nieuws

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: nieuws

Bericht door willem » wo 10 mei 2006, 15:08

Dick, toch leuk dat je dit plaatst.
Klinkklare ONZIN !!
Willem(wim)

x

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: nieuws

Bericht door dickvanleeuwen » wo 10 mei 2006, 16:10

Wat bedoel je Wim?

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: nieuws

Bericht door willem » wo 10 mei 2006, 16:35

dickvanleeuwen schreef:
Wat bedoel je Wim?
Zwarte bijen en geselecteerde inheemse steken net zo hard of niet als carnica en buckfast. Stand bevruchte carnica en bucfast zijn ook niet zo gezellig, zeker niet de tweede of derde generatie.
Ik vind dat geschrijf over stekers niet zo positief.
groeten, willem

x

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: nieuws

Bericht door DaanL » wo 10 mei 2006, 16:40

Bijen in Nederland steken steeds minder

Uitgegeven: 10 mei 2006 11:16
Laatst gewijzigd: 10 mei 2006 11:19

SCHIERMONNIKOOG - De bijen in Nederland steken steeds minder. Dat komt omdat de agressieve Nederlandse zwarte bij steeds meer terrein verliest ten opzichte van de zachtaardige Buckfast- en Carnicabijen.

Het aantal imkers in Nederland neemt elk jaar met 1 à 2 procent af, mede doordat imkers niet door iedereen gewenst zijn omdat omwonenden bang zijn gestoken te worden door de insecten.

Door het telen van nauwelijks stekende bijen hopen verschillende stichtingen, verenigingen en particulieren dat tij te keren. Dat heeft vrijwilliger en imker Gerrit Frije van de Stichting Carnicateelt op Schiermonnikoog woensdag gezegd.


Dick, toch leuk dat je dit plaatst.
Klinkklare ONZIN !!
Willem(wim)


DIt citaat vind ik klinkklare onzin.

Als namelijk bekend zou zijn dat bijen niet steken, zijn mensen er dus niet meer bang voor.

Je moet dan de promotie voor het bijenhouden goed aanpakt en laat zien dat het harstikke leuk om te doen is, dat honing lekker is, enzovoort.

Als mensen ook vinden dat dat zo is en er zelf ook mee willen beginnen heeft Gerrit Frije toch gelijk? Als er meer mensen willen beginnen heb je toch ook meer imkers? Logisch toch? Waarom is het dan onzin Wim?

Aan de andere kant, vliegen steken ook niet en zijn ook irritant. Ik denk dat de meningen hierover zullen verschillen. Ben benieuwd.

Misschien een idee voor een poll, "Als bijen minder zouden steken zouden er meer bijenhouders zijn"

Misschien wil iemand die poll toevoegen want ik snap niet hoe dat moet.

Daan

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: nieuws

Bericht door Hennie Peters » do 11 mei 2006, 08:52

Daan,

Mensen verdiepen zich niet in insecten, het enige dat telt is dat ze mogelijk ooit eens kunnen steken. Die gedachte blijft hangen omdat iemand in hun omgeving ooit eens met blote voeten op een bij/wesp/hommel is gaan staan. Hoeveel mensen kunnen een bij van een wesp onderscheiden of een bij van een hommel?
Ik bedoel daarmee te zeggen dat je de promotie voor het bijenhouden nooit zo goed kunt aanpakken als wij allemaal zouden willen. Er blijven altijd mensen die niet geinteresseerd zijn in insecten, die bij een promotiefilmpje naar een voetbalkanaal zappen en die een promotiefolder direct bij het oud papier leggen.
Dit zijn de mensen die bij het zien van een zwerm in paniek raken, die ramen en deuren sluiten en de radio of de tv aanzetten zoals ze is geleerd in noodsituaties :-)
Het lijkt me dat mensen bang blijven voor bijen zolang deze kunnen steken. Of bijen dat nu graag doen of bijna niet speelt bijna geen rol.

Denk je dat het zin heeft om deze poll onder imkers te houden? Ik kan je de uitslag al voorspellen.

Als ik een berichtt lees zoals dat is nu op NU.NL staat dan kijk ik altijd even om welke imker het gaat, Dit bepaalt namelijk hoe sterk het bericht gekleurd is. Ik heb geen idee hoe de verdeling van de rassen in Nederland is. Heeft Gerrit Frije werkelijk onderzocht of mensen overschakelen op andere rassen?
Het lijkt me een zinnig idee een poll te houden over de rassenverdeling over een aantal leeftijdscategorieen. Daarmee kun je aantonen of een bepaald ras aan het verdwijnen is omdat alleen de oudere generatie ermee werkt.

P.S.
Bij nader inzien, hoeveel imkers in de oudste categorie zullen aan de poll deelnemen? Dit is ook de generatie die nauwelijks aan internet deelneemt, dus alweer een vertekend beeld. Ik vraag me alweer af hoe grondig het onderzoek van Gerrit Frije was, heeft hij misschien gewoon zijn wens uitgesproken? Of heeft de journalist van het verhaal er (zoals gewoonlijk) iets mooiers van proberen te maken?

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: nieuws

Bericht door dickvanleeuwen » do 11 mei 2006, 13:06

Hier het vervolg. De Volkskrant van vandaag,

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... eds_minder

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: nieuws

Bericht door dickvanleeuwen » do 11 mei 2006, 13:12

Gerrit Freije is stalbeheerder van het Carnica station Schiermonnikoog en voormalig secretaris van de VCI Vereniging van Carnica Imkers

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: nieuws

Bericht door DaanL » do 11 mei 2006, 15:46

Uit de volkskrant:
Overigens zijn ook de zachtaardige bijen soms gevaarlijk. '˜Elke imker weet dat je uit de buurt van ze moet blijven als het onweert.'
Leuk zo'n artikel zeg... ZACHTAARDIGE BIJEN KUNNEN GEVAARLIJK ZIJN.Dit werkt niet mee aan de promotie van onze hobby. Tjonge jonge. En Hennie, je hebt gelijk, als ik langer nadenk bedenk ik ook dat mensen spinnen en wormen (waarvan ze weten dat die niks doen) eng vinden. Ook vliegen worden het liefst levend verbrand dus of het echt helpt inderdaad, ik twijfel er aan. Maar met zulk soort artikelen - afgezien van die laatste twee zinnen uit de volkskrant, zou wel weer kunnen helpen. Ja toch?

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: nieuws

Bericht door dickvanleeuwen » do 11 mei 2006, 16:31

Daan,
maak je niet dik, bekijk het ook eens van de ander kant,.. als leek. Het staat in de krant en niet in een vakblad. Ik ben blij met iedere aandacht voor de imkerij en vind het stuk best wel aardig! Bij NU.nl was het een beetje kort door de bocht maar deze informatie spreekt al meer aan. De reacties welke ik krijg van collega's, vrienden en familie zijn erg positief en ik kan dan wel uitleggen dat een zwarte bij ook best wel aardig is als het niet onweert.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kolnerke en 58 gasten