Maandag kocht ik samen met mijn collega-imker onze eerste twee bijenvolkjes. Ze zaten in trosjes op de vliegplank, waardoor ik op dit forum vroeg of ik ze eerst moest laten wennen aan de nieuwe plek, of gelijk handelen om zwermen te voorkomen. Gewapend met jullie adviezen gingen we gisteren, 11 mei, aan de slag. We waren van plan om er eerst maar eens een broedkamer bij te plaatsen en alle doppen te breken. Dingen liepen echter wat anders dan gedacht.
Ik wil graag beschrijven hoe wij het hebben gedaan, en dan van jullie horen of dit goed is geweest.
Volkje 1 stond er goed bij, bijen vlogen af en aan en ik zag eigenlijk geen baard meer hangen aan de kast. Wel veel open doppen maar ik denk dat het oude doppen waren: het volk leek tenminste behoorlijk groot. Alle oude doppen heb ik verwijderd. Geen koningin gezien maar brias aanwezig. Broedkamer erbovenop gezet: twee uitgebouwde ramen, vier kunstraat ramen en (bij gebrek aan kunstraat) vier ramen met strookje kunstraat. We waren wel een tijdje aan het werk (zo'n drie kwartier) en in de loop van de tijd kwamen alle bijen op de buitenkant van de kast te zitten. Is dit normaal?

Met de veger hebben we ze in een bak geveegd en weer terug in de kast gestort. Na een half uur nog eens gekeken, en de rust leek weergekeerd.
Volkje 2 was erg rustig. Er kwamen nog wel regelmatig bijen aan en afvliegen, maar veel minder dan bij volkje 1. Op de grond vlak voor de kast lagen zo'n 25 bijen, waaronder de gemerkte en geknipte koningin. Deze 25 bijen had ik dinsdag in het voorbijgaan al gezien, maar niet gezien dat er een moer bij lag. Dood. Blijkbaar een mislukte poging om te zwermen; zouden er nog meer zwermen af zijn gekomen zonder dat ik het doorhad?
In de kast vonden we veel open doppen, geen gesloten doppen, veel darrenraat...

.. en darren. Brias aanwezig, geen koningin gevonden.
Wat ik heb gedaan: alle moerdoppen verwijderd zodat ik weet wat nieuw is. De vliegopening verkleind met een stokje. Na twijfel toch wél een extra broedkamer erop gezet. De broedkamer bleek overigens van andere makelij en niet helemaal te passen. Hij sloot wel goed af maar viel niet goed in het 'randje', en kan dus nu heen en weer schuiven.
De dode moer was waarschijnlijk 10 mei gaan zwermen. Wat moet ik daarmee? Ik zou zelf denken dat ik pas op de tiende dag (19 mei) de kast weer open moet maken. Is er brias, dan is er een koningin. Is er geen brias, dan zullen er (mogelijk al rijpe) redcellen zijn die ik moet breken op één na. Of ik open de kast op de dertiende dag (22 mei eind van de middag) en breek de doppen. Klopt mijn redenering?
Graag hoor ik van jullie of ik het goed heb gedaan, met name bij volkje 2.
Alvast bedankt!
Sjoerd