windbestuiving

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Oude Essink
Erelid
Contacteer:

windbestuiving

Bericht door Oude Essink »

Hallo Adri,
Ik begrijp een zekere irritatie bij mijn "kort-door-de bocht"(sorry [:I]) antwoord op jouw opmerking, dat windbestuiving insectenbestuiving niet uitsluit.Ik zag nl. de hele discussie uit 2001 weer voorbij komen; uiterst zinvol en verhelderend overigens maar niet om van voorafaan opnieuw alle gegevens en argumenten te herhalen.
Het lijkt mij verstandig dit onderwerp nu even los te halen uit "Uruguay" van Huib. Vandaar, dat ik onder "nieuw onderwerp" even reageer:
Ik gaf een Url aan, waar het onderwerp windbestuiving door mij en anderen uitvoerig is bediscussieerd. Die discussie stamt uit 2001; als er daarna geruime tijd geen vervolg op komt, gaat de tekst naar het archief, door Maarten in dit geval,en is dan afgesloten.
Als er naderhand opnieuw behoefte bestaat aan discussie, open je gewoon "nieuw onderwerp" en kunnen wij weer verder. Ik had dat zelf kunnen doen, toen jij opmerkte, dat bijen zich aan grassen tegoed kunnen doen en ik daarop reageerde.Een uitgebreide reactie van jouw kant verwachtte ik niet.
De grens insectenbestuiving en windbestuiving is inderdaad niet scherp te trekken bij planten die van de ene vorm overgaan op de andere; het betreft dan vooral oude plantenfamilies.
Ik zelf heb daarover de Hazelaar aangehaald:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... dbestuiver
en de mais:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... Terms=mais,
Op de discussie die n.a.v. mijn stukje op 14-12-01 door Jelte Pieter e.a. is gevolgd, heb ik een uitgebreide nuancering gegeven in eerstgenoemde Url op 19-12-01; daar is ook de mais weer aan de orde geweest in ditzelfde verband. Het lijkt mij niet zinvol, temeer omdat het vooral over concrete gegevens gaat, dit allemaal te herhalen. Als er nieuwe gegevens zijn met nieuwe interpretaties zal ik daar onmiddellijk inspringen.
Over het algemeen in de literatuur worden "appels" beschouwd als bloemen bestemd voor insectenbestuiving; windverplaatsing van stuifmeel en gevolgde bevruchting is daar van toeval afhankelijk en levert veelal onvolwaardige vruchten op.
Zo zijn grassen van windbestuiving afhankelijk; dit was zo toen 350 milioen jaar geleden er nog geen insecten en geen bloemen waren en daarna hebben deze planten zich niet (via overgangsvormen) aangepast. Het stuifmeel van gras is uitermate licht, de pollen griezelig klein en volkomen droog. Afhappen van de helmknoppen is er ook niet bij; als je naar het plaatje kijkt, waar de helmknoppen aan vliesdunne draadjes hangen, zul je snel moeten concluderen, dat daar geen insect op landen kan.
Ik heb een aantal fantastische boekjes aan te bevelen over dit boeiende onderwerp:
Meeuse&Morris, De voortplanting van bloemen; Spectrum 1984.
Eigil Holm, Bloembiologie; Thieme 1978.
F.Barth, Insects and Flowers; the biology of a partnership; Princeton
1991; vert. uit het Duits; Stuttgart 1982.
L.Hensels, Bestuiving Land- en Tuinbouwgewassen door honingbijen,
Elzevier 2000; in dat boekje verdere litteratuur.
graag met groet,
hennie oes

Afbeelding
kole.amj
Contacteer:

Re: windbestuiving

Bericht door kole.amj »

