Lindedracht verregent?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Lindedracht verregent?

Bericht door LWPisa » zo 17 jun 2007, 11:35

L.S.,

Het regent weer duchtig deze dagen. De honingkamers van de sterke vliegers zitten hooguit voor een derde vol met linde (braam/liguster) terwijl de volken sterk genoeg zijn om ze totaal te vullen. Als het zo blijft komt er niet zo veel meer bij. Ik hoop op 3 dagen lang 20-28 graden, droog en met weinig wind...

L

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Lindedracht verregent?

Bericht door Kroese » zo 17 jun 2007, 12:41

LWPisa schreef:Het regent weer duchtig deze dagen. De honingkamers van de sterke vliegers zitten hooguit voor een derde vol met linde (braam/liguster)

Nou, ik ben verbaasd, dat ze ondanks de koudere temperaturen nog zo sterk vlogen, tot laat in de avond toe. Typisch de linde geur te ruiken in de stal. Gisteren heb ik even bij een paar volken die op 2 HK's stonden. Die volken hebben sinds vorige week een jonge moer, en had ik wat minder honing ruimte gegeven. De bovenste HK werd al aan de bovenranden verzegeld. Ik heb er snel bij 1 een bak Kr onder gezet. Voor de rest moet ik weer even wachten tot er weer bakken vrijkomen van de verkochte volken. Bij 2 volken heb ik ook even naar het nog open broed gekeken van deze jonge moeren. Er zat weer veel honing in de broedkamer. Het is toch belangrijk om ruimte te geven, zodat de broedkamers leeg kunnen blijven. Bak eronder plaatsen, kan ook.(als je die hebt)

Hennie....

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Lindedracht verregent?

Bericht door DaanL » zo 17 jun 2007, 20:28

Bijen vliegen heel erg goed maar zie niks op de linde zitten. In Apeldoorn dus wel? Het is ook wel zo'n beetje gebeurd met de linde. Wat krijg je hierna nog voor dracht?

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Lindedracht verregent?

Bericht door piml » zo 17 jun 2007, 23:03

De vele lindes in Heemstede bloeien volop. Er zitten zoveel bijen op, dat er zelfs meldingen van zwermen binnenkomen....

Pim Lemmers

auke
Berichten:1
Lid geworden op:zo 09 mei 2004, 12:31
Contacteer:

Re: Lindedracht verregent?

Bericht door auke » zo 01 jul 2007, 09:46

de linde bloeit zwaar.Toch was er de laatste twee dagen geen (honing)bij op te vinden.Wel van alles en nog wat poten en vleugels heeft.
Maar nu - zondagochtend in de zachte regen - een zoemen en vliegen waar mijn hart van open gaat.En ik zie dat er weinig richting dorp wordt gevlogen.En dit alles in de regen

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Lindedracht verregent?

Bericht door DaanL » zo 01 jul 2007, 14:01

Gisteren is hier de late linde opengegaan. Een hevig gezoem.

mui1

Lindedracht verregent?

Bericht door mui1 » ma 02 jul 2007, 21:33

Verbaasd lees ik de verhalen van de verregende linde. Ik heb nog nooit zo veel linde honing gehad.
Ik ben afgelopen weekend begonnen met slingenren en van 5 van de 18 volken heb ik tot nu toe 30 kg linde honing per kast geoogst.
Volledig verzegelde raten en niet te tillen bakken.
Nog liefhebbers voor lindehoning?
Ook de plastic ramen zijn prima in gebruik genomen en slingeren perfect in twee keer leeg ( slechts één keer omdraaien tijdens het slingeren)
Ik imker trouwens met dadantkasten waarvan 12 nog steeds de oude moer hebben en geen zwermneigingen vertonen.Wilfred Muis

heynske
Berichten:123
Lid geworden op:vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Lindedracht verregent?

Bericht door heynske » ma 02 jul 2007, 23:17

hey,
hier heb ik toch van 2 kasten een kleine 3 dadant hoogsles volledige verzegeld lindehoning en met het goede weer gonsde de 2 lindebomen heir toch van de bijen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten