Bijtjes of hommeltjes op de volkstuin ??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Aagje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 11:23
Contacteer:

Bijtjes of hommeltjes op de volkstuin ??

Bericht door Aagje »

Beste mensen van dit forum, ik heb jullie advies nodig.
Sinds kort heb ik met mijn dochter samen een volkstuintje. Het is een verwaarloosd stukje grond met veel oud gras, grote tonnen met verdroogd gras met oud "compost" erin en veel niet gesnoeide struiken en bomen.
Vorige week ben ik 4 keer gestoken omdat ik over een wespennest ben heen gemaaid. Ik reageerde daar vrij heftig op, grote bulten, wat kortademig, maar niet overallergisch lijkt me.
Vorige week begonnen aan de waterkant waar veel gedroogd gras/stro rommel compost etc zit. En daar gestuit op een ???hommel ??? nest. Het zijn er veel (heel veel) Ze zien eruit als kleine hommeltjes, behaard met een soort oranjeachtig bultje bovenaan.
Wat kan ik het beste doen ? Ik heb het nest verstoord natuurlijk en ze vliegen nu op het stukje grond heen en weer (daarvoor heb ik ze nooit gezien). Ik heb het gevoel dat ze "de weg kwijt zijn" door mijn schuld. Ik wil ze best gewoon laten zitten, geen probleem, alleen ik zal ooit een keer moeten schoonmaken daar, hoe pak ik dit aan ?
Kunnen jullie mij adviezen geven ??

Groeten
Aag
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bijtjes of hommeltjes op de volkstuin ??

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Het lijken mij hommels. Honingbijen overwinteren als volk, bij hommels overwintert alleen de koningin, die zich ingraaft en het volgende jaar een nieuw huis gaat zoeken. Gezien de reactie zijn ze inderdaad hij huis kwijt.
Ik heb bij mijn buren overdag een vogelkastje met een hommelnest verplaatst met als resultaat dat de hommels (zouden weleens dezelfde kunnen zijn als jouw hommels) voor de plek gingen hangen waar de kast hing. Toen ik hem terughing gingen ze er gelijk in. Die kast hangt nu op mijn moestuin waar ze in en uit vliegen.
Als je kan, kan je het nest het beste laten zitten (hommels doen niets) en in het najaar/winter dat plekje schoonmaken.
Aagje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 11:23
Contacteer:

Re: Bijtjes of hommeltjes op de volkstuin ??

Bericht door Aagje »

:be4: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 29,r:5,s:0
Ze zien er wel ongeveer zo uit, dus het zullen vast hommeltjes zijn.

Dank voor uw reactie !
Kan ik de hommeltjes een nieuw onderkomen aanbieden door bv een vogelhuisje daar neer te zetten ? Zouden ze daar in gaan vliegen ? Zal ws niet want de koningin zit dan ergens in de grond denk ik...

Ik laat ze verder maar gewoon met rust, geloof niet dat ze nog boos op me zijn......
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bijtjes of hommeltjes op de volkstuin ??

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Ik denk niet dat ze nog het vogelhuis in zouden trekken. Beste met rust laten en hopen dat ze in hun nest terug kunnen trekken.
Aagje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 11:23
Contacteer:

Re: Bijtjes of hommeltjes op de volkstuin ??

Bericht door Aagje »

OK, dat zal ik doen, bedankt voor het meedenken !

Gr
Aag
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 141 gasten