wat doen met honing in broedgedeelte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
rene scheringa
Contacteer:

wat doen met honing in broedgedeelte

Bericht door rene scheringa »

De buitenste ramen van de broedbak zit boordevol met honing. Moet ik dit laten zitten voor het aanwezige broed, of kan ik deze ramen gewoon slingeren en vervolgens vervangen door kunstraat.
Mag het overigens kunstraat zijn of moeten het persee uitgebouwde ramen zijn?

Groet
Rene Scheringa
Piet Jager
Contacteer:

Re: wat doen met honing in broedgedeelte

Bericht door Piet Jager »

Rene,

De verzegelde kantramen uit de broedbak kun je gerust slingeren als je denkt dat je niet genoeg honing hebt. Daarna de geslingerde ramen even 1x benevelen met lauw water en weer op dezelfde plaats terug hangen. Vervolgens het volk om de dag wat bijvoeren.

Als je genoeg honing hebt voor jezelf, familie en kennissen, dan kun je het beter laten zitten! Honing en een ongestoord broednest is altijd beter voor het bijenvolk, dan suikerwater en inbreuk op het broednest.

!Piet
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

buitenste ramen gewoon slingeren en vervangen door uitgebouwde ramen, aangenomen, dat er ook boven het broed in de broedramen voer genoeg aanwezig is. Als je overvloed aan honing te slingeren hebt, kun je de honing ook gewoon laten zitten: scheelt straks wintersuiker!
hennie oes

Afbeelding
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Voor de imker en voor de bijen!

Ik heb met mijn bijen afgesproken dat dat wat ze op zolder (de honingkamer!)voor mij is en dat wat ze zelf in huis hebben ze ook zelf mogen houden!
Dit was o.a. een onderdeel van de de heel wijze lessen van wijlen de heer Ep Mijberg, een begenadigd bijenteeltleraar tot een aantal jaren geleden in Drenthe!

Ik zou die honing beneden dus maar lekker laten zitten, ieder zijn deel en je bespaart inderdaad ook nog op het wintervoer!

Vriendelijke groet,

Roel Broekman
esdoh00
Contacteer:

Bericht door esdoh00 »

Ik ben op 12 mei met een half volk (4 ramen broed BF F1) begonnen. Ik wil dit jaar geen honing oogsten, maar ik wil bijen kweken. Ik slinger dus niets. Alle honing (op zolder, in de kelder of waar dan ook)is voor de bijen.
Hoe weet ik nu hoeveel suiker ik voor de winterzit moet bijvoeren?
jack
Contacteer:

Bericht door jack »

Wat doe je als alles vol zit met honing en stuifmeel en er geen ruimte voor de moer is om te leggen. Ik denk dat het zwermen wordt wanneer je geen ruimte geeft. Een derde broedkamer heb ik niet , dus ik zal echt uit de broedruimte moeten slingeren.
hkeijzer
Contacteer:

Bericht door hkeijzer »

De verzegelde kantramen uit de broedbak kun je gerust slingeren als je denkt dat je niet genoeg honing hebt.
Als je genoeg honing hebt voor jezelf, familie en kennissen, dan kun je het beter laten zitten!
!Piet
Als je er van moet leven, in slechte tijden, is het inderdaad mogelijk deze honing te slingeren.
Maar ik ben het met Roel eens dat wat onder het rooster zit voor de bijen is.

Daarnaast slinger ik geen ramen waar broed in heeft gezeten. De natuurzuivere (bijenpoep - larfjes) honing moet je dan weer erg fijn gaan zeven.
Ik laat deze honing aan de bijen.

Harry
Plaats reactie