Hennie,

Geirriteerd raken doe ik wel maar niet als het over bijen gaat en zeker niet op de manier waarop het hier op dit forum gebeurt.Ik heb
misschien wel een woordgebruik dat die indruk wekt,maar ik doe de
reacties met een glimlach,en dat hoort ook zo.Ik ben serieus en neem jullie ook serieus.
Voor wat je opmerking over appels betreft verschil ik weer van mening omdat ik er vast van overtuigd ben dat appels en peren binnen de sector als windbestuivers te boek staan.Het benutten van bijen heeft
als voordeel dat de vruchten egaler zijn vanwege het grotere aantal zaden.
Dit echter heeft weer als nadeel dat de bloemaanleg voor komend seizoen geremd wordt.Een duidelijk sluitend bewijs voor gemiddeld betere,mooiere,grotere vruchten en gelijkmatige produkties is nooit bewezen.Ikzelf heb veel aandacht voor kruisbestuiving binnen de aanplant.De kenners echter kunnen per jaar van mening verschillen omtrent de waarde van een bestuiver.Danweer is het stuifmeel te plakkerig,dus laat moeilijk los, maar een andere keer weer te klonterig en lijkt het ook niet geschikt.De een geeft het nut van insecten aan doordat ze van bloem naar bloem vliegen,de ander beweert dat bestuiving via de kast verloopt.Kruisbestuiving en bloemvastheid
van de bij gaat ook niet samen.Dus ben ik van mening dat omstandigheden bepalend zijn voor succes inzetten van hulpmiddelen en
dat is een bijenvolk,nuttig bij droog,groeizaam weer(veel nektar)of
de propeller van de spuit bij droog,windstil weer.Dit alles zonder garantie.Zo ben ik ook van mening dat er niet veel stuifmeel is dat bijen niet kunnen of willen gebruiken,maar omdat het kenners zijn die efficient moeten werken hebben ze voorkeur.Op grond van welke info
ze beslissen weet ik niet,wel is mij verteld dat niet het gehele volk op een soort of lokatie vliegt.Spreiding is het devies.Wel is duidelijk dat veel bestuiving plaats vind tijdens het zoeken naar nektar maar de bevruchting is weer een stap verder(Zelfsteriliteit).
Jouw discussie in 2001 heb ik op advies gelezen en daarop heb ik onder rubriek GESLOTEN ten onrechte gereageerd.Ik zat zo in die discussie dat ik het tijdsverschil te laat doorhad.Maar het heeft gewerkt.
Ik kan jouw reactie en die van de andere ervaren deelnemers wel
begrijpen,maar ook wij willen ervaren worden en dat zijn we pas als we veel,ook domme,vragen beantwoord hebben gekregen.
Om dat te bereiken moeten we aardig zijn en blijven tegenover de ervaren garde en zeker niet geirriteerd reageren.Als het zo over komt dan excuus.Ik denk dat als ik zeker ben van mijn zaak best durf te zeggen dat de ander er niets van weet.Ik ben er echter van overtuigd dat het vaak in de interpretatie zit.
Natuurlijk kom ook ik de betweters tegen maar dan is het bekijken
van de daden voldoende om de woorden op juiste waarde te schatten.
De tijd dat ik van mening was dat de ander altijd meer wist of beter
was dan ikzelf heb ik al enige tijd achter mij.WEL realiseer ik mij dat door de continue ontwikkelingen de kennis bijgesteld moet worden.
Dat houdt ook in dat vermeende zekerheden niet zo zeker zijn.
Dus ik ga mij informeren omtrent de karakteristieken van stuifmeel
van appel en peer.

Groet,
A-3

PS misschien is het relatief kleine groepje forummers er wel de reden
van dat veel dingen al eens verteld zijn en dat we wat extremen
moeten zien te lokken.Maar hoe lok je een exoot,ik weet niet eens
hoe je het schrijft,die ook nog wenst in te gaan op serieuze
kritiek?
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

... omdat ik er vast van overtuigd ben dat appels en peren binnen de sector als windbestuivers te boek staan.
Bij een vaste overtuiging is er ook vast veel documentie en informatie, die die overtuiging gevormd hebben. Ik zou het zou aardig vinden daarover meer te weten, want voor voor mij is het volstrekt nieuw.

