Effect van koningin op opbrengst honing

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Bram Thibaut
Berichten: 2
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 12:25
Contacteer:

Effect van koningin op opbrengst honing

Bericht door Bram Thibaut »

Hallo,

Ik ben helemaal geen imker, maar ik werk voor een NGO (Balkanactie) in Kosovo die daar een lokale imkervereniging ondersteunt met de bedoeling om een deel van de bevolking een inkomen te laten genereren uit honingproduktie.

Ik weet niet of ik voor mijn volgende vragen hier op het juiste adres ben, maar ik hoop toch dat ik hier geholpen kan worden. De vragen zijn nogal economisch van aard.

Zoals gezegd ben ik geen imker en ken ik weinig van bijenteelt af, maar ik heb toch begrepen dat de koninging een belangrijke factor is in de bijenkorf.

Vraag 1: kan er iemand volgende stelling bevestigen of corrigeren: "een jonge koninging (1 jaar oud) legt meer eitjes, bovendien levert ze proportioneel meer werksters en minder darren dan een oude koninging, wat resulteert in een grotere en meer actieve bijenkolonie en dus bijgevolg ook in een hogere honingproduktie".

Vraag 2: heeft er iemand een idee van hoe de stelling onder vraag 1 in cijfergegevens te plaatsen valt? Ik geef een fictief voorbeeld: "een jonge koninging legt 10% meer eitjes dan een oude koningin en het % eitjes dat in werksters resulteert is bij een jonge koningin 20% hoger dan bij een oude koninging". Mijn probleem is dat ik graag de exacte getallen zou weten. Weet iemand dit soort dingen?

Vraag 3: het valt te verwachten dat een een korf die behandeld is tegen ziekten als varroa en nosemosa e.d. meer honing oplevert dan een korf die helemaal niet behandeld is. Vallen hier getallen op te plakken? Ik weet dat dat waarschijnlijk allemaal afhangt van het soort en het tijdstip van de behandeling, maar kan men in het algemeen zeggen dat een behandelde korf x % meer honing oplevert dan een onbehandelde korf? Indien ja, weet iemand wat de waarde van x is?

Hopelijk kan er iemand helpen.

Alvast bedankt,

Bram Thibaut
Balkanactie
Kosovo
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Effect van koningin op opbrengst honing

Bericht door Wim Joosten »

Hallo Bram,
goede zaak zo'n actie!
Ik denk echter niet dat al deze vragen in percentages uit te drukken zijn. Meer factoren spelen een rol. De ene koningin is weer anders dan de andere koningin. Zelfs verschillende dochters van eenzelfde stammoer(koningin) kunnen weer van elkaar verschillende eigenschappen overbrengen op het volk. Dus ook op de haaleigenschappen. En er zijn zo nog vele andere factoren die een rol kunnen spelen.
Dat een jonge koningin beter legt dan een oude koningin klopt wel. Maar er zijn ook andere zaken, die van belang zijn voor de groei van een volk en de honingproduktie.
Op zich bedenk je serieuze vragen maar deze vragen zijn niet voldoende om tot goed imkeren te komen. Goed imkeren is veel breder dan jouw vragen alleen.
Je zou het beste mensen aan kunnen trekken, die verstand van zaken hebben. Kun je niet bij één of ander ministerie of organisatie aankloppen, die je dan zo'n persoon kan leveren. Ik weet dat dit wel gebeurt.

Met vriendelijke groet,
Wim
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Effect van koningin op opbrengst honing

Bericht door LWPisa »

Beste Bram,

hoe is jouw toegang tot boeken/on-line tijdschriften of landbouw(universiteits)bibliotheken?

voor vraag 1: Bretschko en Pechhacker hebben dit onderzocht (met vrij slappe proeven)...zij vonden dat een jonge moer meer kan leggen dan een oudere maar van net zo groot belang is dat jonge moeren minder snel zwermen.
Belangrijk...want de hele "clue" van het honing winnen is dat je een zo groot mogelijk volk MET veel vliegbijen hebt op het moment dat je hoofddracht valt...als er gezwermd wordt verlies je volkssterkte.
Probeer eens de hand te leggen op een boek met "bedrijfsmethoden" bijv. uit de Buckfast hoek.

vraag 2: voor cijfers moet je proberen de artikelen van Bretschko te krijgen, Ruttner zijn boek over Koeninginnenzuecht of spitten in moderne tijdschriften als Apidologie of Das Deutsche Bienen Journal.

vraag 3: behandeling moet zodanig zijn dat je aan de "clue" uit vraag 1 kan voldoen. De meest effective behandeling doodt mijten op een moment met weinig broed en is zo weinig mogelijk schadelijk voor de bijen...sterk afhankelijk van klimaat en seizoensrhytme van de plaats van bijen en dracht.

mvg,
Lennard
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Effect van koningin op opbrengst honing

Bericht door Romée van der Zee »

Op zichzelf is de aansturing van het nectar foerageren niet afhankelijk van de koningin. Het aktiviteitsniveau in het volk evenmin.
De eilegcapaciteit van een moer neemt in de loop van haar leven wat af. Maar imkers laten een 'produktie'moer over het algemeen kort leven, zodat de invloed daarvan klein is. Daarbij komt dat een groot volk, niet altijd alle bijen inzet. Bovendien speelt de levensduur van de bijen nog een rol. Hoe meer er gewerkt is, hoe korter ze leven.
Ik sluit me aan bij de vorige schrijvers, vraag 1 is helder gesteld, het antwoord is niet zodanig te geven, dat er eenvoudige economische conclusies aan verbonden kunnen worden.

vraag 3 is evenmin te beantwoorden. Wellicht produceren behandelde volken minder honing omdat ze zwakkere bijen hebben, in vergelijking met b.v. mijn 9 jaar onbehandelde volken, die prima honing halen. Alhoewel, eerlijk gezegd heb ik de indruk dat mijn volken nu minder nectar halen dan vroeger, maar dat is vermoedelijk vooral te danken aan de wijziging van mijn manier van imkeren.
Romée
Bram Thibaut
Berichten: 2
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 12:25
Contacteer:

Re: Effect van koningin op opbrengst honing

Bericht door Bram Thibaut »

Allereerst bedankt voor de snelle reacties.

Ik vertoef in Kosovo, dus mijn toegang tot (kwalitatief hoogstaande) bibliotheken is quasi nihil. Ik zal dus internet wat moeten afspeuren. Zijn er bijentijdschriften on-line beschikbaar?

Het is wel zo dat ik een collega heb die in zijn vrije tijd imker is en veel contacten heeft in het wereldje, dus voor het organiseren van cursussen en dergelijke is er niet onmiddellijk een probleem. Ik stelde mijn vragen alleen maar omdat ik moet bewijzen dat al wat we doen ook daadwerkelijk effect gaat hebben (op de productie van honing of op het inkomen van de imker).

Een van onze activiteiten is het organiseren van een cursus koninginneteelt, met de bedoeling dat de 7 deelnemers dan ook de andere imkers kunnen bevoorraden met jonge koninginnen (tegen een voordelige prijs) zodanig dat iedereen steeds over een hoog-productieve koningin kan beschikken. Mijn probleem is dat ik moet kunnen voorspellen met hoeveel % de honingproduktie hierdoor kan stijgen.

Romee, wat ik niet goed snap is dat bijen van een behandelde korf zwakker zijn dan bijen van een onbehandelde korf. Als dit zo is, wat is dan het nut van behandelen? Kan iemand dat verduidelijken?

Mvg,

Bram
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Effect van koningin op opbrengst honing

Bericht door Romée van der Zee »

Bram Thibaut schreef:


Romee, wat ik niet goed snap is dat bijen van een behandelde korf zwakker zijn dan bijen van een onbehandelde korf. Als dit zo is, wat is dan het nut van behandelen? Kan iemand dat verduidelijken?

Mvg,

Bram
Ja, kan iemand dat verduidelijken? [;)]
Poulus Coset
Berichten: 84
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Kerkdriel
Contacteer:

Re: Effect van koningin op opbrengst honing

Bericht door Poulus Coset »

Bram Thibaut schreef:
Ik vertoef in Kosovo, dus mijn toegang tot (kwalitatief hoogstaande) bibliotheken is quasi nihil. Ik zal dus internet wat moeten afspeuren. Zijn er bijentijdschriften on-line beschikbaar?

Mvg,

Bram
Er is een duitstalig imkersblad (Oostenrijk). Dit is gratis te downloaden op de volgende site.

http://www.imkerbund.at/

MVG. Paul.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 45 gasten