Dadant Blatt

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:
Dadant Blatt

Bericht door Jeroenvt » za 11 sep 2010, 16:00

Ik heb een aantal spaarkasten en ik heb één kast Dadant van het bijenhuis, nooit nagemeten of die precies aan de eisen voldoet, maar een flinke bak. Nu lijkt het me zo handig imkeren met maar één broedkamer. Is dan Dadant Blatt een goede keuze? Hoe imkert dat tov spaarkasten? Ik heb vuilnisbakkies en geen enorme Buckfastvolken, maar winter normaal wel op 2x bk spaarkast in.

Zijn er goede tekeningen van Dadant Blatt?
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dadant Blatt

Bericht door Bouna » za 11 sep 2010, 16:54

Hallo Jeroen,

De dadant kast die jij hebt van het bijenhuis is hoogstwaarschijnlijk geen Dadant Blatt, maar Dadant Modified.
Ik imker ook met spaarkasten en 1 Dadant Blatt kast. En die laatste bevalt me zo goed dat ik over aan het stappen ben naar Dadant Blatt.

In tegenstelling tot jou heb ik wel buckfastvolken en in die Dadant blatt heeft een bastaardvolk gezeten die het er heel goed in deed.

Het grote verschil met onze spaarkasten is dat de manier hoe je de ruimte uitbreidt anders is.
In de Dadant kast breid je de ruimte naar de zijkanten uit en bij de spaarkast naar beneden. Dit houdt in dat je sluitblokken gebruikt om de ruimte te verkleinen of om juist te vergroten.

Ikzelf gebruik 11 raamskasten met altijd minimaal 1 sluitblok aan de rand van de kast. Die haal ik er bij de controle helemaal uit en leg ik naast de kast neer. Als ik vervolgens controleer begin ik aan de zijkant en schuif de raampjes steeds een beetje op. Zo creeer je werkruimte in de kast tijdens je controle en kun je de ramen gelijk weer terughangen na controle en weer het volgend raampje controleren. Je ramen zijn wel zwaarder als de spaarkastramen, dus je moet wel stevige raampjes hebben. En het zoekbereik waar je koningin kan zitten is natuurlijk groter. Maar met de ervaring der jaren (of een bril) wordt dat ook makkelijker.

Voor tekening van een 12 raams dadant blatt kun je kijken op;
http://www.buckfastoost.nl/downloads.html

Voor een 10 raams dadant blatt kun je kijken op:
http://rlechene.free.fr/galerie.htm#Plans

Bij het honingmagazijn.nl hebben ze Dadant Blatt kasten en materiaal maar als je het echt goed wilt doen kijk dan op http://www.bieenkorf.be. Daar staat een kunstofkast (heb ik ook) die echt de moeite waard is om te overwegen.

Succes er mee

Bouna

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Dadant Blatt

Bericht door Jeroenvt » za 11 sep 2010, 17:15

Oké er zijn dus 10, 11 en 12 raams Dadant Blatt kasten. Timmeren kan ik, een tekening lezen ook en omzetten van 10 naar 11 of 12 lukt ook wel. Maar als ik een koninginnerooster zou moeten kopen, zijn die allemaal verkrijgbaar of moet ik op een ritje Calvados halen in Normandië (bij twee flessen kwaliteitsspul heb je de benzine er al uit :be9: ) meteen een onderdelentocht (rooster, raampjes) voor de kasten gaan maken.

En waarom zou je kiezen voor 10 of 11 of 12 raams? Mijn spaarkasten zitten nu op 11-raams, maar dat is natuurlijk geen vergelijk.