In de literatuur die Hennie noemt zal vast ook wel staan, waarom stuifmeel op een bepaald moment van de dag (per plant verschillend) van plakkerig in 'stuiverig' verandert. De plant bepaalt dat zelf voor de bloem die in een bepaald stadium van rijpheid is, en kan dan bevrucht worden en stuifmeel afgeven. Als je de kleine kans op spontane windbestuiving van appels denkt te vergroten door met een ventilator door de boomgaard te rijden, moet je toch minstens op de bijen letten denk ik, want die weten perfect het juiste tijdstip. Op de ongeschikte tijden zie je ze gewoon nauwelijks in de bloesems.

Ik vraag mij af of er ook wetenschappelijk onderzoek bekend is van de effecten van geforceerde windbestuiving op appels. Als het inderdaad voldoende effect heeft, hebben de op het fruit reizende imkers misschien wel eens een verkeerde voorlichting aan de fruittelers gegeven. Ik ken ook enkele fruitelers die juist helemaal op de bijentoer zijn gegaan. Ze zijn bijen gaan houden, omdat ze de overtuiging hebben dat bijna uitsluitend insectenbestuiving van belang is voor de vorming van goede vruchten, dus bij appels met 8 pitten in het klokhuis.

Het geldt bijvoorbeeld ook voor pruimen en andere steenvruchten. Die hebben maar 1 pit en zijn dus wat anders van bouw. Toch kan onder omstandigheden het insect de doorslag geven. Ik heb het met pruimen in mijn tuin wel meegemaakt, dat alle (bevruchte) bloesem bevroor door late nachtvorsten. Toen enkele dagen daarna nog wat nabloei kwam, was het nog steeds fris, zo'n 9° C of iets minder, terwijl het 's nachts net niet vroor. De bijen maken dan slechts korte vluchtjes. Die latere bloemen gaven bij mij volop pruimen en ik had het voordeel niet veel te hoeven dunnen, terwijl bij een buurman-fruitteler met dezelfde rassen er nauwelijks vruchten waren. Daarvoor moesten mijn bijen 500 m. vliegen en dat was te ver.
Windbestuiving is bij pruimen dus waarschijnlijk geen optie. Bij appels heb ik mijn twijfels, maar ik ben benieuwd naar de uitkomsten van je nader onderzoek naar stuifmeel (en bevruchtingstechniek) van appels en peren.

Groetend, Albert
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Albert,

Bij fruittelers leeft het idee dat het tijdens de bloei van pit en steenvruchten niet koud genoeg kan zijn.Geen vorst natuurlijk.In jouw voorbeeld moet je het zoeken in het micro-klimaat ter plaatse.Wij
hebben ook pruimen op een relatief warme lokatie,die optimaal produceert als het elders bevriest.Vooral bij de pit-en steenvruchten
kan de bloesem zo overdadig zijn dat de boom zich dood bloeit (fruit-
telers term).Tegenwoordig probeert de moderne pruimeteler de stempels te verbranden zodra er een bepaald % bloemen bestoven lijkt te zijn.
Er is dus snel te veel.Vergeet niet dat al lijkt alles bevroren het al
voldoende is als er nog slechts 0.5% bevruchte bloemen over zijn.Bij
pit-en steenvruchten volgt na de bevruchting ook nog de zg steenzetting,pas na een succesvol verloop van dat laatste proces groeit er een vrucht uit.
Een berekening.Stel men wenst per boom 30-40 kg goede vruchten.Per
kilo heeft men ongeveer 20-30 vruchten.Totaal max. 1200 bloemen die
steen hebben gezet dus misschien 3000-5000 bevruchte bloemen.Per
gemengde knop 8-12 goede bloemen.Dus aan een "wit bloeiende pruimeboom" met 20x5000 = 100.000 bloemen is 1/2 procent voldoende.
Dit is wat onoverzichtelijk en daarom een appelboompje.
Met 25 kg/boom/jaar een topper.Met 6 appels per kg een mooie grootte
dus 150 bevruchte bloemen genoeg!!!!.Per gemengde knop(bloem plus blad ontwikkeling) ongeveer 6-8 bloemen en uit iedere bloemcluster
1-2 appels maximaal 300 bloemen.Ik kan je verzekeren dat de boomgaard er dan tijdens de bloei niet wit uitziet.
Met die berekeningen denk je dat het toch een fluitje van een cent moet zijn een goede oogst te halen.De praktijk leert anders.
Het Proefstation vroeger in Wilhelminadorp heeft onderzoek gedaan
naar bestuiving door wind en door oa bijen.Zuiver wetenschappelijk onderzoek ken ik niet maar dat moet wel na te zoeken zijn.HET
wind maken in de boomgaard is een door sommige telers veel gehanteerde extra handeling om zetting te bewerkstelligen.HELAAS niet echt proefondervindelijk en dus herhaalbaar.ALS JE STELT DAT JE DE BIJEN IN DE GATEN MOET HOUDEN om een juist tijdstip te bepalen heb je gelijk maar wij maken wind bij omstandigheden die niet ideaal zijn voor bijen(vaak te droog)en dan vliegen de bijen op andere planten.
Ons doel is dan het stuifmeel los te blazen en te verdelen over de bloeiende bomen.De pollengroei moet dan nog volgen maar een stuifmeelkorrel op de stempel kan groeien.
Uit het onderzoek op Wilhelminadorp is nooit vast komen te staan dat bestuiving door bijen noodzakelijk is.Natuurlijk zijn er telers die menen bijen per se nodig te hebben.Dat is wellicht ook de reden dat in de tijd van mijn opa iedere fruiteler een bijenman en bijenstand had.De moderne fruitteler heeft dat niet meer en dat zal een reden hebben.Ik zoek dat in het ontbreken van noodzaak want de produkties zijn niet lager,en die paar bijen die van elders komen kunnen toch niet alles bestuiven.Persoonlijk zie ik ook enorme verschillen in
produkties per perceel.De percelen met diverse rassen vaak beter.En hoemeer zaden hoe mooier de vorm van de vrucht.Maar het bijeneffect daarin moet je geloven.Wel,en daar heb je gelijk in KAN de bij de doorslag geven in bepaalde omstandigheden.Maar in een boomgaard met hier en daar nog een niet bevroren bloemetje zul je alleen al uit oogpunt van efficiency weinig tot geen bijen aantreffen.Hetzelfde zie je in de periode van afbloei,dus als 80% is uitgebloeid,weinig tot geen bijen meer op de bloemen die nog fris bloeien.
Dus Albert,het Proefstation heeft onderzoeksresultaten maar dat is vaak praktijk-en geen wetenschappelijk bestuivingsonderzoek.Wel is er wereldwijd onderzoek gedaan naar stuifmeelkwaliteit mbt kruisbestuivingsgeschikheid diverse rassen onderling.

Groet,
A-3
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Windbestuiving in de bongerd

Hallo Adri,

15 jaar geleden volgde ik in Kesteren een professionele agrarische cursus 'houtig kleinfruit'
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Hennie,
Dhr Verwijs ken ik niet.Voor ons is dhr.Wellensiek,Jonkers en Wertheim
de kennis en onderzoek basis.
Voorwat betreft mijn gebrek aan kennis daarin sta je niet alleen.Ik
probeer de kennis op te vijzelen door mijn ogen open te houden en mijn hersenen te gebruiken.
Zoals je weet is de natuur grillig en goed wetenschappelijk onderzoek
op biologische processen moeilijk.De wetenschap echter staat niet stil en in jouw voorbeeld op triploiden is er nu een tendens dat er zelfs van triploiden goed bruikbaar stuifmeel kan komen.
De bestuivings proeven die je aanhaalde spreken voor zich.De bestuivingsresultaten ook.Alleen blijven WIJ van mening verschillen
omtrent wind- en/of insecten bestuivers.Ik wil je alleen vragen om
kritisch te kijken naar wat er in de praktijk gebeurt en ben jij dan nog van mening dat alleen door insectenbestuiving mooie gave vruchten
met groot aantal goede zaden kunnen ontstaan dan blijven we het oneeens,maar wel in gesprek (voorlopig ander onderwerp)

PS ben je het met me eens dat DHR.Verwijs voor zijn bramen beter HOMMELS kan inzetten? Onder voorwaarde dat hij ze "buiten het seizoen
teelt"

Groet,
A-3
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik heb je stukjes niet heel doordrongen gelezen, maar wat ik zo van je opvang is het volgende: ik zie vaak maar weinig bijen op die en die vruchtboom en dus ga ik ervan uit dat bijenbezoek niet echt waardevol is. Dit is grofweg de lijn die je volgt en eerst heb je het over bijen en daarna over insectenbezoek (ik heb er zelf maar bijenbezoek van gemaakt).

Ik heb een pruimenboom achter in de tuin staan en dat ding zit elk jaar weer barstensvol pruimen. Natuurlijk zie ik niet altijd bijen of andere insecten op de bloesem zitten, maar om dan maar te zeggen......
Met andere woorden ik vind je redenering zo onwetenschappelijk. (En dat met jouw achtergrond.)Ik zou zeggen fruitbomen genoeg daar in Zeeland. Sluit eens wat bomen op in een kooi met horrengaas. En in de herfst maar tellen. Doe dat elk jaar maar weer.
Ik deel Hennie zijn kritiek, zonder dat ik zeg dat insectenbestuiving onderschat word.

J.P.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

De bestuivings proeven die je aanhaalde spreken voor zich.De bestuivingsresultaten ook.Alleen blijven WIJ van mening verschillen
omtrent wind- en/of insecten bestuivers.
Adri, dat heb je al eerder beweerd, maar zonder argumenten. Dat vind ik erg jammer. Hennie is zeer duidelijk en uitvoerig geweest, ook in vorige berichten over de verschillen tussen windbestuivers en insectenbestuivers en het komt wat mij betreft erg plausibel over.

Jij zegt slechts: we blijven van mening verschillen, maar je geeft op geen enkele wijze aan waarom. Dan wordt discussie wel erg moeilijk. Als je gelijk zou hebben, wat ik eigenlijk niet goed mogelijk acht op grond van de door de natuur zelf ontwikkelde verschillen in mechanismen, is het spijtig dat je ons geen argumenten aandraagt. Je wil zelfs de discussie, waar je uit vrije wil aan mee deed, stoppen en op een ander onderwerp overgaan ..... Waarom?

