Winterzit klein volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
esdoh00
Contacteer:

Winterzit klein volk

Bericht door esdoh00 »

Ik heb een klein volkje op 5 ramen staan. 2 ramen nog vol broed; in totaal nu 3 ramen bijen. Misschien worden dat dus nog wel 4 ramen.
a. is dit groot genoeg om de winter te overleven?
b. Een raam aan de zijkant zit vol voer. De rest van de ramen waar broed in zit ( 2 ramen dus) is alleen een klein hoekje achterin en bovenaan vol met een voer. 2 ramen zijn wel uitgebouwd maar daar zit nog niks in (is ook een bettje de schaduwkant). Als dat zo blijft dan hebben de bijen dus straks al het voer in een kantraam zitten. Overleven ze dit wel, gesteld dat op vraag a ja wordt geantwoord? Of moet ik er nog een HK onder zetten, zodat ze naar beneden kunnen uitzakken en zodoende boven en achter "de tros"het voer kunnen opslaan? Ik ben al bijna klaar (qua kilo's dan met inwinteren; ik heb dit kleine volkje 7 liter gegeven (3delen suiker op 2 delen water).

Groet
Huub.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Winterzit klein volk

Bericht door Kroese »

esdoh00 schreef:
Ik heb een klein volkje op 5 ramen staan. 2 ramen nog vol broed; in totaal nu 3 ramen bijen. Misschien worden dat dus nog wel 4 ramen.
a. is dit groot genoeg om de winter te overleven?
Huub het is wel een erg klein volkje. Maar ja, er zijn imkers die ook wel geisoleerde 3 ramers overwinteren. Het is dan meestal een koningin van een goede lijn, die ze in het voorjaar willen gebruiken. Je moet je altijd afvragen, met welk doel wil je dit volkje overhouden? Het zal in het voorjaar geen hoogdrager worden, en minstens tot aan de linde nodig hebben om op sterkte te komen.
Of moet ik er nog een HK onder zetten, zodat ze naar beneden kunnen uitzakken en zodoende boven en achter "de tros"het voer kunnen opslaan? Ik ben al bijna klaar (qua kilo's dan met inwinteren; ik heb dit kleine volkje 7 liter gegeven (3delen suiker op 2 delen water).
Groet
Huub.
Je zou isolatie sluitblokken in de kast kunnen doen, maar dan zoals Hans vd Post beschreef, volledig de zijwanden afsluitend. Je houd het volk dan nauw ingesloten en warmer. Geen HK er onder zetten, dat heeft geen zin meer. Het volkje zal niet meer groeien met 2 raampjes uitlopend broed. Ook kun je het kastje aan de buitenkant inpakken/isoleren.
Dan nog die 7 liter (3/2) geeft omgerekend 7 X 0.8=5,6 kg Dit is veel te weinig. Weet je nog van de cursus, er moet minstens 1 handbreedte boven het broednest, en 1 1/2 handbreedte achterin op de raat zitten.
Dat betekent zeker 10kg totaal. Vergeet niet dat ze ook voer hebben omgezet in broed, in een uiterste poging, om nog groot te worden.
Groet,
Hennie......
esdoh00
Contacteer:

Bericht door esdoh00 »

Kroes schreef:
Dan nog die 7 liter (3/2) geeft omgerekend 7 X 0.8=5,6 kg Dit is veel te weinig. Weet je nog van de cursus, er moet minstens 1 handbreedte boven het broednest, en 1 1/2 handbreedte achterin op de raat zitten.
Dat betekent zeker 10kg totaal. Vergeet niet dat ze ook voer hebben omgezet in broed, in een uiterste poging, om nog groot te worden.
Groet,
Hennie......
[/size=2]
Ik heb mijn hoofdvolk 15 liter gegeven. Die zitten prima, met voldoende voer en het voer op de goede plek. Maar ik dacht dat zo'n dwergvolk dan niet zoveel hoefde te hebben. Ik zal als een speer meer gaan voeren. Zodat ze de handbreedtes (die van jou of van mij :D) kunnen aanleggen. Zouden ze dan ook nog dat voer wat volledig aan de zijkant zit gaan verkassen naar waar het hoort? Boven en achter de "tros"?

Gr
Huub.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

esdoh00 schreef: Maar ik dacht dat zo'n dwergvolk dan niet zoveel hoefde te hebben. Ik zal als een speer meer gaan voeren. Zodat ze de handbreedtes (die van jou of van mij :D) kunnen aanleggen.
Ik ging ervan uit dat het volkje in een 6Ramer zou zitten. Blijkbaar vanwege die HK die je eronder wilde zetten is dan niet zo. 3 Ramen met bijen horen niet in een 10 Ramer thuis. Veel te koud, en veel te veel kans om kaal geroofd te worden. Misschien ook nog een te groot vlieggat. Wil je dit echt proberen over te gaan houden, zet het dan over in een 6ramer, nadat je eerst 2 sluitende platen roofmate van 3 a 4 cm dik tegen de binnenwanden hebt gezet. Neem 1 bijna vol raam uit het grote volk, en hang de gesloten zijde tegen de isolatie. Dan de 2 broedramen, en het andere volle voerraam. Daarna proberen langzaam warm te voeren. Halve liter tegelijk. Het vlieggat moet je klein zetten, 5-6 cm breed is nog te verdedigen tegen de roverij. Het hoofdvolk kun je een evt een halfvol raam terug geven op de 1 na buitenste plek. Dat grote volk kan dit beter vol maken dan dat kleintje.
Zouden ze dan ook nog dat voer wat volledig aan de zijkant zit gaan verkassen naar waar het hoort? Boven en achter de "tros"?
Huub.
Verzegeld voer wordt niet verplaatst. Open misschien nog wel.

Huub, omdat ik weet dat je dit 2e volkje graag zou willen overhouden kun je het zo misschien proberen. Als je meerdere volken had gehad, had ik gezegd opruimen die 3 ramen. In het kader van leer ervaring opdoen kun je de poging wagen. Willen ze het voer niet meer goed opnemen, dan wordt het misschien toch nog opruimen. Een klein volkje heeft veel meer voer nodig naar verhouding om de kachel warm te houden dan een grote bol met bijen. Het kan zijn dat ze in het voorjaar flink last krijgen van roer.
Anders bel me maar, is makkelijker te beoordelen hoe de situatie is.
Groet,
Hennie.....
Plaats reactie