darrenbroed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ernst de Jonge
Berichten:43
Lid geworden op:ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie:Nederland
Contacteer:
darrenbroed

Bericht door Ernst de Jonge » zo 16 apr 2006, 22:29

Vandaag voor het eerst goede temperatuur en niet te veel wind. 1 volk (carnica) is klein maar goed. 2e volk (europees) darrenbroedig. Ik leid dat af van veel en onregelmatig darrenbroed en veel darren in het volk. Nu heb ik misschien nog een reserve koningin, als ik heel snel ben, van een zustervolk dat de winter niet is doorgekomen, maar dat nog tegen beter weten in op 1 raam overleeft. Ik wil nu die koningin in het moerloze volk invoeren. Mijn idee is om morgen met gunstig weer het moerloze volk voor de kast af te slaan, zodat de bijen m.u.z. van de darrenbroedige moer of de eierleggende werksters terugvliegen. Vervolgens zou ik de reservekoningin willen invoeren. Is dat een juiste methode?
Verder: hoe voer ik die koningin in? Ik heb een cilindervormig kooitje (lijkt op krulspelt) en een plastic trapezium vormig kooitje, waarvan de basis kan schuiven. Zijn die bruikbaar en hoe moet ik die aanwenden?
Graag advies. Ernst

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 17 apr 2006, 00:03

Hallo Ernst,

Ben je zeker dat het een leggende werkster (veel eitjes per celletje) is? In het meest gunstige geval (als je van gunstig mag spreken) is het een moer die darrebroedig is. Is dat het geval hoef je helemaal niet je volk uit te kieperen. Dan gewoon koningin zoeken en op de normale wijze vervangen.

In het geval dat het idd een leggende werkster is. Neem dan voor de kast afslaan maar heel ruim. Beter op enkele tientalle meters dan op enkele meters. Wat je vervolgens doet hangt af van de plaats van de darrenbroedige kast en het volk van de "reserve" koningin. Staan deze naast elkaar? Kan je beter het reserve laten staan en een plaat plaatsen van waar het darrebroedige volk stond naar de plaats van de reserve. De afgeslagen bijen gaan zich dan inbedelen in een volk.

Ze laten terugvliegen naar hun oude plaats en een koningin invoeren lijkt mij een riskante onderneming. Het is geweten dat een volk met eierleggende werksters niet zomaar een koningin aanvaard. Het kleine volkje verplaatsen? Is ook niet direkt de beste optie. De weinige bijen die ze heeft gaan nog afvliegen ook.

Ik vrees dat je moet kiezen tussen cholera en de pest. Zoals ik al schreef het gunstigste dat er een darrebroedige moer aanwezig is.

Veel geluk en laat eens weten wat je deed en hoe het afliep.

mvg

Theo

Ernst de Jonge
Berichten:43
Lid geworden op:ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door Ernst de Jonge » di 18 apr 2006, 00:08

Hallo Theo,
welbedankt voor je reactie. In de meeste cellen met eitjes zit 1 eitje. In ca. 3 cellen meerdere eitjes. Is dit daarom werksterbroed? Komt een darrenbroedige koningin en een eierleggende werkster tegelijk ook voor?
De beide kasten staan dicht naast elkaar. Kan ik de kast met darrenbroed wegnemen, de kast (6ramer) met de reservekoningin in het midden zetten en de kast met darrenbroed een eind weg afslaan? Dan gaan de vliegbijen zich inbedelen bij het reservevolk. De eierleggende werkster(s) of eventueel toch de darrenbroedige koningin vliegen toch niet?
Maakt het daarbij nog uit dat mijn reservevolk intussen is geslonken tot ca. 60 bijen (8 m2 cm)? Ik bedoel: wordt dit aantal niet onder de voet gelopen door een invasie uit het numeriek veel grotere volk met darrenbroed?
Ernst

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door buckfast_beekeeper » di 18 apr 2006, 20:15

Hallo Ernst,

Blader het darrebroedige volk eens goed door en zoek de koningin. Bij een leggende werkster zijn normaal (bijna) alle cellen met meerdere eitjes. Als er 1 eitje in het midden van de celbodem staat is het bijna zeker een darrebroedige moer.

Nog een opdoffer voor jou vermoed ik. Als je reserve volkje maar enkele bijen meer bevat, is de kans groot dat de koningin niet optimaal werd verzorgd. De kans dat ze nog "goed" wordt is dan ook klein. Ik vermoed dat het een hopeloze zaak is.

mvg

Theo

Ernst de Jonge
Berichten:43
Lid geworden op:ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door Ernst de Jonge » wo 19 apr 2006, 16:10

Vandaag 19/4 met hulp van meer ervaren imker opnieuw in volk met darrenbroed gekeken. Tineke Brascamp was er ook. Vermoeden was dat er een darrenbroedige moer was: 1 eitje per cel (bedankt Theo!). En ja hoor, de moer gevonden. Vervolgens haar vervangen door een dochter uit het reserve volk. Opgehangen in een kooitje. Als ze over 3 dagen nog leeft laat ik haar uitlopen. En dan maar zien of ze weer aan de leg raakt. De paar resterende bijen afgeslagen. Die waren druk bezig met zich inbedelen.

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 19 apr 2006, 16:32

Hopelijk komt het idd nog goed.

mvg

Theo

Ernst de Jonge
Berichten:43
Lid geworden op:ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door Ernst de Jonge » vr 05 mei 2006, 13:31

buckfast_beekeeper schreef:
Hopelijk komt het idd nog goed.
Op 22/4 de koningin laten inlopen. Een pufje rook nagegeven.
Op 3/5 3 ramen met broed: eitjes en larven. De koningin is duidelijk aan de leg. So far so good! Vanaf 13/5 komen de eerste nieuwe bijen, zouden er dan nog steeds winterbijen zijn?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door Hans van der Post. » vr 05 mei 2006, 22:47

Natuurlijk zijn er nog bijen van 2005 of het winterbijen zijn?? weet ik niet.
Het is niet zo strak als er in de boeken staat; bijen lezen gelukkig geen boeken! [:)]

Wel goed dat je zo vroeg een nieuwe moer aan de leg hebt.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten