honingkamer erop of niet?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:
honingkamer erop of niet?

Bericht door jasper-k » di 22 mar 2011, 13:26

beste,

na verschillende berichten over bloeiende wilgen, zo ook bij mij in de buurt, en een bericht over wilgenhoning (13 kg per volk wat een prestatie!), heb ik een vraag. Mocht je nou echte voorjaarshoning of wilgenhoning willen oogsten, wanneer zet je dan de honingkamer erop?
Ik lees nu nog vooral berichten van de tweede broedkamer eronder vandaan halen maar niks over eventuele honingkamers opzetten...?
Bij mij in gouda staat de eerste verwilderde appelboom op bloeien, verwacht dat hij deze week begint te bloesemen.
ik weet dat ze de honing sowiezo eerst nodig hebben voor eigen gebruik maar ben benieuwd naar jullie mening over het opzetten van hk's.

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door Arnold » di 22 mar 2011, 13:46

zelf denk ik dat wanneer de bijen in hun BK bijna geen ruimte meer hebben voor de opslag van voer/honing, dan de HK erop. mist er voldoende dracht is natuurlijk

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 23 mar 2011, 10:46

Hoi Jasper,

Ieder heeft zijn eigen visie wanneer er een honingkamer op moet.
Ik doe het zo:
Eerst gaat de onderbak er onder uit en hang ik 2 ramen kuntraat in de overgebleven bak. Eén tegen het broednest aan de ene kant en één aan de anderekant met een raam voer er tussen.
Als de beide ramen zijn uitgebouwd gaat er een hele broedbak met kunstraat op. 8 BK ramen en en 2 HK ramen op positie 2 en 9. Hier onderaan wordt darrenraad gebouwd die je heel makkelijk weer kunt verwijderen als het broed gesloten is. Kun je mooi even kijken of er varoa in zit.
Als deze bak is uitgebouwd gaat er een honingkamer op. (Meestal is deze al uitgebouwd.)
Dit alles kan in twee weken als de dracht goed is.

Jaap

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door jasper-k » wo 23 mar 2011, 18:10

@ arnold, als eerst alles vol gesleept is moet je dan niet ook een nieuwe bk erop zetten en dan hebben ze wel in 1 keer heel veel volume erbij in de kast.

@ jaap, okay ik kan je methode volgen en het lost mijn vraag aan arnold feitelijk op maar in hoeverre heb je dan nog kans op wilgenhoning?

Misschien geheel verkeerd (beginner he :doh: ) maar ik zie dan voor me dat de hk er nu al op gezet zou moeten gaan worden met een rooster ertussen er is immers al bouwdrift maar dat geeft dan vermoedelijk teveel ruimte en dus kou in de kast?
of zie ik dat dan verkeerd?

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door semar » do 24 mar 2011, 15:00

Als je veel wilg in de buurt hebt en het is een groot volk moet je of een hk erop zetten of een bk eronder.
Wat je nu niet wilt is dat opoe geen ruimte meer heeft om te leggen er kan zo veel binnen komen dat alles ineens vol zit.
Daarmee bedoel in niet noodzakelijk dat de cellen gevuld zijn, maar bij een goede dracht komt er zoveel binnen dat de bijen het in de lege cellen van het broednest gaan stouwen.
Geef je er een hk bij dan kunnen ze in ieder geval de nectar naar boven verplaatsen waardoor opoe weer ruimte krijg om het broednest uit te breiden. :)
Je volk moet dan wel de hele broedkamer goed bezetten,
en of dat noodzakelijk is dat kan enorm per lokatie verschillen.
mijn stand in het park moet in bv. wat bijvoeren en in de achtertuin moet ik de volle raaten eruit gaan halen of hk plaatsen voordat opoe uberhaubt weer wat kan doen.
Je wilt natuurlijk niet de eerste zwerm eind april al in de boom hebben. :wink:

Semar(dominique

kragge-imker
Berichten:11
Lid geworden op:di 29 jun 2010, 21:25
Imker sinds:2008
Bijenras(sen):carnica
Locatie:uffelte
Contacteer:

Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door kragge-imker » do 24 mar 2011, 17:42

:be9:
Laatst gewijzigd door kragge-imker op vr 25 mar 2011, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door Arnold » do 24 mar 2011, 19:48

jasper-k schreef:@ arnold, als eerst alles vol gesleept is moet je dan niet ook een nieuwe bk erop zetten en dan hebben ze wel in 1 keer heel veel volume erbij in de kast.

cheers
klopt helemaal, ben beginnend imker heh ;), momenteel met de beginners cursus bezig :D
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door Dirk C » do 24 mar 2011, 20:24

Ik plaats half volgende week ook een extra romp :think: .
Dit weekend wordt het weer een beetje minder gunstig maar vanaf woensdag wordt het weerom lekker warm.
Ik plaats gewoon een romp met waswafels :o .
Eerst plaats ik een krant welke ik een cm open laat langs een zijde, daar de nieuwe romp op.
Hebben ze nood aan ruimte, dan gooien ze de krant er tussenuit. Hebben ze de extra ruimte de eerste week nog niet nodig, dan blijft het warmteverlies beperkt door de krant.
Is er zeer veel dracht (momenteel zeker) dan steken ze honing in deze bak. Is er minder dracht maar heeft ze legruimte nodig dan zal ze deze bak beleggen.
Ik leg op dit ogenblik van het jaar zeker nog geen moerrooster, nu hebben we vooral bijen nodig.
Maar dat is mijn mening.

groeten,
Dirk
Laatst gewijzigd door Dirk C op do 24 mar 2011, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door jasper-k » do 24 mar 2011, 20:52

beste reageerders,
kijk daar heb ik wat aan, ik heb ook niet zozeer de behoefte aan wilgenhoning maar ik vroeg me alleen af hoe dat eventueel gerealiseerd kan worden.
gister op de cursus vertelden ze me ook dat je dan of een volk moet verenigen of gewoon heeeeel veel bijen in de kast moet hebben en erg veel wilgen in de buurt, beide zaken heb ik denk ik niet in voldoende mate :lol:
ook daar zeiden ze hetzelfde als Dirk nu zijn extra bijen belangrijker!
ik ga er dan denk ik ook volgende week of de week erna maar een extra kast deel onder zetten, ik heb geen uitgebouwde ramen dus erboven lijkt me een minder goed idee. Ik vermoed dat ze dan ruimte nodig hebben want ik heb vandaag gekeken in de kast en ik vind dat er al erg veel stuifmeel inzit :D . telde ook 3-4 ramen met broed waarvan 2 met alleen gesloten en bijna 2 vol met stuifmeel daarnaast ook anderhalf raam met honing dus ze hebben feitelijk nog maar 2 ramen over...

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door Dirk C » do 24 mar 2011, 21:35

Persoonlijk vind ik een nieuwe romp er op beter dan eentje er onder.
Bouwen ze toch wat beter uit.

groeten,
Dirk

PS niet vergeten om een darrenraat te steken indien je dit nog niet gedaan mocht hebben. :happy-sunny:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten