omvang bijenvolk in januari

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
omvang bijenvolk in januari

Bericht door piml » vr 05 jan 2007, 20:02

Beste collega's,

Kan iemand van jullie zeggen hoe groot het volk rond deze tijd van het jaar moet zijn? Bijvoorbeeld vier raampjes?

Groeten,





Pim Lemmers

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: omvang bijenvolk in januari

Bericht door Hans van der Post. » vr 05 jan 2007, 23:18

Pim in de tijd dat ik perizine gebruikte maakte ik de volken open en het "grootste" volk eind december bezette zes straatjes bijen. Maar dan tot het midden van de kast als je begrijpt wat ik bedoel. - van de voorkant tot het midden zaten bijen -.
Hans

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: omvang bijenvolk in januari

Bericht door jaap » za 06 jan 2007, 10:24

De grote van een bijen volk in de winter hangt af hoe groot of klein het volk ingewinterd is. Ik heb wel volkjes ingewinterd in een geissoleerde 3 ramer en dat ging goed.Het wordt van zelf weer groter als de zon en het voorjaar weer komt.

jager

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: omvang bijenvolk in januari

Bericht door Oude Essink » za 06 jan 2007, 11:26

Hallo Pim,
Als je op de Varroa-bodem kijkt, kun je snel zonder verstoring het aantal bezette straten vaststellen en ook waar in de kast de tros zich bevindt. Ik heb even gekeken en van de zes volken bezetten vier volken vier straten; een volk zat op 3 1/2 en een op 3 straten; allen nog in de voorste helft van de kast. Bij mij de normale situatie. Het eigenaardige is, dat het volk dat ik op 20 ramen inwinterde eveneens vier straten bezet net als de 10-ramers. Mijn ervaring in de voorbije jaren is niet anders. Varroamijten ben ik niet meer tegengekomen, sinds ik eind oktober de bodems schoonmaakte.
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/pollen.jpg[/img]
Geef ze meer en betere pollen





Hennie oes

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: omvang bijenvolk in januari

Bericht door Gerard van Gastel » za 06 jan 2007, 12:00

Hennie,
heb jij constant de varroa-bodem in de kast?
Of plaats je die af en toe om op varroa te controleren?
Ik plaats ze af en toe, om varroa te tellen, de meeste kasten met 0 mijtenval /24 uur, en toen ik 1 kast ter controle toch behandelde er ruim 200 varroa's vielen, de tweede dag ca 50 derde dag 7,
en dat viel me eigenlijk tegen.
Vertrouw jij volledig op je telling op de varroabodem?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: omvang bijenvolk in januari

Bericht door Oude Essink » za 06 jan 2007, 14:07

Hallo Gerard,
Ik houdt inderdaad de varroa bodem er altijd onder (tenzij het weer een betere ventilatie vraagt); zo kan ik ook 's zomers, in combinatie met waarnemingen op de vliegplank, zien of er iets bijzonders aan de hand is, zonder daarvoor de kast telkens te moeten openmaken.
Volledig vertrouwen op de mijtenval door natuurlijke sterfte doe ik niet; zolang in een maand tijd de dode mijten nog op de vingers te tellen zijn, doe ik niets: je kunt veilig concluderen, dat het aantal mijten in het volk niet desastreus kan zijn. Als er meer dode mijten vallen, leg ik er ter contole een Thymovar-plaatje op; is dit jaar niet nodig geweest. Als daarbij de mijtenval de aantallen oplevert, die jij noemt, zou ik het erbij laten; ook die aantallen vind ik niet desastreus. Worden het er veel meer, zou ik nabehandelen met Oxaalzuur en het volgende seizoen ten spoedigste gesloten darrebroed afnemen of de moer vervangen.
hennie oes

bé kikkert
Berichten:31
Lid geworden op:do 17 mar 2005, 21:42
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: omvang bijenvolk in januari

Bericht door bé kikkert » za 06 jan 2007, 17:35

Pim,

Ik heb met een Duitse collega vandaag zijn bijenvolken behandeld met oxaalzuur, de volken op twee broedkamers (segeberger 11 raams)bezetten zo'n 9 a 10 ramen met bijen, de afleggers met een jonge koningin zo'n 4 tot 6 ramen.
Hier kun je stellen dat dit sterke wintervolken zijn.


Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: omvang bijenvolk in januari

Bericht door Bieboerke » za 06 jan 2007, 18:16

Gerard van Gastel schreef:

Ik plaats ze af en toe, om varroa te tellen, de meeste kasten met 0 mijtenval /24 uur, en toen ik 1 kast ter controle toch behandelde er ruim 200 varroa's vielen, de tweede dag ca 50 derde dag 7,
en dat viel me eigenlijk tegen.
Vertrouw jij volledig op je telling op de varroabodem?
Deze periode heeft het geen zin om enkel één dagte controleren. De mijtenval is in de winter laag. Tel zeven dagen na elkaar en als er dan 2 of meer varroas vallen tijdens die periode zit je met een probleem.
Marco

muppet
Berichten:15
Lid geworden op:za 02 okt 2004, 20:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: omvang bijenvolk in januari

Bericht door muppet » za 06 jan 2007, 19:49

zoals jaap hier eerder al zei is de volksgrootte afhankelijk van hoe ze de winter in zijn gegaan. bv productievolk, aflegger, zwerm.
bij mij zitten de 'oude' volken op 6-8 ramen, de afleggertjes op 3-4 ramen (6 ramer) en de zwermen op 4-5 raampjes.
groeten.

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: omvang bijenvolk in januari

Bericht door Dennis » ma 08 jan 2007, 11:56

Goedemorgen Bé,

Ik dacht dat Carnica's klein overwinteren of zijn het Buckfast. Misschien is het leuk om aan te geven hoe deze heer aan zulke grote volken komt, welke bestrijding het gedurende het hele jaar uitvoerd e.d.

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 71 gasten