Varroa !!!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:
Varroa !!!

Bericht door lamheuv » zo 30 mar 2003, 22:27

Hallo Frans, een reactie n.a.v. je bericht bij het bericht over bijensterfte.
29 maart hebben we een lezing gehad (B.B.V.Noord in Eelde) van bijenvoorlichter Guido Eich van het instituut Oldenburg (Duitsland).
Het blijkt inderdaad dat de varroamijt blijvende gaten maakt in de bij. Er komt een wondkorstje op het gat en hier kunnen virussen naar binnen dringen. Zo weten ze sinds 14 dagen door onderzoek, dat in Duitsland biijensterfte is opgetreden door het Kashmir virus. En virussen zijn veel slechter te bestrijden dan bacterien.
Verder werd duidelijk dat het het beste is om het hele jaar door de bijen te behandelen tegen de mijten en niet alleen in het najaar of winter.
O.a. met Darreraatmethode, Thymol, mierenzuur enz.
Een eventuele samenvatting wil ik wel maken off-line.
M.vr.gr. Elze.

Gerrit Plas
Berichten:29
Lid geworden op:za 20 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroa !!!

Bericht door Gerrit Plas » ma 31 mar 2003, 12:54

het beste is om het hele jaar door de bijen te behandelen tegen de mijten en niet alleen in het najaar of winter.
O.a. met Darreraatmethode, Thymol, mierenzuur enz.
Een eventuele samenvatting wil ik wel maken off-line.
M.vr.gr. Elze.
Elze,
Naar die samenvatting benik, en wie niet?, ook nieuwsgierig. Waar ga je die neerzetten?

Gerrit

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Varroa !!!

Bericht door Frans vanTongeren » ma 31 mar 2003, 16:11

Dag Elze,
Je schreef:
Zo weten ze sinds 14 dagen door onderzoek, dat in Duitsland biijensterfte is opgetreden door het Kashmir virus. En virussen zijn veel slechter te bestrijden dan bacterien.
Ik hoorde van een bioloog dat bacterien tussen onze cellen zitten en virussen erin.
Van het eiwit in de cellen kan het virus een zooitje maken. Denk maar aan de Sars!
De verspreiding van virussen geschiedt dan ook via cellen; vandaar dat die mensen met monddoekjes rondlopen om geen uitgehoeste cellen van anderen binnen te gaan krijgen.
Bij bijen komt het virus binnen via de gaten die de varroamijten hebben gebeten.
Door wiens cellen (met ingebouwd virus) zal de bij dan worden besmet? Is dat door werksters/darren die iets van hun chitinepantser achterlaten in andersmans lijf via de varroabeet-openingen.
Of is het via een koningin die sperma van besmette darren (Schier) binnenkrijgt.
Die koningin heeft dan geen varroabeten nodig; ze wordt, geloof ik, ook niet door varroa's aangepakt.
Je schreef:
Verder werd duidelijk dat het het beste is om het hele jaar door de bijen te behandelen tegen de mijten en niet alleen in het najaar of winter.
Ik las dat een mijt in het voorjaar vermeerdert tot twintig mijten in het najaar.
Het is dus beter om vroegtijdig in te grijpen!
Waar moeten wij toch heen?

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Varroa !!!

Bericht door heidecap » di 01 apr 2003, 21:50

Beste toekomstige collega's !

Misschien een beetje kort door de bocht, maar is er niet simpelweg een VARROAVRIJ volkje te krijgen door een afleggertje te maken en deze te behandelen zodat het volk helemaal varroavrij is.
Vervolgens je (gedesinfecteerde of nieuwe) kast ergens neer zetten waar in een omgeving van 5 kilometer geen andere volken zijn ???

Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Varroa !!!

Bericht door wilde » di 01 apr 2003, 22:31

Thomas, darren vliegen tot wel 15 km over land. Hoe dacht je dat heel Europa anders besmet kon worden? Mensen zijn ook een besmettingsfactor. Zo zijn ook eilanden de dupe geworden door verplaatsing van bijen door imkers.
Albert

van trijp
Berichten:36
Lid geworden op:zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Varroa !!!

Bericht door van trijp » di 08 apr 2003, 00:18

Beste
Afgelopen zondag heb ik met een imkercollega de bijen bekeken op de wilgendracht. Toen we vertrokken haden we de verwachting dat er dode volken konden staan. Bij kontrole waren de volken sterk gegroeid, zelfs de kunstraten waren volledig uitgebouwd met open en verzegelde honing. Er waren al darrecellen aanwezig. Deze cellen hebben we gecontroleerd op mijten, maar we konden nog niet een besmette cel ontdekken. WAAR ZIJN DE GEVREESDE MIJTEN? Bij de volksterfte spreken we alsmaar over virusen en mijten, waar is de ouderwetse nosema?

gr. Rini

Tom Braams
Berichten:18
Lid geworden op:wo 26 sep 2001, 14:52
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroa !!!

Bericht door Tom Braams » wo 09 apr 2003, 12:06

Elze: Het blijkt inderdaad dat de varroamijt blijvende gaten maakt in de bij. Er komt een wondkorstje op het gat en hier kunnen virussen naar binnen dringen. Zo weten ze sinds 14 dagen door onderzoek, dat in Duitsland biijensterfte is opgetreden door het Kashmir virus. En virussen zijn veel slechter te bestrijden dan bacterien.
We hebben een monster van dode bijen uit gestorven volken laten onderzoeken door de Ambrosiushoeve. De conclusie was: nosema. Vermoedelijk na verzwakking door de varroabesmetting.
Zou hier een oorzaak liggen dat vooral wat grotere imkers meer sterfte hebben? Als gevolg van meer vervliegen een sterker besmettingsrisico?

Tom

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Varroa !!!

Bericht door Romée van der Zee » wo 09 apr 2003, 12:41

Dag Tom,
Voorzover je de conclusie trekt dat vooral grotere imkers problemen hebben uit mijn eerste indrukken uit een beperkt aantal ingezonden formulieren, dan wil ik het graag corrigeren. Bij de imkers met dode volken zitten twee zeer grote imkers met honderden volken, die nauwelijks verlies aan volken hebben. Daardoor wordt het totaal aantal volken dat verzorgd wordt door imkers met schade sterk vertekend. Een betere eerste indruk is af te leiden uit de gegevens op http://www.bijenhouden.nl/enquete/uitwi ... 03/159.htm

Het lijkt er op dat een grote sterfte aan bijenvolken zich voordoet bij een beperkt, maar aanzienlijk, aantal imkers. Er valt vooralsnog niets te zeggen over verschillen van deze imkers t.o.v. de overige imkers. Of bij nadere analyse van alle vragenlijsten na afloop van de enqueteperiode dergelijke verschillen gevonden zullen worden is niet te voorspellen, maar wel een belangrijk onderwerp van onderzoek.
Romée

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Varroa !!!

Bericht door maartenkleijne » wo 09 apr 2003, 13:20

Leuk te zien dat er nog geen meldingen zijn (behalve Schier) van 'alle volken dood'.
Dat was in het begin van het varroa tijdperk wel eens anders!
Dat pleit opnieuw voor: vooral lekker doorgaan met de volken die het wel overleven!

martbo
Berichten:1
Lid geworden op:za 05 apr 2003, 16:34
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Varroa !!!

Bericht door martbo » vr 11 apr 2003, 21:05

Hallo collega Imkers, hier een berichtje vanuit Weert. Binnen onze vereniging zijn we het vorig jaar gestart met het gebruik van mierenzuur, zeer wisselende resultaten. Zelf ben ik er best over tevreden. Dit jaar is voor gesteld om aan de hand van een aangepaste kastkaart regelmatig het aantal gevallen mijten op de varroabodem te tellen, om op deze manier aan de weet te komen hoeveel mijten zich ongeveer in het volk bevinden.Aan de hand van deze gegevens wordt bestreden. In ieder geval nog voor dat de winterbijen geboren worden.
Gaarne reactie. groetjes Mart van de Boogaert.
( p.s. ik weet niet of ik op deze manier op de goede manier contact leg, ik zie wel ).

mvdb

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten