De gouden kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
De gouden kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 19 sep 2013, 00:21

Mooie kast!
Lekker organisch (iets voor de biologen-dynamischen onder ons)
Zelf te maken
Natuurbouw (geen bedrading en foundation)
Ronde vlieggaten (waar die dan ook maar goed voor zijn)
En dekkleedje van was of wasgedompelde stof.


http://www.youtube.com/watch?v=z1PBkfB5vCk
JP

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: De gouden kast

Bericht door Samuel Murray » za 21 sep 2013, 23:28

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Mooie kast!
http://www.youtube.com/watch?v=z1PBkfB5vCk
Mijn eerste indruk: een Dartington in koudbouw. Of: een Goltz met maar één kamer. Maar dit kast is tog ietsje anders -- het is niet zo lang als bv een Dartington/Golz, en het is hoger dan een Dartington.

De kast heet een Golden Hive vanwege de ontwerp die gegrond is op de gulden snede. Ik neem dus aan dat de ramen een ratio van ongeveer 1:1.618 hebben.

Op de web site gaiabees.com zegge ze This hive contains 22 frames and is not supered. The combined comb surface area equals 30 frames [or] three regular deep Langstroth hive bodies... en dat is niet helemaal duidelijk. Ik vraag me wat ze bedoelen met "regular deep" Langstroth. Mischien bedoelen ze een middelslag Langstroth (die in Engeland een "deep" heet en in Amerika een "medium" heet), maar mischien is het een groot Langstroth (die in Engeland een "jumbo" heet en in Amerika een "deep" heet). Op de Youtube site zeggen ze iets anders, namelijk dat de kast een raam oppervlak heeft van 2 deep en 1 medium.

Dus de raam oppervlak van de Golden Hive is óf 6.96 m2 (3 x deep) óf 5.58 m2 (3 x medium) óf 6.50 m2 (aldus YouTube).

Als we de info op YouTube als akkuraat beschouwen, dan is de ramen dus 30 cm x 49 cm groot. En met een raamgrootte van 30 cm x 49 cm en met 22 ramen zou de lange zijkant van de kast ook een gulden snede zijn, namelijk 55 cm x 90 cm.

Als de Golden Hive echt 6.5 m2 raam oppervlak heeft, dan is ie so groot als 43 simplex broedramen.

Samuel
(die het overwegen om voor 2014 een simplex Dartington te bouwen)

==

Volgens The Melissa Garden is de Gaiabees "Golden Hive" gewoon een Einraumbeute 1 2, die ook een guldensnede kast is. Dat sou kunnen verklaren waarom Gaiabees naar bijen verwijs als "Bien".

Maar... de Einraumbeute heeft een totale raam oppervlak van 5.0 m2, niet 6.5 m2 zoals de YouTube link van de Golden Hive beweert. Eén Einraumbeute raam is 43 cm x 26.5 cm, dus bijna hetzelfde grootte (maar niet afmetingen) als een Langstroth jumbo. Op de filmpjes lijk de Golden Hive ook wel groter dan een Einraumbeute.
Laatst gewijzigd door Samuel Murray op zo 22 sep 2013, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De gouden kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 22 sep 2013, 12:21

Leuke info! In mijn naamkaartjes probeer ik de gulden snede te verwerken 8).

Ben benieuwd naar je simplex Dartington. Je mag ons daar zeker meer over vertellen!
In de toekomst wil ik ook wel naar dit soort kasten toe, en dan lijkt me Golz het meest voor de hand liggend of eventueel ga ik ze zelf maken van riet, stro, poep, hout, twijgen, rotan, leem, klei, stof maar dan wel zo dat het aanlsuiting vind bij NL, BE, DE simplex. Want die raampjes gebruik ik nu zo'n beetje op mijn standen.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De gouden kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 22 sep 2013, 12:24

Gewoon een gevoel: is een korf ook niet gebaseerd op een gulden snede?
JP

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: De gouden kast

Bericht door Samuel Murray » zo 22 sep 2013, 15:01

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Gewoon een gevoel: is een korf ook niet gebaseerd op een gulden snede?
Nee, niet echt.
http://www.martinatnewton.com/page2.htm

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De gouden kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 22 sep 2013, 15:12

Ik ken die site. Een erg leuke site.

gr
JP


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten