Dode moer en eerste keer imkeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

muls
Contacteer:

Dode moer en eerste keer imkeren

Bericht door muls »

Beste mensen,

Maandag kocht ik samen met mijn collega-imker onze eerste twee bijenvolkjes. Ze zaten in trosjes op de vliegplank, waardoor ik op dit forum vroeg of ik ze eerst moest laten wennen aan de nieuwe plek, of gelijk handelen om zwermen te voorkomen. Gewapend met jullie adviezen gingen we gisteren, 11 mei, aan de slag. We waren van plan om er eerst maar eens een broedkamer bij te plaatsen en alle doppen te breken. Dingen liepen echter wat anders dan gedacht.

Ik wil graag beschrijven hoe wij het hebben gedaan, en dan van jullie horen of dit goed is geweest.

Volkje 1 stond er goed bij, bijen vlogen af en aan en ik zag eigenlijk geen baard meer hangen aan de kast. Wel veel open doppen maar ik denk dat het oude doppen waren: het volk leek tenminste behoorlijk groot. Alle oude doppen heb ik verwijderd. Geen koningin gezien maar brias aanwezig. Broedkamer erbovenop gezet: twee uitgebouwde ramen, vier kunstraat ramen en (bij gebrek aan kunstraat) vier ramen met strookje kunstraat. We waren wel een tijdje aan het werk (zo'n drie kwartier) en in de loop van de tijd kwamen alle bijen op de buitenkant van de kast te zitten. Is dit normaal?
Afbeelding
Met de veger hebben we ze in een bak geveegd en weer terug in de kast gestort. Na een half uur nog eens gekeken, en de rust leek weergekeerd.

Volkje 2 was erg rustig. Er kwamen nog wel regelmatig bijen aan en afvliegen, maar veel minder dan bij volkje 1. Op de grond vlak voor de kast lagen zo'n 25 bijen, waaronder de gemerkte en geknipte koningin. Deze 25 bijen had ik dinsdag in het voorbijgaan al gezien, maar niet gezien dat er een moer bij lag. Dood. Blijkbaar een mislukte poging om te zwermen; zouden er nog meer zwermen af zijn gekomen zonder dat ik het doorhad?
In de kast vonden we veel open doppen, geen gesloten doppen, veel darrenraat...
Afbeelding
.. en darren. Brias aanwezig, geen koningin gevonden.
Wat ik heb gedaan: alle moerdoppen verwijderd zodat ik weet wat nieuw is. De vliegopening verkleind met een stokje. Na twijfel toch wél een extra broedkamer erop gezet. De broedkamer bleek overigens van andere makelij en niet helemaal te passen. Hij sloot wel goed af maar viel niet goed in het 'randje', en kan dus nu heen en weer schuiven.
De dode moer was waarschijnlijk 10 mei gaan zwermen. Wat moet ik daarmee? Ik zou zelf denken dat ik pas op de tiende dag (19 mei) de kast weer open moet maken. Is er brias, dan is er een koningin. Is er geen brias, dan zullen er (mogelijk al rijpe) redcellen zijn die ik moet breken op één na. Of ik open de kast op de dertiende dag (22 mei eind van de middag) en breek de doppen. Klopt mijn redenering?

Graag hoor ik van jullie of ik het goed heb gedaan, met name bij volkje 2.

Alvast bedankt!

Sjoerd
muls
Contacteer:

Re: Dode moer en eerste keer imkeren

Bericht door muls »

Hmm, heb ik een te lang verhaal geschreven? Nog een poging dan maar. Korte vraag:

Van een van mijn volken zijn denk ik meerdere zwermen afgekomen. Er lijken veel minder bijen te zijn dan toen ik ze kocht vorige week. Veel open zwermdoppen ook, maar die kunnen ook oud zijn. De geknipte moer lag in elk geval met zo'n 25 andere bijen dood voor de kast. Ze zal dinsdag zijn gestorven.

Wat is nu wijs om te doen? Ik heb gecontroleerd op moerdoppen maar er geen gevonden. Weet niet of er nog een koningin is. Moet ik op de dertiende dag vanaf dinsdag doppen breken of ben ik dan te laat? Of gaan bijen in zo'n geval op oudere larven een redcel maken en moet ik eerder checken?
erikzhs
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Contacteer:

Bericht door erikzhs »

Om te weten of er een jonge moer in het volk zit, kun je een raam met eitjes/jonge larfjes uit het andere volk halen en dit in het volk hangen waarvan je twijfelt of er een moer is. Als ze hier redcellen op aanzetten heeft het volk geen moer. In dat geval 13 dagen na het inhangen van dat raampje aan het einde van de dag doppen breken en 2-3 rijpe moeren in laten lopen. Hier is er de volgende ochtend 1 van over en het volk heeft dan weer een jonge moer.
Als ze geen redcellen op het raampje aanzetten zit er een jonge moer in. In dat geval zou ik het volk een week of 3-4 met rust laten zodat de jonge moer bevrucht kan worden en aan de leg kan komen. Na een week of vier moeten dan weer eitjes/larfjes en misschien alweer gesloten broed te zien zijn.

Succes!
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
muls
Contacteer:

Bericht door muls »

Maar dat hoef ik toch niet te doen wanneer er gewoon voldoende broed in de kast aanwezig is? Dan zullen ze daar toch redcellen op aanmaken, of zie ik iets verkeerd?
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

ze kunnen alleen moeren kweeken van larven jonger dan 2 dagen.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)
muls
Contacteer:

Bericht door muls »

Dank voor jullie reacties. Ik begrijp dat ik dus geen extra broed in de kamer hoef te hangen want woensdag waren er nog eitjes. En als ik de beschrijving van http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Eitjes goed begrijp, zullen dat ook geen eitjes van drie dagen oud zijn geweest want ze stonden haaks op de raat, niet plat op de grond.

Ik ga dus gewoon op de dertiende dag na 10 mei (de sterfdag van de moer), dus op 22 mei om een uur of vijf 's middags doppen breken. Of erachter komen dat er geen redcellen zijn en dús een moer, om dan vervolgens na nog eens zo'n drie weken te checken op open broed waarna alles OK is. Toch?
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Je kunt nu al zien of er redcellen worden aangezet. Het is dus niet nodig pas op 22 mei te kijken.

ad staals
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Ipv. al je redcelmoeren laten inlopen en te laten knokken is het safer er 1 of meer in een bevruchtingskastje te doen. Dan heb je back-up als het proces misgaat.

L
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

Wat een aparte koop trouwens, een volk dat op zwermen staat of al is gezwermd met doppen erin...
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

muls schreef:(...) En als ik de beschrijving van http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Eitjes goed begrijp, zullen dat ook geen eitjes van drie dagen oud zijn geweest want ze stonden haaks op de raat, niet plat op de grond.
Vroeger dacht men dat een vers eitje recht stond, 2e dag schuin, 3e dag liggend.
En in elk boek werd dat zonder bevestigend onderzoek weer overgeschreven en nagepraat.
Maar hoe het eitje ook gelegd wordt, het blijft zo drie dagen staan/hangen/liggen, en komt pas echt plat op de bodem op het moment van uitkomen.
Dus Muis, ik vrees dat je de Imkerpedia niet goed gelezen hebt, want het staat daar gelukkig correct, en prachtig compact en zuiver beschreven:
"Eitjes, die net gelegd zijn staan haaks op de celbodem, in elke variant tussen recht en schuin. Na drie dagen, vlak voor het uitkomen lost de 'schaal' of huid van het eitje op, en komt het eitje / aankomend larfje plat tegen de celbodem." .
Mooi stukje taal, goed over nagedacht.
Dus jouw conclusie dat de eitjes nog geen drie dagen oud zijn is toch een verkeerde conclusie, want VLAK VOOR HET UITKOMEN enz, zie imkerpedia ;-)
Astrid
Plaats reactie