Broedaflegger zwermd
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2023
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Broedaflegger zwermd
Dag,
Ik heb het volgende.
Half april broedaflegger gemaakt (2xbrias, 2x voer en 2x leeg raam)
Twee weken geleden volkje in een 11 raams kast geplaatst (4raam broed, 2x voer, 2x uitgeb. en rest moest nog worden uitgebouwd)
Vanmiddag rond 12.00uur kwam er een zwerm af. Welke later (na onder de tafel gezeten te hebben) weer terugging naar de kast.
Heb kast inspectie gedaan.
Kwam aardig wat speeldoppen tegen en 1x open belegde dop. Verder 6ramen brias en 3ramen voer en 2 lege ramen (wel uitgebouwd inmiddels) 1x raam met veel darrenbroed 30% van het raam.
De koningin heeft nog ruimte om te leggen, vindt het bijzonder.
Ik dacht eigenlijk dat kleine broed afleggers niet meer zwermen in het seizoen, dat je ze gemaakt hebt?
Maar ben bang dat ze morgen nog een poging gaan doen.
Ik heb het volgende.
Half april broedaflegger gemaakt (2xbrias, 2x voer en 2x leeg raam)
Twee weken geleden volkje in een 11 raams kast geplaatst (4raam broed, 2x voer, 2x uitgeb. en rest moest nog worden uitgebouwd)
Vanmiddag rond 12.00uur kwam er een zwerm af. Welke later (na onder de tafel gezeten te hebben) weer terugging naar de kast.
Heb kast inspectie gedaan.
Kwam aardig wat speeldoppen tegen en 1x open belegde dop. Verder 6ramen brias en 3ramen voer en 2 lege ramen (wel uitgebouwd inmiddels) 1x raam met veel darrenbroed 30% van het raam.
De koningin heeft nog ruimte om te leggen, vindt het bijzonder.
Ik dacht eigenlijk dat kleine broed afleggers niet meer zwermen in het seizoen, dat je ze gemaakt hebt?
Maar ben bang dat ze morgen nog een poging gaan doen.
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Carnica F1, F2, F3,..., F1000000
- Contacteer:
Re: Broedaflegger zwermd
Hoeveel straatjes bijen zijn het? Vanaf 8 straatjes bijen bezet zijn zou ik ze een honingbak geven, niet perse voor honing maar gewoon als extra zitruimte.
Het zou ook wel eens een rariteit door de warmte kunnen zijn. Als je de doppen gebroken hebt gaan ze normaal niet zwermen morgen maar het lijken mij wel heel zwermdriftige genen als ze met een open dop met eitje al op de vleugels gaan.
Het is idd vreemd dat een jong volk zwermt maar zeg nooit nooit met bijen. Conclusie: geef ze misschien toch nog een extra bak als bezigheidstherapie.
-
- Contacteer:
Dank voor je reactie.Eliasd schreef: ↑ma 16 jun 2025, 22:45Hoeveel straatjes bijen zijn het? Vanaf 8 straatjes bijen bezet zijn zou ik ze een honingbak geven, niet perse voor honing maar gewoon als extra zitruimte.
Het zou ook wel eens een rariteit door de warmte kunnen zijn. Als je de doppen gebroken hebt gaan ze normaal niet zwermen morgen maar het lijken mij wel heel zwermdriftige genen als ze met een open dop met eitje al op de vleugels gaan.
Het is idd vreemd dat een jong volk zwermt maar zeg nooit nooit met bijen. Conclusie: geef ze misschien toch nog een extra bak als bezigheidstherapie.
De bijen zitten wel op 8 ramen.
Ik heb gisteravond een honingkamer geplaatst.
Ben benieuwd wat ze gaan doen.
mvgr. Cees
-
- Contacteer:
Ik heb nog even een vraag.
Ik heb een volk (volk wat gezwermd heeft) waar nu bijna 3weken een nieuwe koningin aan de leg is.
Verwacht aankomend weekend, dat het eerste broed gaat uitlopen.
Kan deze ook nog zwermen? Er is nu volop dracht hier.
Mvgr. Cees
Ik heb een volk (volk wat gezwermd heeft) waar nu bijna 3weken een nieuwe koningin aan de leg is.
Verwacht aankomend weekend, dat het eerste broed gaat uitlopen.
Kan deze ook nog zwermen? Er is nu volop dracht hier.
Mvgr. Cees
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Het is onwaarschijnlijk, dat zeker. Maar als het een erg groot volk in een krappe kast was/is, dan is er altijd wel een kans. Aankomend weekend is de langste dag al weer, al zal een nieuwe moer daar maling aan hebben. Maar goed, ik zou mij er niet zo druk over maken.
-
- Contacteer:
Inderdaad, in theorie is het zwermseizoen voorbij. Het is mooi weer en veel dracht dus de bijen houden zichzelf bezig. Je moet ze juist die gelegenheid geven met voldoende opslagruimte en bouwgelegenheid.Fish schreef: ↑wo 18 jun 2025, 11:10 Het is onwaarschijnlijk, dat zeker. Maar als het een erg groot volk in een krappe kast was/is, dan is er altijd wel een kans. Aankomend weekend is de langste dag al weer, al zal een nieuwe moer daar maling aan hebben. Maar goed, ik zou mij er niet zo druk over maken.
-
- Imker sinds: 2018
- Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
- Contacteer:
Afgelopen twee weken heb ik zeker drie voorzwermen meegemaakt. Dat betekend dat er tot zo'n beetje vijf Juli(als je alle doppen breekt op de dag dat de voorzwerm vertrokken is) nog nazwermen kunnen komen. Dit is in lijn met vorig jaar toen ik op 17 Juni nog een voorzwerm had, en op 2 Juli de nazwerm van dat volk. Het zwermseizoen is dus nog niet voorbij.
-
- Contacteer:
Vandaar dat ik zeg "in theorie". Uiteraard geeft het ook een verschil als je met minder zwermtrage bastaardbijen werkt en je doppen niet breekt. Dan laat je ze eigenlijk zwermenJEL schreef: ↑za 21 jun 2025, 17:00 Afgelopen twee weken heb ik zeker drie voorzwermen meegemaakt. Dat betekend dat er tot zo'n beetje vijf Juli(als je alle doppen breekt op de dag dat de voorzwerm vertrokken is) nog nazwermen kunnen komen. Dit is in lijn met vorig jaar toen ik op 17 Juni nog een voorzwerm had, en op 2 Juli de nazwerm van dat volk. Het zwermseizoen is dus nog niet voorbij.
-
- Imker sinds: 2018
- Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
- Contacteer:
En dat klopt dus gewoon niet. Dit jaar ben ik er ook weer ingetuind. Een volk die geen zwermneigingen had tot op tweede pinksterdag. Ik kijk anderhalve week later... Vorige week donderdag, voorzwerm en gesloten doppen. Je hebt de garantie dat zo een volk deze week nazwermen geeft. Stellen dat het seizoen voorbij is, is jezelf dan ook gewoon voor de gek houden. Je komt er bedrogen mee uit.