over wintervoeding die niet erg vlot

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:
over wintervoeding die niet erg vlot

Bericht door lut » zo 05 sep 2010, 11:20

3 van mijn 5 kasten hoeven niet meer bijgevoerd te worden, ze zijn goed voorzien. Het zijn ook 3 sterke volkeren. Daarnaast heb ik nog 2 kleine volkjes ( hebben op 5 ramen broed) die ik aan het bijvoederen ben. Ik heb hen eerst enkele weken geprikkeld door hen om de twee dagen een kleine hoeveelheid suikerwater te geven en ben nu bezig met grotere hoeveelheden te voederen.
Bij volk 1 lukt dat zeer goed. Ze nemen het voedsel snel op.
Bij volk 2 daarentegen vlot het niet zo goed. Ze hebben nu ongeveer 9 kg voedsel in hun kast (wat hetzelfde niveau is dan ongeveer 3 weken geleden, ondanks het voederen) hebben nog plaats om meer te stockeren, maar ze komen slechts met mondjesmaat aan het suikerwater...een bij of 10 zit in de voederbak. Bij het andere volk zijn er dat een pak meer. Nochtans is het dezelfde suikeroplossing, het is ook op dezelfde stand. Volk 1 heeft nog wel geen 9kg voedsel in z'n kast zitten. Er is nog dracht (ondermeer van de balsemien) maar er zijn ook heel wat wespen die trachten binnen te dringen (vliegspleet is verkleind) . Beide volkjes verdedigen zich echter goed tegen de wespen heb ik de indruk. Als er af en toe al één binnengeraakt, wordt die kort daarna weer buitengestuurd of dood buitengedragen. Mijn bekommernis is uiteraard dat ik deze twee volkjes nog van genoeg voedsel kan voorzien om de winter door te komen. Ik lees dat dit eind september echt wel rond zou moeten zijn. ik ga er van uit dat er toch zo'n 12 kg voedsel in de kast zou moeten zitten en aan dit ritme lukt dit nooit met volk 2. Iemand een goede raad?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: over wintervoeding die niet erg vlot

Bericht door AndreasH » zo 05 sep 2010, 12:28

Probeer eens het volgende:

Neem een PET-fles, doe er de 2:1 oplossing in die je normaal gesproken voert. Doe hier een warm kopje kamillethee bij. Even goed schudden zodat het allemaal goed verdeeld is. Dit in de voerbak gooien. Als ze hier niet op komen afstormen dan hebben ze er echt geen zin meer in en is het misschien verstandiger om dit volkje te verenigen met een ander. Van de twee kleine 1 grote maken misschien??

Succes!
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: over wintervoeding die niet erg vlot

Bericht door Bart de Coo » zo 05 sep 2010, 22:36

Zijn ze niet gewoon verzadigd? Ben je misschien aan het bestrijden met Thymovar?

Bart

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: over wintervoeding die niet erg vlot

Bericht door lut » ma 06 sep 2010, 18:39

Ik ben sinds eergisteren begonnen met behandeling Api Life Var. Ik las gisteren ergens dat het blijkbaar soms gebeurt dat een behandeling met Thymovar ertoe leidt dat de bijen geen voedsel meer opnemen. Maar hier kan dit moeilijk de verklaring zijn omdat ik voordien nog geen behandeling had gegeven. Ik heb gisterenavond de truuk met de kamillethee geprobeerd. Vanavond of morgenavond zal ik kunnen gaan zien of dit een verschil geeft. kunnen ze verzadigd zijn denk je, met 9 kg voedsel en nog genoeg cellen om te vullen?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: over wintervoeding die niet erg vlot

Bericht door AndreasH » ma 06 sep 2010, 19:16

Niet alle cellen moeten vol hoor. Er moeten ook nog winterbijen geboren worden die het volk de winter doorhelpen. Vergeet die niet. Als ze echt niet meer willen dan zou je toch eens moeten kijken of ze misschien niet toch al genoeg hebben... iedere vierkante decimeter verzegeld is 'n halve kilo voer.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: over wintervoeding die niet erg vlot

Bericht door petro » ma 06 sep 2010, 23:32

Als je al 9kg gevoerd heb kan je er zo goed als zeker van zijn dat ze genoeg hebben(als ze niet meer op nemen)
1 van mijn volken heb ik slechts 6 kilo gevoerd,er zat nog een kilo of zes in de kast wat ze zelf gehaald hadden.
Petro

lut schreef:Ik ben sinds eergisteren begonnen met behandeling Api Life Var. Ik las gisteren ergens dat het blijkbaar soms gebeurt dat een behandeling met Thymovar ertoe leidt dat de bijen geen voedsel meer opnemen. Maar hier kan dit moeilijk de verklaring zijn omdat ik voordien nog geen behandeling had gegeven. Ik heb gisterenavond de truuk met de kamillethee geprobeerd. Vanavond of morgenavond zal ik kunnen gaan zien of dit een verschil geeft. kunnen ze verzadigd zijn denk je, met 9 kg voedsel en nog genoeg cellen om te vullen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: over wintervoeding die niet erg vlot

Bericht door Hans van der Post. » ma 06 sep 2010, 23:42

Lut je schrijft: Bij volk 2 daarentegen vlot het niet zo goed. Ze hebben nu ongeveer 9 kg voedsel in hun kast (wat hetzelfde niveau is dan ongeveer 3 weken geleden, ondanks het voederen) hebben nog plaats om meer te stockeren, maar ze komen slechts met mondjesmaat aan het suikerwater...een bij of 10 zit in de voederbak

Ik heb de ervaring dat als er maar tien bijen in de voerbak zitten dit niet goed zit met het volk.
Al jij griep hebt is een bord met aardappels groenten een stukje vlees voor je staat, je van walgd!
Zo zal het met dat volk zijn.

Overgens 9 kg verzegeld is voor een volk wat maar 5 ramen groot is voldoende om door de winter te komen.
!Hans.

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: over wintervoeding die niet erg vlot

Bericht door lut » di 07 sep 2010, 19:23

Ter info: zoals aangeraden heb ik kamillethee aan het voedsel toegevoegd. Nu is het volk terug voedsel aan het opnemen.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: over wintervoeding die niet erg vlot

Bericht door AndreasH » di 07 sep 2010, 19:31

Kijk even aan hoe het er verder aan toegaat daar in het volk. Als ze nou alsnog veel laten staan, dan is er toch iets niet geheel in orde met het volkje....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: over wintervoeding die niet erg vlot

Bericht door lut » di 07 sep 2010, 19:34

en wat kan er in zo'n geval dan mis zijn bijvoorbeeld? Hans maakte ook al een opmerking in die richting.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 36 gasten