''No brekt mie de klompe''

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

''No brekt mie de klompe''

Bericht door apiario »

Afbeelding

Heren imkers,

Graag jullie reactie, Sjouwke Forsma, uit Garijp (Frieland) stuurde mij deze foto. Een volk zoals zovele gemoedelijk niks mis mee en toch gewoon twee koninginnen. Komt dit meer voor? Voor mij is dit de eerste keer dat ik het hoor en zie

Bertus
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: ''No brekt mie de klompe''

Bericht door A.A. Staals »

Bertus
Dit komt wel meer voor.
-Bij stille moer wisseling (dan een zonder "kroontje")
-Na verenigen in het voorjaar
Het meest vreemde wat ik mee maakte: Heb eens een raam laten vallen van volken die boven elkaar stonden de moer is toen in de kast eronder gelopen waar een van mijn beste teelt moeren op zat. Toen iemand larfjes kwam halen troffen we de moeren aan op het zelfde raam ook vlak bij elkaar.
ad staals
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

apiario schreef:

Komt dit meer voor? Voor mij is dit de eerste keer dat ik het hoor en zie

Bertus
Dag Bertus,
Ja dit komt wel vaker voor, toevallig bij mij ook afgelopen Maandag.

Ruim een week daarvoor had ik op hei bij een vlugge controle in een kast een ongemerkte moer zien lopen, terwijl er een Rood gemerkte F1 in moest lopen. Dit genoteerd hebbende, en Maandag gelezen te hebben voor ik de kast ging open maken. Ik tilde als eerste het 2e raam van rechts er uit. Onderaan de lat zag ik direct de Rood gemertkte F1 lopen. He! dacht ik, ze is er toch nog. Toen midden op het raam zag ik een 2e moer lopen, met een klein randje witte verf. De rest was eraf gebeten.( Op de hei had ik geen bril op) De moer zat midden op een vlak met verse eitjes, en leek er niet vanaf te willen wijken. Ze liep zeer traag, had een lamme linker achter poot, en de vleugels waren zwaar gehavend. Blijkbaar waren de bijen bezig deze moer te slopen, en haar er uiteindelijk uit te gooien. De rood gemerkte F1 bleef maar heen en weer rennen met een groep bijen erom heen op de onderlat. Ze gingen het gevecht niet met elkaar aan. De manke gehavende moer heb ik maar uitgenomen.
Waar die moer met dat kleine witte randje verf vandaan is gekomen, kon ik niet aan de hand van de kast gegvens vaststellen, zeker niet uit deze kast. Ze moet op een gegeven moment ingevlogen zijn.
Volgende week wel even kijken of de jonge wel voldoende eitjes is gaan leggen nu ze de macht heeft.

Mijn vrouw zei: blij dat ik geen moer ben, ik heb ook last van mijn been spieren. Oh, nau kijk maar uit zei ik met een smile, maar slikte dat gelijk weer in, wetende dat in het najaar de darren eruit gegooid worden.:D

Goede inwintering, en weinig varoa gewenst........

Hennie...
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Bij de Nieuw Zeelandse bijen komt dit regelmatig voor, maar als ik het goed heb zijn dit echter geen Nieuw Zeelanders. Nieuw Zeelanders zijn ver doorgekruiste Italianen en zijn veelal oranje van kleur.

!Piet
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Ik zie op de foto ook wat verschil in bijen hier en daar,
ongetwijfeld zijn ze genetisch van verschillende vaders.

Maar ik wist niet dat het zo vaak voorkwam.

Hennie, en ook natuurlijk de anderen Op 10 Nov. ga ik weer de Braziliaanse bijen bezoeken. En zal proberen een laptop te versieren zodat ik wat makkelijker verslag kan doen. Soms is het vier uur rijden om bij de imkers te komen en dan weer terug. Vind dan in de rimboe maar eens een internetcafé.Vandaar de laptop.

Bertus
Plaats reactie