Hoeveel honingkamers?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
mightydrive
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 18 mar 2024, 15:52
Aantal volken: 0
Contacteer:

Hoeveel honingkamers?

Bericht door mightydrive »

Beginnersvraag: waarom zou je 3 of 4 honingkamers op een bijenkast zetten als je ook gewoon telkens - zeg - de 2e vol kunt laten lopen, afnemen en vervangen voor een lege 2e honingkamer enzovoorts? Zou dat niet een hoop materiaal schelen?

Verstuurd vanaf mijn A063 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8269
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoeveel honingkamers?

Bericht door Hans van der Post. »

Als je aanhoud dat in goede tijden drie hk nodig kunnen zijn.
Je plaats ze pas als het volk de eerst hk begint te verzegelen je zet de tweede bak ONDER DE EERSTE HONINGKAMER! dus op het moerrooster1
!Hans.
Bezig bijtje
Berichten: 3
Lid geworden op: do 30 mei 2024, 19:29
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Hoeveel honingkamers?

Bericht door Bezig bijtje »

Tenzij je erg graag kuist en veel tijd hebt raad ik aan de zolders te stapelen. Niets houd je in principe tegen om het te doen zoals je beschrijft, maar het lijkt me niet heel praktisch.

Bedenk het zo: een extra honingzolder plaatsen kost je enkele minuten. Eenmalig slingeren en kuisen enkele uren. Tussentijds per zolder slingeren, slinger kuisen enz kost je tijd en er is steeds wel wat honingverlies.

Voor mij is dat het niet waard, dus ik besteed graag de extra euro's voor een paar extra zolders. Ook al goedkoper als je wat handig bent en ze zelf maakt.

Kanttekening, als je dit zou toepassen op een heel aantal kasten is de moeite misschien waard :)
Bureveld
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 28 apr 2023, 15:32
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Hoeveel honingkamers?

Bericht door Bureveld »

Hier staan er inmiddels drie op.
Japs
Berichten: 43
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Hoeveel honingkamers?

Bericht door Japs »

Je kunt m.i. beter een nieuwe kleine kamer boven de vorige kamer zetten, zodat de bijen hun structuur behouden. Enkel wanneer de kamer al sterk verzegeld is bij het uitbreiden wijk ik hiervan af. Dan vervang ik de middelste 4 ramen van de reeds geplaatste bak met startraat/uitgebouwd raat, en plaats dat in de lege kleine kamer aan weerszijden.
Het plaatsen van de nieuwe kamer op het MR zorgt er m.i. voor dat de bijen een brug over moeten die ze niet willen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1963
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel honingkamers?

Bericht door Tieme »

Ik heb vorig jaar nog flink wat honingkamers bijgekocht. Want ook al kun je tussentijds slingeren en geslingerde bakken terugplaatsen, de kans dat dit precies in je planning past is misschien niet zo groot.
Met het onderop plaatsen van honingkamer ben ik gestopt. Dat kan prima bovenop de volle en dat is scheelt een hoop tilwerk. Voor de productie levert het absoluut geen verschil op.
roelof1945
Berichten: 642
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Hoeveel honingkamers?

Bericht door roelof1945 »

De linde bomen hier in het dorp staan rijkelijk te bloeien, de derde honingkamer raakt ook vol en er is nog genoeg dracht.
Ik ga geen honingkamers meer aanschaffen, zodoende moet ik volgende week de tweede honingkamer wel leeg slingeren en dan komt
deze lege kamer er weer boven op want de zilver linde gaat ook nog bloeien.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 22 gasten