Groetend, Albert
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Albert,JP

We gaan door.
Ik heb gereageert op de opmerking van Hennie dat grassen niet interessant waren voor bijen.
De reacties daarop van zowel Huib als Hennie zijn voor mij duidelijk.
Verder zijn we nu op de appel en peretour.Ik geef mijn ervaring weerb in relatie tot wat ik denk geleerd te hebben.In de lop der tijd blijkt
het geleerde aan verandering onderhevig te zijn.Kort samengevat;
daar waar beweert wordt dat er geen(ongenuanceerd) mooie vruchten
zouden ontstaan als er geen bestuiving door insecten zou plaats vinden,beweer ik dat de praktijk anders leert.Immers jaren is er met middelen,ook in de bloei,gespoten die de insecten op z'n minst niet lekker vonden.Daarnaast hadden fruittelers zonder bijen zeker niet minder fruit dan telers die wel bijen inzetten.De Ambroziushoeve
vond vergelijkbare resultaten,maar dacht dat de kleine verschillen verklaard konden worden door het feit dat de insecten(bijen)al op de bloemen hadden gezeten voordat ze geisoleerd waren.Dus dergelijk echt
fundamenteel onderzoek is moeilijk.
Als ik mij goed herinner noemen ze mijn ervaring EMPIRISCH onderzoek
en dat is geen wetenschappelijk fundamenteel onderzoek.
Ik probeer duidelijk te maken dat er zowel gestuiving plaats vindt door insecten als door de wind.Op bloesem in onze boomgaarden zie ik ook vliegen over de bloemen lopen en als er aan hun lichaam stuifmeel
blijft plakken is bestuiving mogelijk.
Mijn bedrijfsvoering is niet star in die zin dat ik een methode aanhang.Ik ben bijen gaan houden voor bestuivingsdoeleinden,maar ik rij met de propeller om wind te maken omdat daar goede resultaten mee bereikt werden(zei men).Die informatie beoordeel ik met mijn beperkte kennis,en als ik het verklaren kan probeer ik dat.
Omdat ik jaren werk op dezelfde percelen met dezelfde bomen en uiteenlopende resultaten kan ik moeilijk concluderen dat een methode
afdoende is.
Ik weet dat de vorm van stuifmeel verschilt en dat daardoor het ene
stuifmeel optimaal gebouwd is voor windverspreiding terwijl een ander soort ideaal is voor verspreiding door dieren.JP ik gebruik dieren,
insecten en bijen door elkaar omdat ik meen dat iedere groep zijn inbreng heeft.
Albert,zodra ik literatuur weet te noemen met onderzoeks resultaten
noem ik die.Als ik er helemaal naast zit geef mij dat dan aan.En als je de discussie of uitwiseling van kennis wenst voort te zetten,ik doe mee.
En je kunt van mij niet verwachten dat ik niet vertel wat ik ervaar.
Dus als ik merk dat de vruchtzetting niet door dieren kan hebben plaatsgevonden oa door slecht weer,2002,of dat er ondanks goed bloeiweer en meer dan voldoende haalbijen geen peren aan mijn bomen hangen,2003,dan zoek ik een andere verklaring,want geen vruchten is noch wind-noch insectenbestuiving.
Je had het ook nog over een door de plant bepaald moment van loslaten
stuifmeel.Ik zie dat wat genuanceerder,weer.Ik constateer verschillen in bloeiperiode van kort tot heel lang.De klimatologische omstandigheden bepalen in grote maten de hoeveelheid vrije,losse
stuifmeel.Terwijl het juist voor de instandhouding van de soorten
zo zou moeten zijn dat alles tegelijk zou moeten bloeien.Omdat dat niet altijd gebeurt zijn er andere regulatoren,wel met een voor mij
nog ondoorgrondelijk doel.
Ik weet van school dat triploiden geen bruikbaar stuifmeel zouden
leveren.Enkele jaren geleden echter las ik dat onderzoek met geisoleerde bomen toch vruchten had opgeleverd.Verklaring er moet een
gedeelte diploid dus bruikbaar stuifmeel door de triploiden geleverd
worden.Ook de zelfsteriliteit staat ter discussie omdat de indruk
bestaat dat onder bepaalde omstandigheden toch bevruchting kan plaats vinden en dat de stoffen die stuifmeelbuisgroei zouden blokkeren in
bepaalde gevallen niet werken.
Ik heb je beloofd wat literatuur op te zoeken en daar ga ik ook naar
opzoek.De waarde van de gegevens en resultaten moet je zelf maar beoordelen of van commentaar voorzien ik doe mee.
Albert,Wertheim vond dat stuifmeel van appel de gehele dag beschikbaar is met top tussen 12 en 16.00 uur.Dat correspondeert weer met het verhaal van imkers,die bij ons bijen plaatsten,dat in de morgen de bijen vlogen voor nektar en in de middag vooral op stuifmeel.Ook weet hij te melden uit onderzoek in Engeland dat een bij rond 720 bloemen per dag bezoekt en per vlucht slechts 3 meter
bomen,op rij,schijn te bezoeken.Ook wordt gemeld dat de uitwisseling
van stuifmeel in de kast het effect van de bloemvastheid wordt verzwakt.
Vrij stuifmeel in de lucht komt men het meest tegen,Amerikaans onderzoek,bij lage rel.lv en hoge temp.Bij Peer kon de kiemkracht van
dat stuifmeel in de lucht 90% zijn.Bij appels was zelfs een valsnelheid van de stuifmeelkorrel bepaald van 3-4 cm per sec.Daardoor had het zo,n goed zweefvermogen.Door de bouw van de
stempels wordt het stuifmeel uit de lucht heel makkelijk opgevangen
en zetting kan plaats vinden.
Op Noord-Beveland werd in 1968 bijenhouden verboden ivm bacterievuur.Op het winderige eiland bleek toch een goede oogst aan
binnengehaald te kunnen worden in de herfst van 1968.
Deze info van Wertheim staat in het boek "Grondslagen van de FRUITTEELT.Staatsuitgeverij,Den Haag,1976
Van Wertheim weet ik dat het boek in 2004 opnieuw en gemoderniseerd
uitgegeven wordt.
Omdat de mederedacteuren college gaven in Wageningen werd dit boek als leidraad voor de fruitteelt gebruikt.
Het leek dus wel een herhaling alleen had ik toen minder aandacht voor de hierboven genoemde details. Het boek geeft ook enorm veel literatuur en namen van onderzoekers elders.

