vlinderbloemfamilie

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Bijenhoudster
Contacteer:

vlinderbloemfamilie

Bericht door Bijenhoudster »

Ik ben de weg kwijt naar het planten gedeelte, of is dit met het nieuwe forum ergens anders ondergebracht?

Ik was bezig met planten/bomen met meerdere functies op te schrijven. En ik zat nu bij planten die stikstof aan de tuin geven.

Twee bomen die ook goed voor bijen zijn:

De Caragana arborescens (siberian pea tree/erwtenstruik). Hebben jullie die, zijn die erwten te eten of zijn ze te bitter?

En de acacia/robinia en vroeg mij af hoe die bevalt. Woekert hij erg, moet je steeds jong opschot weghalen of is dat juist fijn omdat je het goed als hakhout kan gebruiken. Of zit de grond dan vol wortels?

Als nadeel wordt gezegd dat er omdat ze stikstof geven meer onkruid komt, zoals bijv brandnetels. Maar het zou toch ook juist een voordeel zijn voor planten die je wel wilt, of groeien die niet onder deze boom. Zou lichte boomkruin hebben en misschien genoeg licht doorlaten voor eetbare planten (zijn brandnetels ook natuurlijk maar die bedoel ik niet).

Wat ik ook niet goed begrijp is of deze planten tijdens leven stikstof aan de grond afgeven of pas als ze dood zijn en dat ze tijdens leven deze stikstof zelf weer gebruiken.

Beide zijn permanente planten en hebben meerdere functies.
Hebben jullie deze en zijn er nadelen?
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: vlinderbloemfamilie

Bericht door maartenkleijne »

onder acacia/robinia groeit niks omdat ze heel goed in alle water opdrinken, en de grond doorwortelen.
gr,
m
Bijenhoudster
Contacteer:

Dank je wel, dat was precies het soort informatie waar ik naar op zoek was. Hij wordt ook wel erg groot.

Heeft iemand ervaring met die andere?

Honingboom geeft ook stikstof en is goed voor bijen. Maar bloeit pas na 10 tot 20 jaar, dan valt die bijenfunctie al af en ik wil eigenlijk meerdere functies, lieft eetbaar.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

een appelboom maakt de grond ook vruchtbaar, als je bodembedekkers eronder hebt en het blad etc. niet alsmaar wegharkt.
Alles wat je kweekt verrijkt de grond, mits je niet ook weer heel veel weghaalt.
Voorbeeld: voor één krop sla moet je duizend onkruidjes vernietigen, sla kweken put de grond uit niet omdat sla zoveel verbruikt maar omdat je rond de sla zoveel weghaalt.
gr,
m
G.B.
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door G.B. »

Je kan ook bijvoorbeeld broccoli poten/zaaien. Onkruidbeheer is nauwelijks nodig, en je kan verschillende keren oogsten in de (na)zomer. Als je dan vanaf half september niet meer oogst, heb je heel oktober en deel van, zo niet heel november prachtige bloemen waar de bijen dol op zijn!
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl
Bijenhoudster
Contacteer:

Dat zijn wel leuke tips. Die bodembedektips vind je ook terug in permaculture.

Je hebt ook laag groeiende kruiden die de grond om de sla kunnen bedekken. Munt en tijm bijv heb je ook in heel laag blijvende kruipende planten.

Ik was nu specifiek bezig met permanente planten die stikstof aan zich binden en meerdere functies hebben.
G.B.
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door G.B. »

:P

Je kan ook veel witte klaver zaaien. Gewas dat het altijd wel doet, is een vlinderbloemige, dus bindt stikstof uit de lucht en is boven de 20 graden een prima bijenplant. Daarnaast kan je het weer als konijnenvoer gebruiken, dus is het indirect een bouwstof voor je kerstdiner!
:be9:
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl
Bijenhoudster
Contacteer:

Dan heb ik liever peulvruchten die niet permanent zijn (wel stikstof binden) goede vleesvervanger, ik ben vegetariër, op bezoek ook wel flexitariër maar toch zeker geen eigen konijntje. :D
Plaats reactie