wat vertellen geuren ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
wat vertellen geuren ?

Bericht door remolen » di 16 sep 2008, 21:17

Ik ruik meestal een heerlijke geur rondom de kast. propolis.. bijenwas. het ruikt geweldig. Vandaag echter was er een andere geur waarneembaar lastig te omschrijven. wat vertellen de geuren een imker? zijn daar verschillende geuren die iets vertellen.

heb me laten vertellen dat wanneer in het hoogseizoen veel broed uit loopt de kasten kunnen stinken.
wat voor geuren zijn er nog meer.

stinkt amerikaans vuilbroed ? en andere ziekten ?
groet rene

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door Dirk Blanken » di 16 sep 2008, 22:44

Rene,
Ik heb een stand van 8 volken bij de borg Verhildersum in Leens en daar ruiken de volken ook altijd apart.
Meestal ruiken de volken als ze veel dracht hebben naar net gebakken brood, maar dit was net even anders, ik kon het niet thuis brengen maar ik voer dan iets minder dan 20 kg.
Normaal geef ik ze 23 tot 25 kg.
Je weet nooit misschien is er toch een of of andere dracht en ik wil dat ze max de helft van de 2 bakken vol met voer hebben en daaronder de winter uit zingen.
Misschien is het een luizendracht.
Dirk



dertiende

Jaap Langeveld
Berichten:37
Lid geworden op:ma 10 mar 2008, 18:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door Jaap Langeveld » wo 17 sep 2008, 08:50

Dirk Blanken schreef:
Rene,
Ik heb een stand van 8 volken bij de borg Verhildersum in Leens en daar ruiken de volken ook altijd apart.
Meestal ruiken de volken als ze veel dracht hebben naar net gebakken brood, maar dit was net even anders, ik kon het niet thuis brengen maar ik voer dan iets minder dan 20 kg.
Normaal geef ik ze 23 tot 25 kg.
Je weet nooit misschien is er toch een of of andere dracht en ik wil dat ze max de helft van de 2 bakken vol met voer hebben en daaronder de winter uit zingen.
Misschien is het een luizendracht.
Dirk



dertiende

Jaap Langeveld
Berichten:37
Lid geworden op:ma 10 mar 2008, 18:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door Jaap Langeveld » wo 17 sep 2008, 08:53

Beste Dirk,
kan het ook zijn als je volken naar vers gebakken brood ruiken,dat je last van Roer hebt in je volken.
Of is dat toch duidelijk anders.Graag je reaktie.Jaap Langeveld.

JohnBee
Berichten:5
Lid geworden op:vr 24 feb 2006, 11:15
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door JohnBee » wo 17 sep 2008, 09:54

Ook rond mijn stand (5 volken) hangt sinds enkele dagen een wat wrange, zurige lucht. Er staat mij bij, dat dit vorig jaar rond deze tijd ook zo was, maar toen was ik net met Thymovar bezig, dus stak ik het daar op. Nu ben ik echter alleen aan het (suiker-)voeren.
Ik voel er niet zo veel voor om nu nog zo tegen het eind van het inwinteren een volk open te trekken, zeker niet met het koele weer hier de laatste dagen.
In de tuin waar ze staan hebben ze de afgelopen weken vrij massaal gevlogen op Cedum (Hemelsleutel als ik het goed heb?). Hedera staat er ook, die kan ook sterk ruiken, ook al heb ik zelf de indruk dat die hier (= Vlissingen, Zeeland)nog moet gaan bloeien.
Kan dit een reden zijn voor die geur?

John.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door remolen » wo 17 sep 2008, 09:59

JohnBee schreef:
Ook rond mijn stand (5 volken) hangt sinds enkele dagen een wat wrange, zurige lucht. Er staat mij bij, dat dit vorig jaar rond deze tijd ook zo was, maar toen was ik net met Thymovar bezig, dus stak ik het daar op. Nu ben ik echter alleen aan het (suiker-)voeren.
Ik voel er niet zo veel voor om nu nog zo tegen het eind van het inwinteren een volk open te trekken, zeker niet met het koele weer hier de laatste dagen.
In de tuin waar ze staan hebben ze de afgelopen weken vrij massaal gevlogen op Cedum (Hemelsleutel als ik het goed heb?). Hedera staat er ook, die kan ook sterk ruiken, ook al heb ik zelf de indruk dat die hier (= Vlissingen, Zeeland)nog moet gaan bloeien.
Kan dit een reden zijn voor die geur?

John.

ja bij mij is het dezelfde zurige wrange lucht..

strange..

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door macwlem » wo 17 sep 2008, 13:14

Europees vuilbroed kent een zurige lucht. Ik zou zeggen google eens op deze naam en vergelijk de symptomen met je bevindingen in de betreffende kast.

Roer lijkt me trouwens meer een geval voor een ander jaargetijde (februari-maart) dus niet echt waarschijnlijk in dit geval.

Hou ons maar op de hoogte.

Veel succes,
Willem

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door ainanc » wo 17 sep 2008, 13:23

Te veel dode bijen in en om je stal misschien of mierenzuur?

Abdurr Inanc

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door macwlem » wo 17 sep 2008, 14:40

remolen schreef:

stinkt amerikaans vuilbroed ? en andere ziekten ?
groet rene


Amerikaans vuilbroed stinkt naar lijm.

Grt,
Willem

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door A.A. Staals » wo 17 sep 2008, 15:31

Vandaag op twee plaatsen waar de bijen massaal op klimop vlogen een "rare" nog niet gekende geur. op een derde plek waar geen klimop is niet die lucht.

ad staasls

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten