Ik lees enkele keren op dit forum dat er 's zomers oxaalzuur wordt toegediend. Ik heb geleerd dat dat 's winters moet, als de temperatuur zo'n 5 graden is. Ligt de waarheid misschien een beetje in het midden?
gr
Huub.
Wanneer oxaalzuur??
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Re: Wanneer oxaalzuur??
Hallo Huub,esdoh00 schreef:
Ik lees enkele keren op dit forum dat er 's zomers oxaalzuur wordt toegediend. Ik heb geleerd dat dat 's winters moet, als de temperatuur zo'n 5 graden is. Ligt de waarheid misschien een beetje in het midden?
gr
Huub.
In principe kan de behandeling met oxaalzuur het beste plaatsvinden in een periode dat het te behandelen bijenvolk geen gesloten broed heeft.
Dat kan dus zowel in de winter als in de zomer zijn.
Omdat de behandeling met ozaalzuur volgens de druppelmethode gedurende een langere tijd mijtenval tot gevolg heeft, kan deze wijze van behandeling dus ook op het moment dat er nog gesloten broed aanwezig is.
De sproeimethode heeft mijtenval tot gevolg gedurende een veel kortere periode, wat er op kan duiden dat deze methode afgeraden moet worden in perioden dat er gesloten broed is.
Overigens geven beide methoden, wanneer zij in de broedloze periode worden toegepast, hetzelfde totaalresultaat aan mijtendoding.
Lammert van Beek
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Dag Huub.esdoh00 schreef:
gr
Huub.
Lees ook even dit artikel.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5355
Groeten,
Hennie...
-
- Contacteer:
Hallo Roger,rogerdevos schreef:
hallo kan iemand mij raad geven, mijn zomerhoning bevat nog altijd teveel vocht (21,8) .Hoe kan ik op een eenvoudige wijze dat vochtgehalte naar omlaag krijgen?
Blijkbaar nog pril op het forum. Persoonlijk vind ik dat deze vraag niet aansluit bij de topic. Misschien kan een beheerder het verplaatsen?
Toch een antwoord. Eerst waarschijnlijk een zeer teleurstellend. Wettelijk kan je niets aan deze situatie doen. Je mag niets aan de honing onttrekken. Zo denkt het bijen instuut van Celle er over. Zie de Duitstalige tekst http://cdl.niedersachsen.de/blob/images ... 45_L20.pdf. Als ik veel tijd heb wil ik het wel eens vertalen.
Nu al even de tekst waarover het gaat.
.Die nachträgliche Honigtrocknung ist aufgrund der Honig-Verordnung sowie der EU-Richtlinie nicht zulässig ("Honig dürfen weder stoffe zugesetzt noch honigeigene Bestandteile entzogen werden"). Außerdem wirkt sich die Honigtrocknung negativ auf das Honig-aroma aus.
Vrij vertaalt. Het nadrogen van honing is op basis van het honing-besluit en evenzo door de EU-richtlijn niet toegelaten. ("Aan honing mogen geen stoffen worden toegevoegd noch honing eigen bestanddelen worden onttrokken.") Buiten dat werkt het honingdrogen negatief op het honing aroma uit.
Met een apparaat om woningen te drogen is er wel iets aan te doen. De rijpers in een goed gesloten klein (reukvrije) ruimte open zetten. De droger er bij en het lokaal "drogen". Je gaat zo vocht onttrekken. Denk er wel aan dat je ook aan aroma zal inboeten. Het is vanzelfsprekend aan de eetwaren inspectie om te bewijzen dat er vocht werd onttrokken.
Is het een grote hoeveelheid? Anders van de nood een deugd maken. Mede kan lekker zijn. [:)]
mvg
Theo