nieuw en meteen een vraag

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jur
Berichten:12
Lid geworden op:za 04 feb 2006, 21:41
Locatie:Nederland
Contacteer:
nieuw en meteen een vraag

Bericht door jur » di 02 mei 2006, 14:05

Hoi met jur ik ben nieuw op dit forum en lees het altijd met veel plezier en haal er veel info vanaf, wat ik zeer goed kan gebruiken als beginnend imker.
maar ik heb een vraag waar iemand van jullie mischien andwoord op heeft.
Mijn eerste volkje komt uit het wild ik heb het gevonden in de natuur,het zat in een pvc buis ik heb het volkje ongeveer eind maart in een kast over gezet, door de ramen er uit te snijden.Was maar goed ook het stonk vreselijk,omdat er een laag water van 10 cm onder in de buis stond.
De raten erg wild heb ik met elastieken in wat bk raampjes gezet en in een 6 ramer gehangen.
Ze hadden genoeg voer en ik dacht zon 2,5 raam bezet was met bijen, maar er was geen broedt te zien.
Twee weken later was er nog geen broed te zien wel werd er stuifmeel gehaald.
De koningin heb ik nog niet gezien.
Kan het zo zijn dat ze de kast niet warm genoeg kunnen krijgen omdat het wild bouw is wat nu natuurlijk niet meer mooie tussen ruimtes heeft en daardoor niet goed isoleert.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: nieuw en meteen een vraag

Bericht door apiario » di 02 mei 2006, 14:52

Hoi Jur,

Welkom op het forum,( hoe het met de bloemen zit weet ik niet)

Nou ik zal het spits er maar van af buiten er zullen wel meer ideeën naar je toe komen

Niet ongeduldig worden.

Zijn de cellen mooie gepoetst?

Soms zie je dat er een rond gebiedje is waar mooie glimmende cellen
aan wezig zijn.

Geen cellen met meerdere eitjes?

Ze geven mooie temperaturen op, toch nog een poging doen om de koningin
te vinden.

Als je een raampje met broed van een andere kast er in hangt en even wacht , zit de koningin er met enkele minuten op. Tis haar broed niet dus even kijken denkt ze.

Succes ,

Bertus

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: nieuw en meteen een vraag

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 02 mei 2006, 15:19

Beste Bertus,

Goed idee van dat raampje broed maarre... als ik het bericht van Jur goed begrijp is dit zijn eerste en waarschijnlijk enige volk. Dus waar o waar haalt hij een raampje broed vandaan?

Welkom Jur,

Als het volk half maart in een zesramer is opgezet en nu nog geen eitjes heeft dan vrees ik dat er geen koningin is mee gekomen of zij is beschadigd of gesneuveld bij het overzetten.

Wat dan nog rest is een raampje broed zien te krijgen (Waar vandaan is dan natuurlijk weer de vraag) en die in te hangen. Het volk zal dan redcellen opzetten en over 13 dagen kun je de doppen breken. Na nog eens 14-21 dagen later zou de koningin dan aan de leg moeten zijn.
Een andere optie is een koningin zien te regelen (Waar vandaan is dan natuurlijk ook hier weer de vraag) en deze in te voeren.
Als laatste kun je proberen een zwerm te bemachtigen (Waar vandaan ..etc..) en deze met je wilde bijen te verenigen. Ik weet alleen niet of dit direct kan. Ik zou denk ik eerts even wachten tot de zwerm gesloten broed heeft.
(Ik heb dit in deze situatie nog niet bij de hand gehad maar misschien heeft hierover iemand anders een visie en/of ervaring)

Lijkt me in iedergeval eens goed om in de buurt te informeren of er een imker of vereniging zit die je verder kan helpen.

Jaap

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: nieuw en meteen een vraag

Bericht door apiario » di 02 mei 2006, 15:35

Goed idee van dat raampje broed maarre... als ik het bericht van Jur goed begrijp is dit zijn eerste en waarschijnlijk enige volk. Dus waar o waar haalt hij een raampje broed vandaan?
Ja, Jaap ik was me wel bewust dat dat een probleem zou geven Maar er zijn niet veel mogelijkheden tenzij van buiten af. Jur heeft gewoon wat hulp nodig van een iemand in de buurt om het volk te redden. Soms zit het tegen.

Bertus

jur
Berichten:12
Lid geworden op:za 04 feb 2006, 21:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: nieuw en meteen een vraag

Bericht door jur » di 02 mei 2006, 15:44

bedankt voor de reacties.Ik heb wel een ander volk vorige week gekocht omdat ik niet het risico wil lopen om geen volk meer te hebben , maar ik weet niet of het wel het zelfde ras is.
Kan het kwaad om er een raat met eitjes in te hangen van dat gekochte volk.
Het volk wat ik heb gekocht is een niet zuiver buckfast volk.
En dat wilde volkje weet ik niet.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: nieuw en meteen een vraag

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 02 mei 2006, 16:24

Als je wilde volk nog de moeite waard is dan zou ik een raam met eitjes inhangen.
Is het niet meer de moeite dan zou ik ze samenvoegen (Kan ik makelijk zeggen want ik heb meerdere volken. Gaat het mis dan heb ik altijd nog wat anders achter de hand). Of dat problemen opleverd? Ik denk dat het mee valt maar een risico loop je altijd. Hoe groot dat risico is kan misschien beter iemand vertellen die met raszuiver bijen imkert.
Ik heb een alle gaartje en een zwerm die in een kerseboom heeft gehangen kan ik gerust samenvoegen met een volk dat in een lindeboom heeft gehangen. [;)]

Jaap

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: nieuw en meteen een vraag

Bericht door apiario » di 02 mei 2006, 16:28

Het volk wat ik heb gekocht is een niet zuiver buckfast volk.
En dat wilde volkje weet ik niet.
Naar boven
Nou dan zou ik me daar niet druk om maken Het "wilde" moertje heeft in het wild gepaard Het Buckvast moertje ook.
Op dit moment, als ik het goed heb staat het record op 34 darren met 1
moer En daarbij wil je niet weten hoever een bronstige moer kan vliegen

Bertus

jur
Berichten:12
Lid geworden op:za 04 feb 2006, 21:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: nieuw en meteen een vraag

Bericht door jur » di 02 mei 2006, 20:13

ik heb vanmiddag in de 6 ramer gekeken en er zaten nog ongeveer 2 raten met bijen in, dus heb ik ze in een 3 ramer gehangen er werd wel een beetje stuifmeel gehaald, maar nog steeds geen eitjes broed of opgepoetste cellen.
Ik zet er morgen een raam met eitjes in om te kijken of ik ze zo kan redden.Ik hou jullie op de hoogte

jur
Berichten:12
Lid geworden op:za 04 feb 2006, 21:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: nieuw en meteen een vraag

Bericht door jur » wo 03 mei 2006, 15:06

Ik had er niet over na gedacht dat de 2 kasten 60 km van elkaar afstaan is het mogelijk om een raam met eitjes 3 kwartier buiten de kast te laten i.v.m. het vervoer naar het moerloze volkje.
Of overleven de eitjes dat niet.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: nieuw en meteen een vraag

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 03 mei 2006, 16:23

Hoi Jur,

Een raam met eitjes kan best wat hebben.
Waar ze niet tegen kunnen is: uitdrogen.
Dus een natte theedoek meenemen en die er om heen doen.

Jaap

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 137 gasten