bewerking van koolzaadhoning

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
bewerking van koolzaadhoning

Bericht door piml » wo 20 jul 2005, 17:43

Binnen enkele dagen ga ik de honing oogsten van het zomerkoolzaad in de Haarlemmermeer, nabij Schiphol.
Kan iemand mij iets van de bewerking hiervan vertellen.
Alvast bedankt!!! Groeten, Pim Lemmers

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: bewerking van koolzaadhoning

Bericht door Frans vanTongeren » wo 20 jul 2005, 18:12

Dag Pim,
Als de honing drie dagen in de emmer zit, moet je het gaan 'klaren'.
Een schone theedoek maak je nat en knijp hem uit.
Daarna spreid je de theedoek voorzichtig strak uit op het oppervlak van de honing en trek vervolgens de doek eraf.
Alle wasdeeltjes worden nu door de doek opgenomen.
-
Dan moet je de honing per dag met een stok gaan roeren en als het ivoorkleurig goud zich verdicht (gaat kristalliseren), ga je potjes vullen !

piet -t
Berichten:43
Lid geworden op:wo 13 jul 2005, 14:58
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bewerking van koolzaadhoning

Bericht door piet -t » wo 20 jul 2005, 18:36

Frans vanTongeren schreef:
Dag Pim,
Een schone theedoek maak je nat en knijp hem uit.!
Oke hoe ver uitknijpen ??
ik neem aan dat er zo min mogenlijk vocht in
mag blijven zitten !!
Piet

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: bewerking van koolzaadhoning

Bericht door Frans vanTongeren » wo 20 jul 2005, 19:47

Gelijk heb je Piet..
Eerst natmaken onder de kraan en dan uitknijpen tot er geen druppel meer valt !

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bewerking van koolzaadhoning

Bericht door Oude Essink » wo 20 jul 2005, 20:58

Hallo Pim/Piet,
Koolzaadhoning heeft de eigenschap grote kristallen te produceren met als gevolg, dat zij na de kritalisatie keihard wordt; om dit te voorkomen, doe je er goed aan de honing te enten met een potje klaver; deze honing heeft fijne kristallen. de procedure levert een smeuïge honing op. Je gaat derhalve als vogt te werk, waarbij ik een variant geef van het "klaren" zoals Frans beschrijft; dit klaren is een wezenlijk onderdeel.
Als je van plan bent nog jaren zuivere honing te oogsten doe je er goed aan een dubbele roestvrij stalen honingzeef te kopen; is even een investering van een kleine € 40,-; maar levert je tot het eind van je imkertijd de mogelijkheid sublime honing te oogsten.
1. raten ontzegelen met ontzegelvork; honing eruit slingeren in een slinger; de honing laat je door de voornoemde zeef in een snijvat ( of opvangemmer) lopen. De dubbele zeef ontdoet de honing grondig van alle ongerechtigheden.
2. nacht laten staan en vervolgens de witte schuimlaag afromen.
3. zo nodig de volgende dag nog eens afschuimen en (omdat het kristalisatieproces bij koolzaad snel begint) een pot gekristaliseerde klaver door een hoeveelheid van 25kg. roeren; dit roeren enige dagen herhalen tot de honing smeuïg wordt, maar nog vloeibaar genoeg om in de potten te doen.
4. hong snijden: d.w.z. uit het snijvat in de potten laten lopen; deksel erop; een leuk etiket, voorzien van de nodige gegevens en je honing is perfect.

n.b. om de honing volgens punt 3 goed te roeren is er een goede honingmenger in de handel die je op een boormachine kunt zetten
Prijslijst Bijenhuis nr 55151`€ 30,- ; als de aanschaf teveel wordt ineens, is dit een zeer aan te bevelen optie voor later; je honing niet "onder de prijs" verkopen en je hebt je uitgaven er na een seizoen weer uit.
Zie mijn art. "De imker en zijn kosten"
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3368

hennie oes

Afbeelding

j.e.imminga
Berichten:2
Lid geworden op:za 11 sep 2004, 11:20
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bewerking van koolzaadhoning

Bericht door j.e.imminga » wo 20 jul 2005, 21:37

beste Pim

Ik verwerk aardig wat koolzaadhoning,en wat het klaren aan gaat ben ik het wel met Frans eens,maar drie dagen wachten kan soms al wel telaat zijn,want koolzaadhoning kristaliseert snel.Wat het roeren betreft doe ik dat met een roerspiraal op een boormachine,op laag toerental,want anders draai je er lucht in.Ik begin met roeren als er een begin van kristallisatie is,iedere dag, net zo lang dat het net nog loopt,en dan vul ik de potten,en dan heb je mooi smeerbare honing.
Met vr gr J.E.Imminga

hylke
Berichten:23
Lid geworden op:do 26 mei 2005, 11:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bewerking van koolzaadhoning

Bericht door hylke » do 21 jul 2005, 10:24

Ik ben een beginneling en heb op 18 juni voor het eerst koolzaadhoning geslingerd. Ik had een mooie zeef gekocht bij het Ilgat in Amen. Het is een nylon puntmuts die je boven de emmer zet, een keer zeven en het is klaar. Ik heb een paar lepels oudere koolzaadhoning met een staafmixer fijn gemalen en er doorheen geroerd. Die zelfde dag heb ik de honing nog in de potjes gestopt. Ik was namelijk bang dat de vluchtige smaakstoffen door het roeren (en in de emmer laten staan) eerder verdwijnen uit de honing. Om te testen heb ik een potje in de koelkast gezet (kristalliseert sneller) en de rest van de potjes niet. Het potje in de koelkast is vrij hard, maar de andere potjes zijn nog prima smeerbaar en de honing is niet wit. Ik ben benieuwd hoe de honing is wanneer we een paar maanden verder zijn.

Hylke

H.J.Booij
Berichten:143
Lid geworden op:wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds:1995
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Alblasserdam
Contacteer:

Re: bewerking van koolzaadhoning

Bericht door H.J.Booij » do 21 jul 2005, 11:21

Door de honing koud op te slaan krijg je veel fijnere kristallen. Wannneer je ook nog roerd krijg je hele fijne creme honing.

Het roeren moet je wel rustig doen ander heb je lucht inslag en heb je dus bellen. Na het roeren sluit je de emmer met een deksel. Geen geurverlies en geen mogelijkheid tot het aantrekken van vocht.

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bewerking van koolzaadhoning

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 25 jul 2005, 20:10

Oude Essink schreef:

je honing niet "onder de prijs" verkopen
Spijtig genoeg gebeurd dit nog veel te veel. Ik vraag 4€ voor een potje van 1/2 kg. Vind dit niet te veel voor een potje eerlijke inlandse honing. Ben net terug van Zwitserland en daar wordt algemeen 12 Chfr voor een potje gevraagd. Dit is tegen huidige wisselkoers toch een kleine 8€. Hier in de buurt zijn er ook nog die maar 3€ vragen.


mvg

buckfast_beekeeper

bedet
Berichten:47
Lid geworden op:di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:

Re: bewerking van koolzaadhoning

Bericht door bedet » di 26 jul 2005, 12:39

buckfast_beekeeper schreef: [k vraag 4€ voor een potje van 1/2 kg. Vind dit niet te veel voor een potje eerlijke inlandse honing.
Ik imker nog maar 2,5 jaar en wist ook niet wat te vragen voor een potje honing. In 2003 rekende ik 3 euro voor een potje (de potjes van Hak, 360 gram appelmoes [:)]). Vorig jaar heb ik de prijs opgeschroefd naar 3,50 euro per potje en dat wil ik eigenlijk dit jaar aanhouden (1 potje 3,50 euro en 3 voor een tientje)
Is dat een redelijke prijs?[?]

Bedet
http://www.bijenkast.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 71 gasten