Als ik naar deze tekening kijk:

Afbeelding

Die is 24 mm dik. Zou je die ook van 12 mm kunnen maken zodat je dit effect krijgt:

Afbeelding

En het zoekbereik, tsja, dit jaar heeft wederom aangetoond dat de moer op het laatste raam zit. Dan zijn 10 ramen altijd minder dan 22 :be3:
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dadant Blatt

Bericht door Bouna » za 11 sep 2010, 21:52

Jeroen,
Voor de kosten hoef je niet ver te rijden. Je kunt je onderdelen bij het honingmagazijn bestellen. Is volgens mij helemaal niet zo ver van je vandaan. Bezorgen kan ook. Je kunt ook googelen naar materiaal uit Duitsland of Frankrijk. Frankrijk heeft veel Dadant Blatt, Duitsland meer Dadant Modified. Maar het honingmagazijn is een goed adres (ook qua prijs) en nee, ik heb er geen aandelen in. Ik steun gewoon liever de Nederlandse imkerij.

Je hebt inderdaad 10, 11 en 12 raams. De geschiedenis daarvan is niet mijn sterkste kant, maar De dadant kast is afkomstig van Charles Dadant en een "verbetering" van de Langstroth kast. Volgens mij een 10 raamskast. De 12 raams is van origine een ontwerp van broeder adam. Hij vond de 10 en 11 raamskast blijkbaar te klein en wilde de Buckfast meer ruimte geven. En geloof me die kunnen ze wel gebruiken.

Je kunt je keuze op 2 voorwaarden basseren;
vanuit het menselijke oogpunt;
Je moet voor jezelf een afweging maken welke grootte volk/kast je nog prettig vind om te imkeren. 12 ramen wegen meer dan 10 en dus zwaarder tillen.
Vanuit de bijen beredenerend;
Een bijenvolk wil graag een bol-vorm aannemen als tros. In een vierkante (dadant) kast gaat dit gemakkelijker dan een rechthoekige (spaarkast).

Interessanter is de afstand van hart tot hart van de ramen. In Nederland is 37,5 of soms zelfs 38 millimeter gebruikelijk. In de rest van de wereld (behalve Engeland volgens mij) is de afstand hart tot hart vaak 35 millimeter. Dit onderwerp is een heet hangzijzer, in Nederland (ook op dit forum), maar in het buitenland snappen ze niets van de discussie. Wat ik je dus aanraad is om eerst je afstandsrepen (als je ze gaat gebruiken) aan te schaffen en hier dan je tekeningen op aanpast. Je wilt immers niet eerst een kast in elkaar zetten en er dan pas achter komen dat je afstandsrepen niet "passen".

Jouw voorstel om 12 mm dik te doen zou ik afraden ivm kou in de winter en zon in de zomer. de voor en achterkant van de kast leiden het meest van je kast. Het beste nog is om de kasten dubbelwandig te maken aan de voor/ en achterkant en die dan te isoleren. Comfort is gen pre, maar maakt het wonen voor onze vriendinnen wel wat aangenamer.

Hoeveel kasten wil je gaan maken en van welk materiaal?

Succes

Ps. Het is overigens gebruikelijk om je hk 1 raam minder te maken. Zo bouwen ze de ramen iets breder uit en kun je beter ontzegelen. Dit effect is het grootst bij een ontzegelmes. Bij een ontzegelvork en de verkeerde "werkwijze" heeft het nog geen effect.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Dadant Blatt

Bericht door Jeroenvt » za 11 sep 2010, 22:53

Hmmm, dat wordt weer een geheel eigen ontwerp zo. Tabee met uitwisselbaarheid.

Van die HOH-discussie heb ik weet, ik schreef al met 11-raams spaarkasten te imkeren (en in de hk's met weer 10 ramen), dat is hetzelfde als je hierboven stelt.

Ik heb tot nu toe van vurenhout getimmerd. Als ik even van het plaatje uitga:
Afbeelding

Dan zou ik ook de wand van 18 mm en bovenste latje en onderste schuine latje nog 12 mm kunnen maken. Dubbelwandigheid lijkt me overbodig, hebben mijn spaarkasten ook niet die ik volgens dit principe timmerde (maar waar tussen het bovenste latje en de wand altijd een stukje tussen moet). Of ze moeten in deze kast plotseling minder goed tegen de kou kunnen?

Honingmagazijn zit op de Veluwe, is inderdaad niet zover weg.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dadant Blatt

Bericht door Bouna » za 11 sep 2010, 23:35

Jeroen,

Ik las inderdaad dat je 11 raams gebruikte, maar dat zegt niets over de HAH afstand.
Maar gelukkig denken we hier hetzelfde over.

Als je de voor- en achterwand 18 mm dik maakt, dan zijn ze net zo breed als de zijkanten. Toch blijf ik bij het verhaal dat de voor- en (in iets mindere mate) de achterkant het zwaar hebben ivm kou (wind) en warmte (zon).
Dat bijen tegen de kou en hitte kunnen is me wel bekend, maar het is zonde als de extreme buitentemperaturen te veel invloed hebben op de kast. En dan bedoel ik de invloed op je volk als de invloed op je materiaal. Ik ben er een voorstander van dat juist tot een minimum te beperken zodra we dat kunnen natuurlijk. Ik ken wel een imker die de kasten op die manier maakt, maar ik zelf ben er niet stuk van. Je komt jouw "type" overigens bijna nooit tegen, behalve dan bij binnenbakken van simplexkasten. En wat wil nou het toeval zijn? De simplexkast staat juist om de combinatie van de binnen- en buitenbak bekend om z'n geweldige isolatie. Met name in de winter geen schimmelvorming in de kast.

Maar goed, je bent natuurlijk vrij om de kasten zo te bouwen zoals je zelf wilt.
Ooit nagedacht over ander materiaal dan vuren?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Dadant Blatt

Bericht door joselito » zo 12 sep 2010, 15:03

Jeroenvt schreef:Oké er zijn dus 10, 11 en 12 raams Dadant Blatt kasten. Timmeren kan ik, een tekening lezen ook en omzetten van 10 naar 11 of 12 lukt ook wel. Maar als ik een koninginnerooster zou moeten kopen, zijn die allemaal verkrijgbaar of moet ik op een ritje Calvados halen in Normandië (bij twee flessen kwaliteitsspul heb je de benzine er al uit :be9: ) meteen een onderdelentocht (rooster, raampjes) voor de kasten gaan maken.

En waarom zou je kiezen voor 10 of 11 of 12 raams?
Als je een 12 raams kast maakt kan je de kast vierkant maken. Als je de wanden 25 mm dik maakt is de kast 50 X 50 cm. Roosters van die maat zijn zonder problemen verkrijgbaar

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Dadant Blatt

Bericht door Jeroenvt » zo 12 sep 2010, 15:18

Dat is dan een rooster die buitenkant maten heeft. Ik zie een heleboel maten bij eerder genoemd magazijn, die zullen ook wel binnenmaatse roosters hebben.

Ivm die ongemakkelijk gefreesde handgrepen dan een inkeping over de hele breedte van de wand gefreest:

Afbeelding
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dadant Blatt

Bericht door Bouna » ma 13 sep 2010, 15:24

Heel mooi en praktisch. Mits je geen last hebt van spechten in de buurt.
Deel je straks ook wat foto's met ons hoe het wordt?

Ik zou overigens het honingmagazijn mailen wat je wilt hebben of even in duitsland kijken. (holtermann, imkerei wagner of bienen voigt). Je kunt die kunststof roosters van honingmagazijn natuurlijk ook kleiner snijden.

Bouna

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Dadant Blatt

Bericht door joselito » ma 13 sep 2010, 16:47

Jeroenvt schreef:Dat is dan een rooster die buitenkant maten heeft. Ik zie een heleboel maten bij eerder genoemd magazijn, die zullen ook wel binnenmaatse roosters hebben.

Ivm die ongemakkelijk gefreesde handgrepen dan een inkeping over de hele breedte van de wand gefreest:
Waarom zou je voor de gefreesde handgrepen gaan? Voor de honingzolders is dat ok, denk ik maar toch niet voor de broedbakken.
Bijenhof in Belgie verkoopt roosters in een kader met buitenafmetingen van 50 X 50 cm

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten