerd.
!Piet
-
- Contacteer:
Re: Honingoogst
Tussenstand
Tot nu toe hebben 16 imkers gereageerd.
Samen hadden ze 345 kilo honing per volk.
Gemiddeld is dat 21,5 kilo per volk.
Ik denk dat dat een aardig beeld geeft van de dracht tot nu toe.
Het meedoen aan dit onderzoekje blijft nog een tijdje mogelijk.
De berekening is, dacht ik, niet moeilijk.
Hoe meer er meedoen, hoe waardevoller de uitkomst
!Piet
Tot nu toe hebben 16 imkers gereageerd.
Samen hadden ze 345 kilo honing per volk.
Gemiddeld is dat 21,5 kilo per volk.
Ik denk dat dat een aardig beeld geeft van de dracht tot nu toe.
Het meedoen aan dit onderzoekje blijft nog een tijdje mogelijk.
De berekening is, dacht ik, niet moeilijk.
Hoe meer er meedoen, hoe waardevoller de uitkomst
!Piet
-
- Contacteer:
Nieuwe tussenstand t/m 2 aug.
Tot nu toe hebben 24 imkers gereageerd.
Samen hadden ze 490 kilo honing (per volk).
Gemiddeld is dat 20,4 kilo per volk
Blijft aardig in de buurt van de vorige uitslag (21,5 kilo)
Een re-eel beeld, dacht ik, zo.
We blijven nog even doorgaan!
!Piet
Tot nu toe hebben 24 imkers gereageerd.
Samen hadden ze 490 kilo honing (per volk).
Gemiddeld is dat 20,4 kilo per volk
Blijft aardig in de buurt van de vorige uitslag (21,5 kilo)
Een re-eel beeld, dacht ik, zo.
We blijven nog even doorgaan!
!Piet
hallo piet ik ben nog niet uit geslingerd dus ik kan nog niets invullen. het is wel minder dit jaar,de heide ruikt nog niet,ik denk dat heide ook niet veel wordt.de heide is veel te vroeg aan het bloeien ik zie wel hoe het gaat.jaap jager texel.
jager
jager
-
- Contacteer:
Dag Jaap,
Er zijn meerdere imkers die nog niet zijn uitgeslingerd, deels omdat ze nog op een dracht staan of met vakantie zijn, deels omdat de heide nog moet komen. Maar er wordt gevraagd : "tot nu toe". Dat is niet zo moeilijk, dacht ik.
Het gaat vooral om de voorjaarsdracht en de zomerdracht, die elke imker kan benutten. De specifieke drachten zijn niet voor iedereen weggelegd. Dus wat let je nog om het NU in te vullen. Alles blijft anoniem!
!Piet
Er zijn meerdere imkers die nog niet zijn uitgeslingerd, deels omdat ze nog op een dracht staan of met vakantie zijn, deels omdat de heide nog moet komen. Maar er wordt gevraagd : "tot nu toe". Dat is niet zo moeilijk, dacht ik.
Het gaat vooral om de voorjaarsdracht en de zomerdracht, die elke imker kan benutten. De specifieke drachten zijn niet voor iedereen weggelegd. Dus wat let je nog om het NU in te vullen. Alles blijft anoniem!
!Piet
-
- Contacteer:
Piet, deze poll heb je hoogstwaarschijnlijk opgezet omdat je wil weten hoeveel honing er dit jaar gemiddeld per volk in Nederland werd geslingerd. Maar om hierin nu alleen de voorjaars- en zomerhoningen te betrekken omdat iedereen die heeft, is niet juist. Ook alle nog te verwachten drachten als “specifieke drachten en niet voor iedereen weggelegd” te omschrijven is niet de juiste.
Zelf heb ik bijv. altijd nog slingerrondes eind augustus en rond 20 september die niet te versmaden zijn, gewoon op mijn eigen standen. Niets "specifieks". En daarin zal ik niet de enige. Bij Jaap Jager op Texel zal bijv. bijna geen voorjaarsdracht zijn (latere start op de eilanden). Maar ook bij andere imkers zullen de bijen op andere tijdstippen van het jaar een surplus aan honing binnenbrengen.
Zou deze poll dan ook liever zien als een tussentijdse. Wellicht iets om begin oktober te herhalen, een ieder zal dan wel een totaal kunnen geven van het geoogste. En ook door deze poll meerdere jaren te herhalen. Dit jaar is immers een uitzonderlijk goed honingjaar (voor velen tenminste). Misschien is het een goed idee om de imker dan een keuze te geven uit 3 soorten drachtgebieden waarin zijn bijen het meest geplaatst waren, bijv. landelijke omgeving, bebouwde kom en gemengd.
Pas dan krijgt je volgens mij een beter beeld van de gemiddelde honingopbrengst per volk in Nederland, wel altijd gesplitst in de 3 drachtgebieden.
Els
Zelf heb ik bijv. altijd nog slingerrondes eind augustus en rond 20 september die niet te versmaden zijn, gewoon op mijn eigen standen. Niets "specifieks". En daarin zal ik niet de enige. Bij Jaap Jager op Texel zal bijv. bijna geen voorjaarsdracht zijn (latere start op de eilanden). Maar ook bij andere imkers zullen de bijen op andere tijdstippen van het jaar een surplus aan honing binnenbrengen.
Zou deze poll dan ook liever zien als een tussentijdse. Wellicht iets om begin oktober te herhalen, een ieder zal dan wel een totaal kunnen geven van het geoogste. En ook door deze poll meerdere jaren te herhalen. Dit jaar is immers een uitzonderlijk goed honingjaar (voor velen tenminste). Misschien is het een goed idee om de imker dan een keuze te geven uit 3 soorten drachtgebieden waarin zijn bijen het meest geplaatst waren, bijv. landelijke omgeving, bebouwde kom en gemengd.
Pas dan krijgt je volgens mij een beter beeld van de gemiddelde honingopbrengst per volk in Nederland, wel altijd gesplitst in de 3 drachtgebieden.
Els
-
- Contacteer:
Els,
Ik wil eigenlijk anderen eerst laten reageren op jouw stukje, daarom houd ik het even kort.
Eigenlijk wil ik naar een nieuwe orde op het gebied van bijenhouden. Daarbij hoort het meer natuurlijk imkeren, hetgeen tevens inhoudt dat op 1 augustus het nieuwe bijenjaar begint en dat je na 1 augustus eigenlijk niet meer 'behoort' te slingeren van je volken. Ons land heeft over het algemeen een matige dracht en dan hoor je je ook te matigen in het afnemen van de honing. Niet het vele is goed, maar het goede is veel. Natuurlijk steek ik hiermee mijn nek uit, maar een discussie hierover moet maar eens een keer op gang komen.
Het dualisme hierin ken ik maar al te goed, maar zelf moet je ook groeien en overwinnen. Ik houd, even als jij, van openheid, eerlijkheid en respect voor de ander en hoop dat dat in de discussie de boventoon mag zijn.
So Long!
!Piet
Ik wil eigenlijk anderen eerst laten reageren op jouw stukje, daarom houd ik het even kort.
Eigenlijk wil ik naar een nieuwe orde op het gebied van bijenhouden. Daarbij hoort het meer natuurlijk imkeren, hetgeen tevens inhoudt dat op 1 augustus het nieuwe bijenjaar begint en dat je na 1 augustus eigenlijk niet meer 'behoort' te slingeren van je volken. Ons land heeft over het algemeen een matige dracht en dan hoor je je ook te matigen in het afnemen van de honing. Niet het vele is goed, maar het goede is veel. Natuurlijk steek ik hiermee mijn nek uit, maar een discussie hierover moet maar eens een keer op gang komen.
Het dualisme hierin ken ik maar al te goed, maar zelf moet je ook groeien en overwinnen. Ik houd, even als jij, van openheid, eerlijkheid en respect voor de ander en hoop dat dat in de discussie de boventoon mag zijn.
So Long!
!Piet
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Piet, dat mag je van mij best plaatselijk zo vinden, maar evenals de drachtomstandigheden geldt hier mijns inziens geen algemene regel. Mijn bijenjaar begint als ik de volken klaarvoer voor de winter. Dat is pas eind september.... hetgeen tevens inhoudt dat op 1 augustus het nieuwe bijenjaar begint ...
Als je alleen op de bijen zou letten (en wat is daar mis mee?) zou het bijenjaar denk ik moeten beginnen als de darren verjaagd worden. Bij mij wordt momenteel nog volop darrenbroed aangezet.
In sommige volken zit ook nog enige zwermneiging. Voor de bijen is het jaar dus ook nog niet om. Een paar dagen geleden schepte ik nog een zwerm elders en ook dat was vast de laatste nog niet.
Gemiddeld staat er momenteel nog minstens 30 kg honing per volk boven de broedkamers, die er nog af moet en misschien nog wel meer. Ik heb dan ook niet gereageerd op de poll, want ik vind het veel te vroeg.
Meestal slinger ik de laatste honing pas begin september.
Ik heb vandaag nog honingkamers geplaatst op een paar thuisvolken ook om ze wat ruimte te geven, want er zit veel honing in de broedkamers. Of het wat wordt moet ik afwachten, maar met dit mooie weer en enige dracht kan dat hier nog best.
Groetend, Albert
-
- Contacteer:
Eerder zei men: 'Wie wil bijen, moet heien en kleien' Dat betekent, dat als je een beetje aan je bijen wil verdienen, moet je gaan reizen naar de kleistreken en de heidevelden. De honing- en bijenboeren maakten daar dan ook gretig gebruik van. De meeste bijenhouders vond je in de provincies Gelderland, Brabant en Drente, de arme zandgronden. Daar vond je dan ook de honing- en bijenboeren. De tradities, bijen- en honingmarkten kwamen dan ook veelal uit deze streken. Maar de tijden zijn veranderd. Het gaat niet meer om de 'bij'-verdiensten. Er is nauwelijks vraag om in de Nederlandse honingconsumptie te voorzien. Voor de bestuiving bouwt men steeds meer gesloten circuits op, zodat men niet meer afhankelijk hoeft te zijn van de gewone bijenhouder. De oude imkers vallen steeds meer af en de jonge imkers hebben veelal geen band meer met het verleden. Ja, nostalgie is er wel! Maar tradities worden niet meer in ere gehouden en zijn niet meer gevuld. Ook in het houden van bijen vindt er een evolutie plaats. En dat is maar goed ook, want stilstand is achteruitgang. Er zijn nog maar een paar honing- en bijenboeren. Een goede ontwikkeling, dacht ik zo! Waar moet je met de honing naar toe? Ja, verkopen als bulkfood voor 2,50 euro per kilo. Waar moet je met de bijen naar toe? De bebouwde kom accepteert ze nauwelijks. We zitten in een neergaande spiraal, waar je niet gemakkelijk uit komt.
Ik denk dat het hoog tijd wordt, dat we SAMEN de zaak eens moeten evalueren en een nieuwe route moeten proberen uit te zetten. De zeer positieve berichten van een enkeling in een uitzonderlijk jaar en/of op een uitzonderlijke locatie kunnen daarbij niet als maatstaf dienen. Ook het houden van bijen zal kritisch bekeken moeten worden. De volgende uitspraak van Albert spreekt voor zich: 'Mijn bijenjaar begint eind september' Ik dacht dat mijn bijenjaar altijd ondergeschikt moet zijn aan het bijenjaar. De natuur heeft nog altijd min of meer zijn vaste wetten en regels. Laten we dat als uitganspunt nemen.
Daarbij is het imkeren thans een echte hobby geworden, net als je eigen bier of wijn maken een hobby is. Daarvan maak je ook geen 500 flessen per jaar. Of het houden van een paar kippen voor de gezelligheid en je eigen eitjes. Ja, natuurlijk loopt een hobby wel eens uit de hand, maar dat kun je altijd weer bijsturen, zonder kleerscheuren.
So Long!
!Piet
Ik denk dat het hoog tijd wordt, dat we SAMEN de zaak eens moeten evalueren en een nieuwe route moeten proberen uit te zetten. De zeer positieve berichten van een enkeling in een uitzonderlijk jaar en/of op een uitzonderlijke locatie kunnen daarbij niet als maatstaf dienen. Ook het houden van bijen zal kritisch bekeken moeten worden. De volgende uitspraak van Albert spreekt voor zich: 'Mijn bijenjaar begint eind september' Ik dacht dat mijn bijenjaar altijd ondergeschikt moet zijn aan het bijenjaar. De natuur heeft nog altijd min of meer zijn vaste wetten en regels. Laten we dat als uitganspunt nemen.
Daarbij is het imkeren thans een echte hobby geworden, net als je eigen bier of wijn maken een hobby is. Daarvan maak je ook geen 500 flessen per jaar. Of het houden van een paar kippen voor de gezelligheid en je eigen eitjes. Ja, natuurlijk loopt een hobby wel eens uit de hand, maar dat kun je altijd weer bijsturen, zonder kleerscheuren.
So Long!
!Piet
-
Dag Piet,
Zo te lezen wordt het je allemaal teveel!
Je krimpt in, schuift af, sluit uit .. en past je theorie aan op de vermindering van je persoonlijke energie.
Als je vitaliteit af neemt, moet je daar niet te knorrig over doen!
Vriend Albert heeft nog energie genoeg..!
Hij heeft er nog 'zin an' zou Pim F. zeggen.
Zijn Zeeuwse wereld reikt daardoor verder dan jouw Veluwse!
Zo te lezen wordt het je allemaal teveel!
Je krimpt in, schuift af, sluit uit .. en past je theorie aan op de vermindering van je persoonlijke energie.
Als je vitaliteit af neemt, moet je daar niet te knorrig over doen!
Vriend Albert heeft nog energie genoeg..!
Hij heeft er nog 'zin an' zou Pim F. zeggen.
Zijn Zeeuwse wereld reikt daardoor verder dan jouw Veluwse!