A.P.V. risico ??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pepijnx
Berichten:13
Lid geworden op:zo 04 sep 2005, 14:11
Locatie:Nederland
Contacteer:
A.P.V. risico ??

Bericht door pepijnx » di 21 mar 2006, 19:30

mijn bijenkasten (2) staan enkele meters (ook 2) van een vaart waar soms weleens een bootje met buitenboord motor langsvaart. Ook komen er wel eens wat kano's langs.

De bijen staan ongeveer 80 cm hoger dan het water oppervlak.

Is dit een gevaarlijke situatie???

Ze staan op deze manier wel keurig dertig meter van de openbare weg.
Ik weet dus niet of zo'n vaart ook tot de openbare weg wordt gerekend???

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: A.P.V. risico ??

Bericht door buckfast_beekeeper » di 21 mar 2006, 19:56

Hallo Pepijn,

Een bevaarbare waterweg/kanaal/vaart is in bijna alle gevallen openbaar domein of toch een domein met openbaar karakter. Ik vrees dat je ook hier zal moeten voldoen.

80 cm boven het water is echt niet veel. In jou plaats zou ik mijn kasten van het oog onttrekken door een schutting/groen wal tussen 1,5m en 2m hoog. De bijen zullen dan iets hoger komen aanvlegen. De kans dat ze de beroeps of pleziervaart storen wordt er dan ook kleiner door.

Aan heel veel waterwegen moet er ook een bepaalde afstand gelaten worden om het ruimen en de onderhoud mogelijk te maken. Heb je hier rekening mee gehouden. Het zou zonde zijn dat een maaimaschine de bermen komt maaien en even je kasten niet opmerkt.

Vanop de Leuvense Vaart (Kanaal Leuven naar de Dijle)

mvg

Theo

pepijnx
Berichten:13
Lid geworden op:zo 04 sep 2005, 14:11
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: A.P.V. risico ??

Bericht door pepijnx » di 21 mar 2006, 20:11

Dank voor je reactie Theo.

De kasten staan in mijn eigen tuin dus met maaien moet ik alleen zelf goed uitkijken.
Dat maaien doe ik overigens met een motormaaier en daar hebben de bijen afgelopen zomer niet op gereageerd.

Ik kan inderdaad een haag o.i.d. maken voor de kasten, maar daarmee verklein ik enkel de kans dat ze zouden kunnen reageren op een langsvarende boot of kano. Ik begrijp dat in geval van een aanval van de bijen, ik dan toch aansprakelijk ben.

Hoewel die kans waarschijnlijk klein is vind ik het geen prettig idee...

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: A.P.V. risico ??

Bericht door buckfast_beekeeper » di 21 mar 2006, 20:44

Hallo Pepijn,

Hoeveel bijenkasten staan er volledig wettelijk opgesteld?

Als ik me niet vergis moeten bijen (in België) 25 meter van de eigendomsgrenzen staan. In de praktijk wil dit zeggen dat je op een stuk land van 50 bij 50 meter slechts 1 kast ongeveer wettelijk kan opstellen. Wie kan dit in een bewoonde omgeving?

Mijn bijen staan welgeteld 1 meter van het weiland van de buren (wel met een schutting van 2meter). Hier staan 2 paarden (Fjord en Brabants trekpaard). Algemeen wordt gezegd dat bijen maar moeilijk de paardengeur verdragen. Tot op heden geen problemen gehad (7 jaar). De buur en de paarden zijn nog nooit aangevallen.

Niet overdrijven zou ik zeggen en zorgen voor handelbare bijen. Misschien een meter of 10 verder in de tuin plaatsen (indien mogelijk). Een goed compromis tussen de geldende afstanden.

mvg

Theo

pepijnx
Berichten:13
Lid geworden op:zo 04 sep 2005, 14:11
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: A.P.V. risico ??

Bericht door pepijnx » wo 22 mar 2006, 17:43

Hallo Theo,

Sinds ik ze heb(eind vorig jaar)staan ze al vrij dicht langs de waterkant en eigenlijk geen problemen gehad.
De vliegopening was toen naar het oosten gericht. de bijen vlogen toen vanuit de kast meteen rechtsaf in zuidelijke richtting, dus meteen over het water.
Nu heb ik ze wat verplaatst een dag of vier geleden (gelukkig een dag voordat ze weer uitvlogen, beginnersgeluk?) en nu staan ze met de vliegopening direct naar het water toe.

Helaas heb ik niet de mogelijkheid om ze wat meer naar achteren te plaatsen.

Maar voorlopig laat ik het maar zo.

Zal zelf binnenkort eens enkele keren met mijn bootje langs gaan varen
om eens te zien wat ze doen :)

Pepijn

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: A.P.V. risico ??

Bericht door de vos roger » wo 22 mar 2006, 19:25

Hallo Theo is het niet zo dat de bijenkasten op minimum 20 meter van de ingang van de woning van je gebuur moeten staan, en niet van de eigendomsgrens zoals jij aangeeft ?

roger

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: A.P.V. risico ??

Bericht door Minne Bonnema. » wo 22 mar 2006, 19:27

Hoi Pepijn,
Als alternatief kan in de slootkant een rietkraag aangeplant worden.
Bij mij staan ze wel wat verder van het water,maar er varen heelwat kano's enz langs.Maar door de rietkraag zien ze in de zomer zelfs de bijenkasten niet. In de winter plaats ik het gescharde riet als windkering.
Vgr Minne.

Afbeelding

noëlvis
Berichten:59
Lid geworden op:ma 27 jun 2005, 21:42
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: A.P.V. risico ??

Bericht door noëlvis » wo 22 mar 2006, 19:42

theo niet overdrijven he, zelfs in belgië is 10 meter van een woning voldoende

lees maar eens volgende tekst
http://www.koiv.be/informatie/wetgeving.htm

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: A.P.V. risico ??

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 22 mar 2006, 20:27

noëlvis schreef:
theo niet overdrijven he, zelfs in belgië is 10 meter van een woning voldoende

lees maar eens volgende tekst
http://www.koiv.be/informatie/wetgeving.htm
10 meter ALS... Pepijn geeft hier wel aan dat ze niet beschut staan. => 20 meter is hier een must. Als we de Belgische regels exporteren naar Nederland, wat natuurlijk niet evident is.

Het begrip openbare weg.
Onder openbare weg wordt. verstaan: de wegen aangegeven op de atlas der wegen (publieke wegen), spoorwegen en bevaarbare waterlopen.
Het is hier duidelijk een bevaarbare waterloop. Dus = openbare weg. => 20meter zonder beschutting 10meter met beschutting.
de vos roger schreef:
Hallo Theo is het niet zo dat de bijenkasten op minimum 20 meter van de ingang van de woning van je gebuur moeten staan, en niet van de eigendomsgrens zoals jij aangeeft ?

roger
Hallo Roger,

Ook die 20meter van de woning haal ik niet. Maximaal in het gunstigste geval 10meter. Staat wel een schutting rond. [^]

Heel belangrijk is goed overeen te komen met je buren.

mvg

Theo

pepijnx
Berichten:13
Lid geworden op:zo 04 sep 2005, 14:11
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: A.P.V. risico ??

Bericht door pepijnx » wo 22 mar 2006, 20:32

Beste Minne,

Het lijkt wel of je die foto hier bent komen maken!
Zo is de situatie hier ook, alleen staan bij mij de kasten iets dichter bij het water.

Als het bij jou werkt met het riet dan zal dat hier zeker ook gaan werken, dus dank je voor de tip.

Ik had begrepen dat wij ons in Nederland moesten houden aan een afstand van 30 meter van de openbare weg. En dat vaarten in wezen dus ook openbaar zijn.

Mogelijk ga ik eens informeren bij de gemeente, immers het een en ander zal wel weer in iedere gemeente anders zijn geregeld.

Pepijn

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 70 gasten