JP,

Je hebt gelijk met je ieder jaar weer volle boom.Ik beweer niet dat dat komt door de insecten of door de wind.Bovendien weet ik het ras niet ,dus is kruisbestuiving aan te raden?, en wat voor bomen staan er in de buurt.?
In de periode dat pruimen bloeien,bloeien bij ons ook de wilgen.Op dit forum heb ik dacht ik gelezen dat in het vroege voorjaar de bijen
niet zover vliegen,ivm gemiddeld lage temp,dus is de bestuiving door
bijen het beste als de bakken binnen bijv.200 meter.ALS ik dan geen
pruimen heb met 4 volken op 3000 m2 en de buurman 400 meter verder
zonder bijen volop moet dunnen dan stel ik mij vragen.
JP ik lees nu net in een artikel van Dr.Ir.S.J.Wertheim dat tot 1958
werd aangenomen dat alleen insecten voor bestuiving fruitbloesem
zorgden maar dat betere onderzoek technieken leerden dat er enorme
hoeveelheden stuifmeel in de lucht zorgden voor bestuiving.
Het gebruik van insectenwerend gaas werd ook genoemd maar dat gaas bleek ook het in de lucht zwevende stuifmeel tegen te houden:Heb ik het niet eens gehad over goed onderzoek?
Wertheim geeft ook een uitleg over het effect van triploiden en haar
stuifmeel.
Maar ik doe mijn best een en ander wetenschappelijk te onderbouwen
want ik krijg de indruk dat praktijkervaring niet genoeg gewicht in de schaal legt.
Ik realiseer mij wel dat ik er andere collega-imkers geen plezier meedoe maar wellicht begrijpen ze het wel.
Maar jij studeert biologie,weet jij een ingang om de bouw van stuifmeelkorrels in relatie met wind-of dierverspreiding? En dan niet National Geografic.
Groet,
A-3
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dus als ik merk dat de vruchtzetting niet door dieren kan hebben plaatsgevonden oa door slecht weer,2002,of dat er ondanks goed bloeiweer en meer dan voldoende haalbijen geen peren aan mijn bomen hangen,2003,dan zoek ik een andere verklaring,want geen vruchten is noch wind-noch insectenbestuiving.
Dat bijen slecht op peren vliegen is een vaker voorkomend verschijnsel. Zowel in het boek van Hensels staat dat, en ik heb het ook nog eens van een bestuivingsimker gehoord. Die wist een slimme oplossing. Die heeft een hele dunne honingoplossing gemaakt voor de boer en die heeft vervolgens deze honingoplossing op de bloesem gespuit. Volgens de imker werkte het perfect!

+++

Nu mijn wetenschappelijk onderzoekje. Daar ben je niet op ingegaan. Klamboe's dat is het middel. Die dingen kosten bijna niets. Als je nu voor de bloei enige klamboe's ophangt en ze vervolgens na de bloei weer opbergt (voor het volgende jaar). Volgens de theorie van Hennie moet er een significant verschil zijn.

J.P.
Plaats reactie