bijennest en mieren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Mitske
Berichten:3
Lid geworden op:zo 19 jun 2016, 16:56
Imker sinds:2016
Aantal volken:1
Bijenras(sen):?
Contacteer:
bijennest en mieren

Bericht door Mitske » zo 19 jun 2016, 17:07

Als nieuw lid hier en niet echt bekend met bijen heb ik me een beetje verdiept in wilde bijen nesten. Ik heb namelijk sinds een week of twee in een oud vogelnestkastje een bijennest. Omdat ik een twee jarige heb rond lopen heb ik het even aangezien en kwam tot de conclusie dat het prima was. De hoogte is goed, de locatie niet helemaal handig (op de schuur) maar zolang ik rustig doe met de deur is er niets aan de hand.
Helaas vandaag zie ik heel veel bosmieren bij en op het nest kastje zitten. De bijen gingen eerst nog ongestoord naar binnen maar aarzelen nu toch steeds meer.
Ik merk ook dat ze steeds onrustiger worden en daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen.
Wat kan ik doen om de bijen te helpen zodat ze weer rustiger worden? Ik wil geen gif gebruiken, zowel voor mijn zoontje niet als de bijen niet.
Ik hoop dat iemand me kan helpen!

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: bijennest en mieren

Bericht door ErikS » zo 19 jun 2016, 17:18

hello,

Hoe groot is de nestkast? ;-) Bijen (ik neem aan dat het honingbijen zijn) hebben een ruimte van minstens 40 liter nodig om een goed nest te maken.

Verwacht dat ze binnenkort weer gaan zwermen omdat ze klem zitten. Los van de bemoeienis van de mieren.
Waar zit je ergens in het land? Waarschijnlijk kan de plaatselijke imkervereniging je wel helpen.

Kun je een foto plaatsen? Je schrijft wilde bijen maar ben achterdochtig ;-)

grtz

erik.

Mitske
Berichten:3
Lid geworden op:zo 19 jun 2016, 16:56
Imker sinds:2016
Aantal volken:1
Bijenras(sen):?
Contacteer:

Re: bijennest en mieren

Bericht door Mitske » zo 19 jun 2016, 17:46

Haha Erik, met wild bedoel ik dat ze zo aan kwamen vliegen. Dat vond ik wel een wilde actie. Maar misschien dat het hier wel vaker gebeurd. Ik heb deze caravan half november overgenomen dus mijn eerste jaar op deze plek.
Het kastje is duidelijk veel te klein. Ik schat 7,587,5 en 15 hoog ofzo.
Ik ga straks even kijken of ik een foto kan maken. We zitten nu even binnen om te eten. Normaal doen we dat buiten maar de bijen die er nog zijn zijn erg onrustig. Ik vind het wel jammer, ik heb liever dat de mieren gaan. Maar zo werkt het dan natuurlijk weer niet. :(

Mitske
Berichten:3
Lid geworden op:zo 19 jun 2016, 16:56
Imker sinds:2016
Aantal volken:1
Bijenras(sen):?
Contacteer:

Re: bijennest en mieren

Bericht door Mitske » zo 19 jun 2016, 17:47

Haha Erik, met wild bedoel ik dat ze zo aan kwamen vliegen. Dat vond ik wel een wilde actie. Maar misschien dat het hier wel vaker gebeurd. Ik heb deze caravan half november overgenomen dus mijn eerste jaar op deze plek.
Het kastje is duidelijk veel te klein. Ik schat 7,5 x 7,5 en 15 hoog ofzo.
Ik ga straks even kijken of ik een foto kan maken. We zitten nu even binnen om te eten. Normaal doen we dat buiten maar de bijen die er nog zijn zijn erg onrustig. Ik vind het wel jammer, ik heb liever dat de mieren gaan. Maar zo werkt het dan natuurlijk weer niet. :(
Oh, ik zit in Putten. Ik hoop dat het niet te laat is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten